Češi stále častěji nakupují potraviny před expirací: Vedou bedýnky s ovocem a zeleninou

Člověk nese přepravku, ve které jsou jablka, citrusy a salát SeventyFour / Shutterstock.com

Dosud neprodané ovoce a zeleninu nebo mléčné a masné výrobky před expirací nabízely supermarkety už dříve. V posledních letech ale nabídku výrazně rozšiřují a také na ni častěji upozorňují s tím, že chtějí omezit plýtvání a zároveň šetřit zákazníkovu peněženku. Mohou tak zaujmout nové i stávající zákazníky, kteří nechtějí zbytečně utrácet. Je to recept na udržitelnost i současnou inflační krizi?

Přečtěte si také

Kolik kalorií má vaše oblíbené kafe? Velké lattéčko se šlehačkou mnohdy i víc než zákusek

Proč jsou bedýnky tak oblíbené?

Proč vedou bedýnky? Při nakupování potravin jsou pro nás obzvlášť důležité vizuální vjemy. A podle Science Daily navíc platí, že pokud jídlo dobře vypadá, působí i mnohem zdravěji.

Ovoce a zeleninu nebo jogurty pro okamžitou spotřebu tedy řetězce nenechávají v regálech jako dříve, ale umisťují je do samostatných oddělení a přepravek. Ty hrají všemi barvami a zákazníka lákají ke koupi.

Nakupovat zeleninu v akci se vyplatí!

Kupte se slevou Brokolice.

Porovnat slevy

Když se k tomu přidá ještě výhodná cena, zaváhá málokdo. Z aktuálních průzkumů vyplývá, že Češi ve slevě nakoupí až 60 procent potravin. Na rozdíl od jednorázových akčních nabídek zde ale máte jistotu dlouhodobě nízkých cen, a tak můžete nákupy lépe plánovat. A to není všechno, prodejci tím alespoň částečně vyřeší problém s přebytky, které jinak putují převážně do potravinových bank.

Mezi prvními začal tyto přepravky s ovocem a zeleninou nabízet řetězec Lidl. Nyní už je seženete i v některých prodejnách Albert nebo Billa a začíná s nimi také TescoPenny Market. „V poslední době se prodej zboží před expirací zvýšil. Dříve zákazníci toto zboží nevnímali moc pozitivně a nechtěli ho, teď slyší na signály, aby se méně plýtvalo, a zároveň chtějí levné potraviny,“ řekl Jiří Mareček, mluvčí společnosti Albert.

Kartonová bedýnka, ve které jsou brambory, cibule, rajčata, brokolice, houby, papriky, cuketa a další zelenina Ink Drop / Shutterstock.com

Vyplatí se to řetězcům?

Všechny zmiňované řetězce začaly „unavené potraviny“ prodávat ve zkušebním provozu, tedy jen ve vybraných prodejnách. Koncept se ale v posledních měsících těší nebývalé oblibě, a tak ho postupně rozšiřují. Zákazník tak ušetří několik desítek korun a škodní nezůstanou ani maloobchodníci. Marže na čerstvých a ultračerstvých produktech jsou tak vysoké, že se jim vyplatí i tato forma prodeje.

„U ovoce a zeleniny mají řetězce marži až kolem padesáti procent, takže zpět získají minimálně nákupní cenu,“ prozradil Seznam Zprávám bývalý vysoce postavený manažer řetězců, který nechtěl být jmenován.