Češi stále častěji nakupují potraviny před expirací: Vedou bedýnky s ovocem a zeleninou

Člověk nese přepravku, ve které jsou jablka, citrusy a salát SeventyFour / Shutterstock.com

Dosud neprodané ovoce a zeleninu nebo mléčné a masné výrobky před expirací nabízely supermarkety už dříve. V posledních letech ale nabídku výrazně rozšiřují a také na ni častěji upozorňují s tím, že chtějí omezit plýtvání a zároveň šetřit zákazníkovu peněženku. Mohou tak zaujmout nové i stávající zákazníky, kteří nechtějí zbytečně utrácet. Je to recept na udržitelnost i současnou inflační krizi?

Přečtěte si také

Jak se ráno rychle zbavit nevzhledných kruhů pod očima? První pomoc po probuzení
Jak se ráno rychle zbavit nevzhledných kruhů pod očima? První pomoc po probuzení

Proč jsou bedýnky tak oblíbené?

Proč vedou bedýnky? Při nakupování potravin jsou pro nás obzvlášť důležité vizuální vjemy. A podle Science Daily navíc platí, že pokud jídlo dobře vypadá, působí i mnohem zdravěji.

Ovoce a zeleninu nebo jogurty pro okamžitou spotřebu tedy řetězce nenechávají v regálech jako dříve, ale umisťují je do samostatných oddělení a přepravek. Ty hrají všemi barvami a zákazníka lákají ke koupi.

Nakupovat zeleninu v akci se vyplatí!

Kupte se slevou Brokolice.

Porovnat slevy

Když se k tomu přidá ještě výhodná cena, zaváhá málokdo. Z aktuálních průzkumů vyplývá, že Češi ve slevě nakoupí až 60 procent potravin. Na rozdíl od jednorázových akčních nabídek zde ale máte jistotu dlouhodobě nízkých cen, a tak můžete nákupy lépe plánovat. A to není všechno, prodejci tím alespoň částečně vyřeší problém s přebytky, které jinak putují převážně do potravinových bank.

Mezi prvními začal tyto přepravky s ovocem a zeleninou nabízet řetězec Lidl. Nyní už je seženete i v některých prodejnách Albert nebo Billa a začíná s nimi také Tesco a Penny Market. „V poslední době se prodej zboží před expirací zvýšil. Dříve zákazníci toto zboží nevnímali moc pozitivně a nechtěli ho, teď slyší na signály, aby se méně plýtvalo, a zároveň chtějí levné potraviny,“ řekl Jiří Mareček, mluvčí společnosti Albert.

Kartonová bedýnka, ve které jsou brambory, cibule, rajčata, brokolice, houby, papriky, cuketa a další zelenina Ink Drop / Shutterstock.com

Vyplatí se to řetězcům?

Všechny zmiňované řetězce začaly „unavené potraviny“ prodávat ve zkušebním provozu, tedy jen ve vybraných prodejnách. Koncept se ale v posledních měsících těší nebývalé oblibě, a tak ho postupně rozšiřují. Zákazník tak ušetří několik desítek korun a škodní nezůstanou ani maloobchodníci. Marže na čerstvých a ultračerstvých produktech jsou tak vysoké, že se jim vyplatí i tato forma prodeje.

„U ovoce a zeleniny mají řetězce marži až kolem padesáti procent, takže zpět získají minimálně nákupní cenu,“ prozradil Seznam Zprávám bývalý vysoce postavený manažer řetězců, který nechtěl být jmenován.