Nakličovací misky: Čerstvé vitamíny si vypěstujete doma už za 5 dní

Žena připravuje čerstvý salát z microgreens a zeleniny ronstik / Shutterstock.com

Proč vlastně semínka nakličovat? Klíčky jsou velmi levným zdrojem vitamínů nejvyšší kvality – dodají našemu tělu životadárnou energii, posilují imunitu, psychiku i krásu. Lze koupit hotové, už vypěstované klíčky a naklíčená semínka v obchodě, ale záruku kvality a čerstvosti si připravíte pouze doma. Jak na to?

Přečtěte si také

Guláš, svíčkovou, řízek ani knedlo vepřo zelo jsme nevymysleli. Historie tradiční české kuchyně

V čem pěstovat microgreens?

Pořiďte si například praktickou láhev pro naklíčení semínek – snadno v ní semena propláchnete a předejdete hnilobným procesům, výskytu plísní i škodlivých mikroorganismů.

Vhodné jsou i odkapávací keramické talířky a stojany, ve kterých mohou sklenice stát a přebytečná voda odteče. Sklenice se hodí k pěstování luštěninových klíčků cizrny, ředkvičky, munga, vojtěšky, jetele nebo čočky.

Nezmeškejte klíčky v akci
  • Ze sklenice, plátýnka a gumičky si nakličovací nádobu vyrobíte i sami. Pokud se však nechcete zdržovat její výrobou, můžete si pořídit například tu od Tescomy za cca 179 korun.
  • Pro pěstování více druhů klíčků se zase budete muset poohlédnout po biomisce – klíčicí soupravě. Prodává ji například firma Provita za 339 korun. Až ve třech patrech současně vám budou doma klíčit různobarevná semínka.
  • A pro ty, kteří raději nechají klíčit semena ve tmě, aby byly klíčky křehčí, máme tip na další druh nakličovacího pomocníka – keramickou misku. Za cca 500 korun pořídíte černou misku Eschenfelder s jedním platem pro naklíčení na e-shopu nakliceno.cz.
Nakličovací sklenice na držáku na stole Wally Pruss / Shutterstock.com

Jak si naklíčit semínka ve sklenici?

Budete potřebovat zavařovací sklenici, kterou překryjete plátýnkem a zajistíte gumičkou. Před nakličováním vždy sklenici i pomůcky důkladně umyjte. Semínka nevystavujte přímému slunečnímu světlu, zvolte stín či šero a pokojovou teplotu kolem 18 až 20 °C.

  1. Semínka namočte do vody přímo ve sklenici asi na 8 hodin, aby nabobtnala. Poté vodu slijte a sklenici postavte do odkapávacího stojánku dnem vzhůru.
  2. Proplachujte semínka nejméně 2x denně, ale raději i častěji.
  3. Většina semen začne klíčit už druhý den. Za 5 až 8 dnů je můžete konzumovat.
  4. Nejlepší jsou klíčky čerstvé, avšak dají se skladovat pár dní v lednici.
  5. Obaly semen nejsou zdrojem velkého množství vitamínů a lze je před konzumací vypláchnout.

Jak nakličovat semena na speciálním sítu?

Ve sklenici lze nakličovat jen semena, která po kontaktu s vodou nevytvářejí gel, který vám při pokusech o proplachování bude zacpávat sítko, a tím znemožní odkapání. Pro tato semena si pořiďte sítko na klíčení s keramickým podtáckem. Výborné je na semena řeřichy, rukoly, chia a lněná semínka, lze na nich ovšem pěstovat i jetel, hořčici či ředkvičku, kterou lze dát i do sklenic.

Žena drží nakličovací misku s klíčky Mirra / Shutterstock.com

Jak naklíčit semínka v misce?

  1. Semínka namočte do vody. Ta, která vytvářejí gel (například řeřicha a rukola), stačí namočit na 15 minut. Ostatní semena namáčejte 8 hodin, třeba ředkvičky, jetel a brokolici.
  2. Namočená semínka přeceďte přes sítko a rozprostřete pomocí nože či stěrky rovnoměrně po celé ploše misky. Sítko má okraj a semínka z něj nepadají.
  3. První dva dny nechte semínka zakrytá talířem nebo větší miskou. Lze je 2x denně vlhčit rozprašovačem.
  4. Třetí den je odkryjte a 2x denně vlhčete. Jakmile prorostou kořínky skrz sítko, proplachujte semínka mírným proudem vody – zbavíte je části obalů semen.
  5. Naklíčená ke konzumaci jsou za 5 až 8 dnů. Konzumujte klíčky i s kořínky, kde je mnoho vitamínů.
Kupte si v akci zavařovací sklenice

Co obsahují microgreens neboli naklíčená semínka?

Jakmile se semínko proměňuje přes klíček na výhonek, obsahuje řadu zdraví prospěšných látek a je nekonečnou zásobárnou vitamínů, minerálů, bílkovin i enzymů. Podle druhu klíčků se liší i složení živin – zejména jde o vitamíny skupiny B a C, minerály jako fosfor, hořčík, vápník a železo, chlorofyl či aminokyseliny.