Umělá inteligence a úspory berou lidem práci. Amazon i H&M masově propouští

Robot pracující u počítače Olena Yakobchuk / Shutterstock.com

Jsou velké společnosti stabilními zaměstnavateli? V době krize neexistuje nic horšího než nemít pravidelný zdroj příjmu a řada lidí považuje zaměstnání u velké společnosti jako jistotu. Ukazuje se však, že stále více velkých a známých společností plánuje masové propouštění a patří mezi ně i giganti jako H&M a Amazon. Obě společnosti přistupují k propouštění jinak, ale cíl je vždy stejný, nižší náklady a vyšší zisk.

Přečtěte si také

Jak oloupat, nakrájet a vypěstovat mango z pecky?
Jak oloupat, nakrájet a vypěstovat mango z pecky?

H&M se snaží kompenzovat zvýšené náklady

Společnost H&M je známá jako jeden z největších prodejců rychlé módy. Ačkoliv se prodeje společnosti drží, zvyšují se její náklady – mezi největší rány patří odchod z ruského trhu, vysoké náklady na dopravu, silný americký dolar a různé makroekonomické tlaky.

Společnost se proto rozhodla, že ušetří v přepočtu 188 milionů dolarů tím, že propustí 1 500 zaměstnanců. K propouštění se uchýlila i přesto, že jsou její čisté tržby za prvních 9 měsíců fiskálního roku vyšší o 13 %.

Mezi velké obavy společnosti patří rostoucí konkurence, která jí krátí zisky – jde zejména o konkurenční společnost Shein, která si získala u mladých spotřebitelů velkou oblibu. Efekt těchto úsporných opatření by se měl projevit ve druhé polovině roku 2023.

Logo společnosti H&M na obchodním domě Venturelli Luca / Shutterstock.com

Amazon nahrazuje lidi za umělou inteligenci

Zatímco někteří hledí na robotiku a umělou inteligenci jako na pokrok lidstva, zaměstnanci Amazonu by s tím nesouhlasili. Amazon tvrdil, že investuje do této technologie pouze proto, aby zlepšil pracovní prostředí a že se zaměstnanci nemusí bát propouštění. Zřejmě však šlo jen o pokus nevyvolat mezi zaměstnanci paniku.

Ukazuje se, že lze nahradit každého, a netýká se to jen dopravců, kteří jsou nahrazováni drony a přepravními roboty. Důvěrný interní dokument odhalil, že Amazon už rok experimentuje s umělou inteligencí. O práci by měli přijít dokonce i náboráři, které má nahradit algoritmus automatického hodnocení kandidátů.

Mnoho zaměstnavatelů považuje osobní lidský kontakt při pohovoru za mnohem důležitější než informace v životopisu, někteří náboráři navíc snadno rozpoznají talentovaného zaměstnance na základě své intuice. Zdá se však, že to Amazon nezajímá a zisk je na prvním místě.

Tato technologie není novinkou – s umělou inteligencí společnost pracovala už před deseti lety, ale tehdy se jí musela vzdát, protože diskriminovala ženské kandidáty.

Robot od Amazonu Ian Dewar Photography / Shutterstock.com

Mají velké společnosti sloužit jako příklad pro ostatní, anebo je to ostudná ukázka toho, jakou hodnotu má dnes zaměstnanec? Zatímco někde se na pracovníky hledí jako na nedílnou součást firmy, jinde jde jen o položku, kterou je potřeba efektivně nahradit moderní technologií. Je otázkou, do jaké míry se opatření týkají krize a kde je cílem snížit náklady za každou cenu.