Black Friday očekává útratu kolem sedmi miliard. O co je největší zájem a na co si dát pozor?

Ruce držící mobilní telefon s logem Black Friday Alex Photo Stock / Shutterstock.com

Každoroční událost plná slev, kterou s napětím očekávají davy lidí ještě před Vánoci, je už za dveřmi. Předpokládá se, že během letošního Black Friday utratí Češi za nákupy na internetu až sedm miliard korun, tedy podobně jako v loňském roce. O co je největší zájem a které obchody nabídnou speciální slevy?

Přečtěte si také

Kolik kalorií má vaše oblíbené kafe? Velké lattéčko se šlehačkou mnohdy i víc než zákusek

Kdy bude letos Black Friday?

Vedle Vánoc se každoročně jedná o jednu z největších marketingových akcí, která rezonuje takřka všemi obchody. Takzvaný Black Friday, který letos připadá na 25. 11., je nákupním a slevovým svátkem využívaným po celém světě.

Pro mnohé zákazníky se jedná o ideální příležitost k nákupu vánočních dárků – podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci, k tomuto svátku letos takto přistoupí až 67 % nakupujících. Nákupy se jim skutečně mohou vyplatit – jednotlivé řetězce nabízí v průměru slevy kolem 19 %, rozdíly v cenách mezi nimi však mohou být mnohem vyšší. Očekává se, že Češi za tento den utratí na internetu kolem sedmi miliard korun.

Žena nakupuje oblečení v akci online Rawpixel.com / Shutterstock.com

Na slevy lze narazit před svátkem i po něm

Jak anglický název napovídá, akce Black Friday připadá každ rok na pátek, konkrétně ten po americkém Díkůvzdání. Právě z USA totiž tato událost pochází. Obchodníci však zpravidla neomezují své slevy pouze na tento den – mnozí z nich je nabízí po celý týden, případně i dříve. Namátkou například online obchod Alza spustil slevové akce už 9. listopadu, Mall.cz pak dokonce 21. října.

Po Black Friday následuje ještě jeden, méně známý nákupní svátek – tzv. Cyber Monday připadá letos na pondělí 28. 11. a zaměřuje se především na e-shopy. S oblibou ho využívají prodejci elektroniky a moderních technologií, narazit na něj však můžete i u dalších obchodů.

Nakupte si dárky v předstihu

Oblečení, elektronika i hračky v akci

Mezi nakupujícími se těší oblibě především dražší položky – během Black Friday se zaměřují hlavně na elektroniku, od televizí a notebooků, přes mobilní telefony až po kuchyňské spotřebiče a pomocníky do domácnosti. Velmi populární jsou i slevy na oblečení a obuv – podle módního e-shopu Glami na zmíněné slevy vyčkává až 55 % Čechů. Mezi další oblíbené položky patří šperky, hračky pro děti, ale také nábytek či bytový textil.

Pro originální dárek nemusíte chodit daleko

Které značky a obchody nabízejí Black Friday?

Zákazníci vyčkávají především na již zmíněné výrobce elektroniky a jejich slevy – populární jsou značky Xiaomi a Samsung, Apple, HP a Lenovo či Nintendo. Z hraček nejvíce letí výrobce blasterů Nerf, autíčka Hot Wheels, stavebnice LEGO či výrobky s motivy Paw Patrol.

Své slevy během svátku nabízí téměř všechny obchody, a na akce lze navíc narazit i v hypermarketech a supermarketech. Pokud tedy váháte, kam dřív skočit, nechte si poradit – na Kupi.cz naleznete letáky množství řetězců, z nichž mnohé nabízí i specializovanou nabídku právě k příležitosti Black Friday. Prohlédněte si je dopředu, z pohodlí domova a naplánujte si svůj nákup bez starostí.

Malé balíčky se zbožím u otevřeného notebooku s e-shopem Achira22 / Shutterstock.com

Black Friday: Pozor na podvodníky a falešné slevy

Velká sleva na výrobek ještě nemusí nutně znamenat, že ušetříte. Prodejci mohou využívat různých triků, kvůli kterým se ve výsledku nákup až tak nevyplatí. Nejběžnější metodou je krátkodobé navýšení ceny těsně před prodejem ve slevě. Této praxi má zabránit nová směrnice EU, která obchodníkům nařizuje uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dnů. U nás však zatím čeká na schválení Senátem, letošní akce tudíž neovlivní. Jiní prodejci zase mohou počítat slevu z doporučené maloobchodní ceny, která už dávno nemusí platit.

Rizikem samozřejmě zůstávají i podvodné e-shopy – ne každý online prodejce totiž může být důvěryhodný. Mezi menší pochybení patří nedostatek ve značení zboží či způsobu reklamace, prodejce vás však může i obrat o vaše peníze, aniž byste dostali požadovaný produkt. Abyste nenaletěli, podívejte se, na co si dát pozor.