Konec plýtvání: Albert otevřel první zero waste prodejnu, Kaufland učí lidi nevyhazovat jídlo

Nesnědené jídlo v popelnici SpeedKingz / Shutterstock.com

Plýtvání potravinami i přírodními zdroji trápí čím dál více řetězců. Hledají vhodnější způsoby balení výrobků i nákupů, v rámci cirkulární ekonomiky vyrábí potraviny z odpadu, vyprodávají ovoce a zeleninu v levných bedýnkách a učí své zákazníky jídlo nevyhazovat. Tak jako například ve své poslední kampani Kaufland. Albert přitom zašel ještě dál a jednu ze svých poboček přeměnil na kompletní zero waste místo, kde se i v zaměstnanecké kantýně vaří každý den z neprodaných přebytků.

Přečtěte si také

Mobilní telefony a nádory mozku: Nová studie WHO vyvrací spekulace

První český zero waste hypermarket

Na první pohled možná vypadá hypermarket Albert v pražských Nových Butovicích stejně jako ostatní prodejny, uvnitř je ovšem leccos jinak. Právě zde totiž společnost dotáhla své dosavadní snahy o udržitelnost a ekologii nejdál. Jak vyplynulo z reportu o udržitelnosti, který obchodník vydal letos na jaře, podíl neprodaných potravin se v Albertu dlouhodobě pohybuje pod 1,5 % z celkového objemu a nyní Albert našel další způsoby, jak neprodané potraviny upotřebit.

„Potravinové ztráty mají negativní dopad na životní prostředí i sociální situaci a prohlubují změnu klimatu. Proto dlouhodobě a systematicky pracujeme na snižování přebytků v prodejnách a dalším využití neprodaných potravin zejména pro lidskou spotřebu prostřednictvím darů do potravinových bank. Vyvíjíme také inovativní přístupy, které zahrnují spolupráci se záchrannými stanicemi pro zvířata či kompostování a energetické využití přebytků. Úplnou novinkou je první zero waste prodejna, kde pilotujeme další inovace a rozvíjíme vize do budoucna,“ vysvětlil Jiří Mareček, ředitel pro komunikaci a udržitelnost obchodů Albert.

Lidé sedí v kantýně u stolu Albert ČR

Oběd za 30 korun, za který poděkuje i planeta

Unikátem nového formátu prodejny Albert je potom jídelna s názvem Kantýna jinak pro zaměstnance, ve které vaří z přebytků. Kuchař každé ráno dostane seznam potravin, které už není možné prodat zákazníkům, z hlediska kvality a chuti jsou ovšem stále v pořádku (maso, mléčné výrobky, ovoce a zeleninu, pečivo i trvanlivé výrobky apod.) a z nich následně připraví hlavní jídla, polévky i dezerty či ovocné freshe. Kromě ekologie má takové stravování i další výhodu – jídla zaměstnance vyjdou podstatně levněji, plnohodnotně se neobědvají i za 30 korun.

A jakými dalšími způsoby se v Nových Butovicích snaží v Albertu jídlem neplýtvat?

  • V úseku ovoce a zeleniny vytváří vhodné klima suchá pára, která prodlužuje čerstvost zboží.
  • Pro plánování odběrů a prodejů se zde využívá umělá inteligence, která pravidelně monitoruje a vyhodnocuje potřeby i spotřební chování zákazníků.
  • Aktuálně se na prodejně testuje i populární bedýnkový výprodej ovoce a zeleniny.
  • Stejně jako v ostatních supermarketech a hypermarketech Albert i zde mohou zákazníci nakupovat potraviny s blížícím se datem spotřeby s 30% slevou a ke konci otevírací doby nebalené pečivo až o polovinu levněji.
  • Neprodané jídlo potom putuje do potravinových bank nebo se zužitkuje pro zvířata na farmách, případně putuje do vlastních kompostérů Albertu, ve kterých se přebytky ovoce, zeleniny a pečiva mění na úrodný substrát.
Nápis Zero Waste a kolem potraviny Rimma Bondarenko / Shutterstock.com

Nekrm koš – vyzývá své zákazníky Kaufland

Víte, jaký je rozdíl mezi datem minimální trvanlivosti a datem spotřeby? Právě neznalost těchto pojmů je jedním z častých důvodů, proč české domácnosti podle statistik každoročně v potravinách vyhodí na 20 000 Kč. Společnost Kaufland se proto rozhodla ve spolupráci s neziskovou organizací Zachraň jídlo spustit edukační kampaň, která pod hesly Nekrm koš či Odpovědnost se vyplácí učí spotřebitele, že uvědomělé nakupování i nakládání s jídlem šetří nejen planetu, ale i jejich peněženky.

„Dle údajů neziskové organizace Zachraň jídlo jsou domácnosti odpovědné až za 53 % potravinového odpadu. I proto jsme se rozhodli naše zákazníky aktivně edukovat a předejít tak vzniku potravinového odpadu,“ přiblížila hlavní záměr iniciativy mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Nezmeškejte praktický koš v akci

Mnoho lidí si základní údaje na obalech plete

V následujících týdnech proto bude Kaufland na konkrétních příkladech ukazovat, jak hospodárně nakupovat a optimálně skladovat potraviny, jak správně naplnit lednici a mrazák či jak využívat zbytky. Zákazníci by se rovněž měli jednoduchým způsobem naučit chápat informace na obalech produktů a rozeznávat základní pojmy, jako je například:

  • Datum spotřeby: je vždy na čerstvých potravinách, které je dobré rychle sníst. Po uplynutí dané doby se už výrobek nesmí prodávat a my bychom jej měli jíst jen s opatrností.
  • Minimální trvanlivost: udává minimální životnost potraviny (často je psána pouze ve formátu měsíce a roku, bez konkrétního dne). Tyto produkty se nekazí tak rychle (sušenky, těstoviny, konzervy, apod.), a dokonce se smí i v obchodech s označením prodávat i následně konzumovat.

Jak Kaufland v rámci své kampaně upozorňuje, jen kvůli mylnému rozlišení data minimální trvanlivosti od data spotřeby končí v Evropské unii ročně v odpadkovém koši končí téměř 9 tun jídla.