Kapslí na praní dávají Češi zbytečně moc, prací přípravky koupí spíše v hypermarketu než drogerii

Žena přemýšlí před pračkou Krakenimages.com / Shutterstock.com

Používáte při praní kapsle podle pokynů na obalu, nebo přihodíte raději o jednu více? Kupujete prací gely a prášky v drogeriích, nebo spolu s potravinami v hypermarketech? A hledíte přitom na akce a slevy? Na podobné otázky a mnoho dalšího se od července 2021 do června 2022 ptali českých spotřebitelů výzkumníci Spotřebitelského panelu GfK. A výsledky přinesly řadu zajímavostí. Schválně, zda budou některé sedět i na vaši domácnost?

Přečtěte si také

Češi utratili během Black Friday více než sedm miliard korun
Češi utratili během Black Friday více než sedm miliard korun

Sypeme, nebo naléváme?

Jak z proběhlého průzkumu vyplynulo, třetina oslovených spotřebitelů používá klasické práškové prostředky a téměř 30 % hází do pračky prací kapsle. Nejčastěji se u nás ovšem pere v tekutých a gelových prostředcích, což pro časopis Retail News potvrdila i Yvette Krubi, manažerka korporátní komunikace společnosti Procter & Bamble ve střední Evropě: „Obecně lze říci, že český trh je již několik let trhem prémiových pracích prostředků. Nejoblíbenější jsou zde tekuté prací prostředky, jejichž podíl je přes padesát procent.“

Podle Hany Panděrové, konzultantky Spotřebitelského panelu, potom zákazníci nejčastěji kupují univerzální detergenty. Speciální prací prostředky (např. na černé nebo bílé prádlo, na vlnu, hedvábí, sportovní oděvy apod.) tvoří pouze pětinu trhu.

Skočte si nejen do hypermarketu pro kapsle v akci

Prací prostředky nakupujeme do zásoby

Aviváže používá při praní něco málo přes 50 % spotřebitelů. Stejně tak asi polovina dotázaných uvedla, že nakupuje speciální přípravky na praní a péči o prádlo, mezi které nejčastěji patří například odstraňovače skvrn a změkčovače vody, k méně kupovaným patří také přípravky na zajištění stálosti barev nebo na škrobení, vonné perličky a bělicí či dezinfekční přípravky.

Zákazníci si v posledních letech zvykli nakupovat prací prostředky do zásoby po větších a výhodnějších baleních. U drogerie obecně, konkrétně věci na praní, pokud chcete šetřit, tak právě tohle zboží byste měli dát do svého nákupního košíku jenom v případě, že bude v akci.

„Jedná se o prací gely i prací prášky obou hlavních značek na trhu. To, že se je vyplatí nakupovat pouze v akci, je dáno primárně tím, že jejich množství vystačí na delší dobu, pořizovací cena je ve stovkách korun a jejich sleva oproti běžné ceně je přes třicet procent,“ popisuje šéfredaktorka Kupi Linda Michalčíková.

Ruka dává kapsli do pračky Mouse family / Shutterstock.com

Prací prostředky značkové, ale zlevněné v akci

I přesto se Češi nejčastěji vydávají na nákup pracích prostředků do kamenných prodejen. Pro speciální prací prostředky do drogerií, naopak u aviváží a pracích kapslí, gelů a prášků převládají hypermarkety.

Poměrně zajímavé je zjištění, že u aviváží a pracích prostředků dávají zákazníci jednoznačně přednost značkovým produktům. Zatímco v jiných kategoriích jsou privátní výrobky řetězců velmi populární, v tomto segmentu je kupuje pouze 6 % spotřebitelů. Co naopak potvrzuje standardní nákupní chování, je vyhledávání přípravků na praní ve slevách. Podle cen se orientuje 68 % spotřebitelů.

  • Tip: Značkové prací prostředky patří mezi ty, které se v akcích objevují napříč supermarkety, hypermarkety i některými drogeriemi takřka pravidelně, proto když nejsou v akci, NEVYPLATÍ SE JE KUPOVAT.
  • Na akční nabídky pracích prostředků (gelů, prášků i kapslí), aviváží či prostředků proti skvrnám značek Persil, Ariel, Lenor, Silan, Coccolino, Vanish apod., se určitě vyplatí počkat, můžete ušetřit stovky korun ročně.

Pokud si chcete slevy ohlídat a mít jistotu, že své oblíbené produkty nakoupíte vždy levněji, dejte si je na Kupi.cz do oblíbených položek a pak jen počkejte na upozornění. Nebo si stáhněte mobilní aplikaci Kupi a v obchodě jednoduše naskenujte čárový kód a hned uvidíte, jestli je cena výhodná, nebo se vyplatí skočit si pro drogerii do vedlejšího obchodu.

Muž vybírá prací prášek v obchodě Kardasov Films / Shutterstock.com

Kapsle navíc je zbytečná, přesto ji do praček házíme

A ačkoliv většina spotřebitelů ráda na nákupu pracích prostředků ušetři, paradoxně řada z nich používá při praní zbytečně moc dávek. Záleží ovšem na druhu. Při praní v tekutých či gelových prostředcích podle průzkumu průměrný Čech spíše „poddávkovává“, u kapslí je to naopak. Zatímco u většiny značek stačí k efektivnímu vyprání a odstranění skvrn i při nižších teplotách pouze 1 kapsle, spousta lidí přihazuje „pro jistotu“ i druhou navíc. Ovšem zcela zbytečně.

Jak také pro výzkum potvrdilo mnoho domácností, velmi často plní pračku pouze do poloviny maximální kapacity, nebo přepírají prádlo jen za účelem jeho osvěžení, což může být v konečném důsledku nejen velmi neekologické, ale i finančně nákladné.

  • Tip: Pokud vám vyprané prádlo z pračky nevoní, a proto se ji snažíte plnit až zbytečně málo nebo necháváte vyprané prádlo ještě jednou přeprat, pak zkuste nejdříve pračku důkladně vyčistit (zásobník na prostředky, filtr apod.). Po každém praní ji nechte otevřenou vyvětrat a čas od času ji vymyjte i zevnitř pomocí některého ze speciálních čističů na pračky. Pro voňavější prádlo používejte např. vonné perličky (do sušičky pak parfemované ubrousky) a vždy dávkujte podle pokynů na obale.