Cenoví skokani v akčních letácích: Margarín ve slevě podražil za 3 roky o více než 70 %

Překvapená žena si prohlíží dlouhou účtenku PERO studio / Shutterstock.com

Nejen běžné ceny stále narůstají, i při nákupu produktů v akci si oproti minulým rokům připlatíte. Pokud vás však jako první napadá máslo, olej či paprika, budete překvapeni. Podívejte se, u kterých produktů vzrostla jejich akční cena nejvíce a jak na to doplácí české domácnosti. Nepatříte mezi ně také?

Přečtěte si také

ČOI zveřejnila seznam rizikových e-shopů. Tady raději nenakupujte

Které produkty zdražily nejvíce?

Možná si ještě pamatujete na období před pěti lety, kdy poprvé prudce vzrostly ceny másla. Zdražení této položky se stalo vděčným tématem k hovorům i k nespočtu vtipů, mluvilo se i o máslové krizi. O největší zdražení se však v dnešní době nejedná.

Z dat nákupního rádce Kupi, který již deset let monitoruje ceny v akčních letácích, vyplývá, že největší cenový rozdíl v akcích velkých řetězců je u margarínu, konkrétně především toho od značky Rama. Jeho cena za poslední tři roky vzrostla o více než 70 %. Od výrobců se může jednat právě o reakci na rostoucí ceny másla a následný přechod zákazníků k jeho alternativám.

Vsaďte na akce a ušetřete

Druhé místo v oblasti nejvyššího zdražení patří okurce hadovce, za kterou dáte v průměru o skoro 60 % více než v roce 2019. Podobné zdražení lze pozorovat i u těstovin, konkrétně u bezvaječných Rosických těstovin, které stojí o 58 % více. Mezi další položky s největším zdražením patří třeba pomeranče, cuketa či chipsy Lay's. Vyplývá to z dat nákupního rádce Kupi.cz.

Žena s košíkem nakupuje v supermarketu mezi regály gpointstudio / Shutterstock.com

Jak časté jsou slevové akce?

Nárůst cen ve slevových akcích není jediným problémem – u mnohých položek je mnohem těžší ulovit je v akci, než tomu bylo v minulosti. Jiné se ale naopak nakupovat bez ní ani nevyplatí, jsou totiž zlevněné skoro pořád.

  • Rok 2019 nahrával mlsání. V akci jste tehdy totiž nejčastěji narazili na chipsy (v průměru šlo o slevu 43 %), limonádu Pepsi (36 %) či světlé pivo Krušovice (31 %).
  • Zaměření prodejců se však od té doby změnilo – zákazníky začali lákat do obchodu na dražší položky. V počtu akcí letošku dominují prací prášky a gely. Namátkou značka Ariel má v průměru slevu kolem 38 %, značka Persil až 58 %.
Tabulka Top 10 produktů, které se nejčastěji objevují v akčních letácích Kupi
Udělejte si zásoby, dokud je cena nízká

Lidem zbývají peníze jen na nejlevnější položky

Rostoucí ceny a nedostatek slev jdou přitom přímo proti potřebám Čechů – jak vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK, čtvrtině domácností vystačí jejich rozpočet jen na nejlevnější jídlo a oblečení. Vedle nezaměstnaných pociťují finanční problémy hlavně penzisté a rodiče na rodičovské dovolené, konkrétně 47 % respondentů z těchto dvou skupin.

Snahu ušetřit lze pozorovat i na snaze lidí nakupovat v akci. „Nákupní rádce Kupi zaznamenává v aktuálním období zvýšenou návštěvnost a zájem o akční letáky – jednoduše řečeno začínají slevy vyhledávat i ti lidé, pro které před pár měsíci nebyly tolik důležité,“ říká šéfredaktorka magazínu Kupi Linda Michalčíková. Kupi jim k tomu nabízí řadu nástrojů:

  • Pomocí vyhledávače akcí lze porovnat cenu jednotlivých položek – uvidíte, jak se pohybovala v minulosti, a zjistíte, kde je daný produkt aktuálně nejlevnější. V mobilní aplikaci si jednoduše naskenujete čárový kód z obalu výrobku a aplikace vám obratem ukáže, jestli je cena skutečně výhodná, nebo se vyplatí zajít do vedlejšího obchodu.
  • Pomocí funkce upozornění nepropásnete důležité slevy – zlevněné produkty, které si přejete sledovat, vám přijdou přímo na váš e-mail hned, jakmile budou v akci.
  • Díky chytrému nákupnímu seznamu si svůj nákup naplánujete do posledního detailu, a to i v rámci několika obchodů, které se vám vyplatí nejvíce. Kupi vám dokonce i spočítá, kolik nákupem v akci ušetříte a nákupní seznam můžete také sdílet se svou rodinou.
Člověk v zimě bundě si v supermarketu prohlíží účtenky Denys Kurbatov / Shutterstock.com

Pozor na „smrskflaci“

Aby se vyhnuli zdražování, sahají výrobci i po nenápadných tricích, díky kterým snižují své náklady. Pokud vaše oblíbená položka stojí stále stejně, zbystřete – možná se zmenšila. Tzv. „smrskflace“ spočívá ve snižování objemu a gramáže produktů za účelem zachování jejich ceny. Sledovat ji lze například u čokolády, těstovin či již zmíněného margarínu. Řádově může jít i o jednotky až desítky gramů, zmenšená balení jsou však na přepočet zpravidla dražší než dříve. Více jsme o tomto tématu psali v našem minulém článku.