Při nákupech už šetří každá čtvrtá domácnost. Kamenné obchody momentálně vedou nad e-shopy

Nešťastná žena a muž v supermarketu Pressmaster / Shutterstock.com

V důsledku narůstající inflace své výdaje už řeší nyní každá čtvrtá česká domácnost. Spotřebitelé šetří především na zboží, které nutně nepotřebují, a nakupují proto mnohem více v kamenných prodejnách, které mívají častěji v nabídce zboží denní potřeby. Dle analytiků lze však v příštím roce očekávat zvýšení mezd a návrat k předcovidovému normálu.

Přečtěte si také

Mikulášská nadílka. Co dát dětem do balíčku, aby nebyly zklamané
Mikulášská nadílka. Co dát dětem do balíčku, aby nebyly zklamané

Lidí šetří hlavně na věcech, co nepotřebjí

Současná ekonomická situace příliš nepřeje nákupům. Maloobchodní tržby se už v průběhu května propadly mnohem více, než analytici předpokládali, a to meziročně o 6,9 %. Pokles se týkal všech typů prodejen včetně prodejen s potravinami a výrobků pro domácnost, s výjimkou lékáren a drogerií. Zvyšující se inflace totiž ovlivnila chování spotřebitelů, kteří nyní mnohem více šetří.

Muž přepočítává s kalkulačkou a zápisníkem Tero Vesalainen / Shutterstock.com

Šetří už každá čtvrtá domácnost

Vlivem prudkého zdražování musí stále více domácností zvažovat, za co své peníze utratí. Dle dat vyplývajících z projektu Česko 2022: Život k nezaplacení, který je společným počinem PAQ Research a Českého rozhlasu, výrazně šetří už každá čtvrtá domácnost. Průzkumu se zúčastnilo 1 600 respondentů.

„Narostl počet lidí, kteří poté, co zaplatí měsíční výdaje, neušetří vůbec nic nebo mají i vyšší výdaje než příjmy. Ještě před rokem v listopadu to bylo nějakých 20 procent, to nyní vzrostlo na 34. Počet lidí, kteří neušetří vůbec nic nebo jsou pod nulou, tak je už v některých skupinách společnosti více než poloviční,“ upozorňuje sociolog a spoluautor projektu Daniel Prokop.

Úspory znamenají lepší přehled o financích

Jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Zdražování energií, potravin a pohonných hmot donutilo mnoho domácností lépe přemýšlet o svých výdajích. „Lidé se začínají zajímat o to, kolik platí za energie. Před dvěma lety to výrazná většina nevěděla,“ uvedl Michal Straka, analytik společnosti Ipsos, která v roce 2020 provedla pro ČEZ průzkum mezi spotřebiteli na téma finančních úspor.

Muž si vybírá smartphone v kamenné prodejně Dusan Petkovic / Shutterstock.com

Maloobchod vede nad e-commerce

V období covidové pandemie zákazníci chtě nechtě museli upřednostnit nakupování online, protože obchodní řetězce byly po dlouhé měsíce zavřené, a tento trend pokračoval ještě nějaký čas po jejich otevření. Nyní však vlivem inflace a narůstajících cen pohonných hmot a energií vedou spíše kamenné prodejny, v jejichž nabídce je mnohem více zastoupeno zboží denní potřeby. Nejprodávanějším zbožím na českých e-shopech je naproti tomu elektronika a oblečení, věci, jejichž okamžitý nákup lze v období krize odložit.

Otálíte s nákupem zbytných věcí, nebo si radši počkáte na slevu?

Klesl především prodej potravin a věcí pro domácnost

Nespecializované prodejny potravin si oproti loňskému roku pohoršily o 5,5 %, specializované pak o 4,5 %. Tržby v prodejnách oděvů a obuvi klesly o 13,3 %, obchody se sportovními potřebami utržily o 12 % méně, potřeby pro domácnost o 10 % a elektronika zaznamenala pokles o 11,3 %.

„Na poklesu se podílel především nižší prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a nižší prodej výrobků pro domácnost,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Žena si vybírá v obchodě s oblečením NDAB Creativity / Shutterstock.com

Lidé utratili více, ale dostali méně

Někteří analytici upozorňují, že čeští spotřebitelé utratili meziročně dokonce o 10 % více peněz, dostali za mě však o 6 % méně zboží. Největší rozdíly jsou pak znát v oblasti pohonných hmot a oblečení. „Nejvíce české peněženky meziročně provětraly pohonné hmoty, kde se zákazníci nezdráhali utratit o impozantních 34,7 procenta více, ačkoliv samotného benzinu za tyto prostředky dostali o 7,5 procenta méně,“ uvedl Vít Hradil, hlavní ekonom společnosti Cyrrus.

Situace prý není tak černá

Český investiční podílový fond CREIF (Czech Real Estate Investment Fund), který se zabývá komerčními realitami z oblasti maloobchodu, nicméně uvedl, že pokles návštěvnosti nepozoruje plošně. V některých regionech lidé naopak utrácí více. Podle Angeliky Houdové, výkonné ředitelky společnosti Real Estate Facility Management, která je též členem skupiny DRFG, omezují spotřebitelé především spotřebu zbytečných výdajů. Návrat k normálu lze očekávat až na jaře příštího roku v důsledku nárůstu mezd.