Tržby v maloobchodě se v květnu snížily ve všech typech prodejen s výjimkou lékáren a drogerií. Lidé šetří téměř na všem

Žena nakupuje v potravinách Jub-Job / Shutterstock.com

Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že maloobchodní tržby se v květnu meziročně snížily ve všech sortimentních skupinách prodejen kromě farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží. Meziroční srovnání ovlivnila i vyšší srovnávací základna, kdy vloni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých položek nepotravinářského zboží výrazně rostly. Pátý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům, avšak oproti předpandemickému roku 2019 byly o více než třetinu vyšší.

Co v článku najdete

Přečtěte si také

Souboj: Živý vs. umělý vánoční stromeček. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody a co je ekologičtější varianta?

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel snížily v květnu reálně o 2,3 %, přičemž za potraviny klesly o 3,0 % a za nepotravinářské zboží o 2,5 %, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 1,1 %.

Meziročně se maloobchodní tržby snížily reálně o 6,9 %, v tom za nepotravinářské zboží klesly o 7,6 %, za potraviny o 6,3 % a za pohonné hmoty o 5,2 %.

„Maloobchodní tržby se v květnu meziročně snížily ve všech sortimentních skupinách prodejen, kromě farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží. Meziroční srovnání ovlivnila i vyšší srovnávací základna, kdy vloni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých sortimentů nepotravinářského zboží výrazně rostly. Pátý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům, avšak oproti předpandemickému roku 2019 byly o více než třetinu vyšší,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb.

Muž se dívá na účet v supermarketu Denys Kurbatov / Shutterstock.com

„Lidé začínají propadat špatné náladě, což se projevuje poklesem tržeb obchodníků. Kvůli prudkému zdražování roste zájem o akční nabídky a nejlevnější varianty produktů. Navíc se zvyšuje počet lidí, kteří si před výplatou nemohou koupit vůbec nic,“ řekl pro E15 hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvyobuví klesly o 15,3 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,8 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 9,8 % a s výrobky pro domácnost o 9,0 %.

Naopak růst tržeb zaznamenaly prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,5 % a s kosmetickými a toaletními výrobky o 4,4 %. Nižší tržby vykázaly jak nespecializované prodejny s převahou potravin (o 6,4 %), tak i specializované prodejny potravin (o 3,2 %). Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 10,1 %.