Dopady klesajících prodejů: Danone redukuje sortiment a bude nabízet méně výrobků, podobně uvažuje i Volkswagen

Několik balíčků nápoje Actimel v regálu obchodu defotoberg / Shutterstock.com

Na trhu dochází k rapidním změnám, zvyšují se ceny surovin i energií, a jelikož mají lidé méně peněz, klesají prodeje. Výrobci musí na takovou extrémní situaci pružně reagovat, v opačném případě by pro ně nevhodná strategie mohla znamenat konec. Někteří omezují výrobu, jiní propouští nebo třeba šetří na surovinách. Jakou cestu zvolily velké společnosti, jako je Danone nebo Volkswagen?

Přečtěte si také

Už žádné rostlinné steaky nebo karbanátky. Francie zakázala „masné“ označování bezmasých výrobků

Danone redukuje sortiment

Nadnárodní potravinářská firma Danone je známá po celém světě, pochází z Francie a proslavila se zejména jako největší výrobce jogurtů. Pro konečné spotřebitele nabízí produkty v mnoha podobách a příchutích.

Právě to je kamenem úrazu a zdá se, že variabilita už není výhodou, ale pouze představuje zbytečně velké náklady. Danone se rozhodlo je snížit tím, že zredukuje sortiment a bude nabízet méně příchutí a balení. Nižší zájem o produkty se projevuje tím, že jsou některé obchody s potravinami nuceny stáhnout výrobky z regálů, protože si je už nemohou dovolit prodávat.

Produkty od Danone koupíte v obchodech se slevou

Kvůli válce na Ukrajině a probíhajícím pandemickým opatřením v Číně jsou doprava, ropa a obaly stále dražší. Danone chce ušetřit na výrobních nákladech nabídkou menšího a jednoduššího sortimentu. Supermarkety mohou také ušetřit, protože potřebují poskytovat méně skladovacího a regálového prostoru, dopravy a skladového hospodářství. Snížení počtu variant nebude všude stejné, bude se lišit podle regionu a prodejců. Portfolio sortimentu bude důkladně analyzováno, aby v regálech bylo takové zboží, o které mají spotřebitelé největší zájem.

„Inflace je dynamika, zejména v Evropě, na kterou si musíme začít zvykat. Společnost Danone investuje do softwaru, aby jí pomohl stanovit ceny produktů přesněji tak, aby odpovídaly úrovním, které by spotřebitelé přijali,“ řekla agentuře Reuters Ayla Ziz, globální vedoucí prodeje Danone.

Čtyři jogurty Activia s příchutí borůvka acai, borůvky na prkénku, lžička DenisMArt / Shutterstock.com

Volkswagen se zaměří na dražší vozidla

Svéráznou strategii zvolil Volkswagen, který nepůjde vstříc nízkým cenám, ale naopak upřednostní dražší vozidla, jako jsou modely Audi a Porsche. Finanční ředitel VW Arno Antlitz poznamenal, že klíčovým cílem v současné době není růst.

Než aby se společnost zaměřila na objem a podíl na trhu, bude cílit zejména na kvalitu a marže. V následujících osmi letech bude v Evropě o 60 % zredukována řada benzinových a naftových vozů skládající se ze 100 modelů různých značek.

Cílem už tedy nebude prodávat auta za lidové ceny, ale naopak dražší auta lidem, kteří si je mohou dovolit. V automobilovém průmyslu představuje velký problém i globální nedostatek čipů, a redukce tak může znamenat chytrou strategii. Nedostatek čipů donutil automobilky, jako je Mercedes a BMW, prodávat své modely za vyšší ceny a dosáhnout vysokých zisků i přesto, že se prodá méně vozidel.

Stejnou strategii tedy zvolil i Volkswagen a vyplácí se mu to. Zdá se, že v automobilovém průmyslu se tento trend stane populární, a je pravděpodobné, že se i mnoho dalších automobilek vydá cestou snížení objemu. Sníží se tím celkové náklady a zvýší zisk.

Výšková budova, na které je logo Volkswagenu askarim / Shutterstock.com

Většina prodejců i výrobních firem zavádí významné změny, které výrazně přetváří celý trh. Zdá se, že bude méně variabilní a budou k dostání především produkty, které jsou populární nebo prémiové. Trh je více nepředvídatelný než kdy předtím. Pokud mají společnosti zůstat konkurenceschopné, musí neustále analyzovat trh, reagovat na geopolitické dění, chování spotřebitelů i další faktory, které na ně mají vliv.