Konec spalovacích motorů do roku 2035? EU schválila ukončení jejich prodeje

Žena zamyká nabíjející se elektromobil husjur02 / Shutterstock.com

Evropský parlament schválil koncem června ukončení prodeje nových vozidel se spalovacími motory na území členských států. Podpořil tak návrh z července minulého roku, kterým se snaží především snížit emise oxidu uhličitého na území EU. Zastavení prodeje vozidel poháněných naftou a benzinem tedy znamená úplný přechod na elektrické motory, což má Evropě pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.

Přečtěte si také

Káva už nevydělává? Starbucks by mohl opustit Velkou Británii
Káva už nevydělává? Starbucks by mohl opustit Velkou Británii

Konec spalovacích motorů

Úplný přechod na vozidla s elektrickými motory do roku 2035 – takový je výsledek jednání Evropské unie o ukončení prodeje nových automobilů se spalovacími motory, které bylo schváleno 29. 6. 2022.

Vozů poháněných naftou nebo benzínem bychom tak za 13 let měli na silnicích v členských státech potkávat stále méně. Evropský parlament se tímto způsobem snaží snížit emise oxidu uhličitého na nulu.

Máte v autě k nevydržení?

Dosažení uhlíkové neutrality

Návrh, který byl předložen v červenci 2021, má pomoci dosáhnout klimatických cílů v Evropě a je součástí klimatického balíčku Fit for 55, který si klade za cíl nastolit v Evropě do roku 2050 uhlíkovou neutralitu. Některé státy se však shodly na dodatečném schvalování využívání alternativních technologií, jako jsou syntetická paliva či plug-in hybridy, pokud i tak dosáhnou kompletního odstranění skleníkových plynů.

Evropa chce konkurovat Číně

Přechod na elektromobily je budoucnost motorismu a pokud chce Evropa konkurovat technologiím z USA a Číny, je třeba pohnout se kupředu. „Pro automobilový průmysl je to velká výzva," potvrdila na úterním setkání zástupců zemí EU v Lucembursku náročnost takové změny francouzská ministryně pro energetickou transformaci Agnes Pannierová-Runacherová.

Kouřící výfuk auta Ody_Stocker / Shutterstock.com

Existují však výjimky

Ministři na schůzce v Lucembursku schválili též výjimky týkající se alternativních technologií (viz výše) a pětileté prodloužení lhůty na odstranění uhlíkové stopy pro ty výrobce, kteří produkují méně než 10 000 vozidel ročně. Opatření se netýkají ojetých vozů a o dalších krocích budou nyní členové Evropského parlamentu jednat.

Benzínová auta nezmizí za den

Zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem však rozhodně neznamená, že taková auta vymizí zcela. Podle europoslance Luďka Niedermayera budou automobilky vyrábět auta s tímto pohonem na základě udělených výjimek. Půjde zřejmě o malosériové luxusní vozy. Opatření se navíc týká pouze nových vozů, stále bude možné zakoupit i ojetá auta.

Cena ojetin může narůst

„Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí z existujících vozidel a obchodu s ojetinami by se zákon neměl nijak dotknout,“ uvedl pro ČTK k rozhodnutí parlamentu EU europoslanec Mikuláš Peksa. Ceny ojetých automobilů však pravděpodobně přesto půjdou nahoru vlivem nejistoty, kterou nové opatření způsobí.