Čím nahradit bílý cukr v kuchyni?

Velké „X“ nakreslené uprostřed bílého cukru a cukrových kostek photohasan / Shutterstock.com

Bílý cukr bychom našli ve většině kuchyní. I přesto, že je velkým zdrojem nezdravých sacharidů, jde o nejvyužívanější sladidlo, které však při nadměrné konzumaci způsobuje množství potíží včetně obezity. Poradíme vám, čím můžete bílý cukr nahradit.

Přečtěte si také

Vinný střik nemusí být nuda. Víte, s čím vším se dá míchat víno?
Vinný střik nemusí být nuda. Víte, s čím vším se dá míchat víno?

Proč vyměnit bílý cukr za zdravější sladidlo?

Bílý cukr se vyrábí z cukrové řepy a průměrný Čech ho spotřebuje přibližně 40 kg za rok. Proces výroby je založen na principu rafinace, kde je přírodní cukr zbaven řady minerálních látek a vitamínů.

Kromě energie, kterou cukrem konzument doplní, neobsahuje žádné přínosné živiny. Ze zdravotního hlediska způsobuje jeho vysoká konzumace zdravotní problémy, které jsou spojené především s nadváhou a obezitou.

Čím nahradit bílý cukr v kuchyni?

Nadměrné slazení bílým cukrem způsobuje nejen zdravotní problémy, ale také závislost. Naštěstí existují zdravější varianty sladidel.

Miska a naběračka s bílým cukrem Kabachki.photo / Shutterstock. com

Včelí med

Přírodní sladidlo ve formě medu používali už naši předkové. Kromě skvělé chuti obsahuje také množství antioxidantů, léčí poruchy krevního oběhu, má pozitivní vliv na zažívání, snižuje krevní tlak, dokáže zahojit poraněnou sliznici a ulehčit vykašlávání. Bílý cukr můžete nahradit medem v čaji, při pečení nebo při nakládání masa na grilování. I přesto, že jde o zdravou alternativu sladidla, i med obsahuje množství kalorií, proto ho konzumujte v rozumném množství.

Stévie

V porovnání s bílým cukrem je 300× sladší a vypěstovat si ji můžete i doma jako pokojovou rostlinu. Sladké jsou především její čerstvé listy. Stévie je dostupná i extrahovaná – v podobě prášku nebo kapek, které zakoupíte v obchodech se zdravou výživou nebo v lékárnách. Kromě sladké chuti má také množství prospěšných látek. Dokáže snižovat krevní tlak, pomáhá proti únavě a zlepšuje trávení.

Cedulka s nápisem „Stevia“, kostky cukru a pilulky stévie Africa Studio / Shutterstock.com

Javorový sirup

Tuto americkou klasiku si oblíbilo i množství českých domácností. Javorový sirup je skvělým doplňkem především při snídaních – nejčastěji se používá jako poleva na palačinky nebo lívance. Chuť můžeme popsat jako ořechovo-medovou. Sirup také obsahuje množství vitamínů (A, B a D), hořčík, zinek, vápník, železo a draslík.

Melasa z cukrové třtiny

Méně známým sladidlem je extrakt z cukrové třtiny, tzv. melasa. Vzniká při výrobě cukru a v porovnání s ním má o polovinu méně kalorií. Bohužel, tato melasa je spíše bez chuti, proto je lepší, když ji přidáte jako sladidlo do potravin, které mají výraznou chuť. Její výhodou je to, že obsahuje několik zdraví prospěšných látek a vitamínů.

Lívance polévané javorovým sirupem Brent Hofacker / Shutterstock.com

Yacon sirup

Vyrábí se z podlouhlých, šťavnatých a sladkých bulev, které vzhledem připomínají brambory. Yacon pochází z Jižní Ameriky. Kromě sirupu je dostupný také ve formě vloček, křupek nebo různých druhů nápojů. Yaconový sirup můžete využít například při pečení. Je vhodný pro diabetiky a při redukční dietě, protože obsahuje pouze malé množství kalorií.

Další zdravější sladila

Vyzkoušet můžete také kokosový cukr nebo datlový, čekankový a agávový sirup. Všechny tyto možnosti jsou v porovnání s bílým cukrem považovány za zdravější sladidlo. Nezapomínejte však na staré přísloví „všeho s mírou“, které platí i v tomto případě. Tato alternativní sladidla obsahují velké množství sacharózy a fruktózy, takže s nimi při slazení šetřete.

Vyzkoušíte vyměnit bílý cukr za některou z alternativ? Dejte nám vědět do komentářů, kterou z nich jste si vybrali.