Roste zájem o vegetariánské náhražky masa. Nejoblíbenější jsou rostlinné burgery a párky

Různé druhy vegetariánského masa Canva

V poslední době narůstá zájem o rostlinné alternativy masa, mléka a mléčných výrobků. Prodeje těchto náhražek vzrostly v Evropské unii za poslední dva roky o 49 % a stoupající trend se dá očekávat i v následujících letech. Dle průzkumu agentury Ipsos má zvýšený zájem o rostlinné produkty téměř třetina Čechů, kteří je plánují konzumovat i do budoucna.

Přečtěte si také

Oblíbený módní řetězec Esprit neuspěl na švýcarském trhu. Míří do insolvence

V EU stoupá zájem o náhražky masa

Moderní doba přináší stále více alternativních směrů stravování. Ať už jde o vegetariánství, veganství, či jiné, dle výsledků agentury Ipsos nasbíraných v 11 evropských zemích se od roku 2018 do roku 2020 trh s náhražkami masa v Evropě zdvojnásobil.

Na tyto trendy reagovaly Potravinářská komora a Česká technologická platforma pro potraviny, které společně založily Platformu pro alternativní potraviny a nápoje (PAPN), jež má za cíl nastavení legislativních otázek spojených s touto problematikou a ochranu spotřebitelů.

Nakrájený seitan na prkénku, kolem jsou rajčata, hroznové víno, citron, česnek, avokádo, nůž, utěrka Canva

Bez masa se obejdou především mladí

Bezmasé výrobky do své stravy zařazují v souvislosti s ekologickou udržitelností především mladí lidé. Ti mají obecně větší povědomí o klimatické krizi, k níž přispívá uhlíková stopa produkovaná především masným průmyslem.

Podle dat firmy GlobalData se podíl veganů v USA zvýšil za poslední tři roky o 600 %. Výzkum ukázal, že nejoblíbenější kategorií jsou rostlinné náhražky masa, které během dvou let zaznamenaly nárůst o více než dvě třetiny, v Německu dokonce o 76 %.

Ani řízku se vegetariáni nemusí vzdát

Nejoblíbenější jsou burgery a párky

Mezi produkty vedou bezmasé burgery či rostlinné párky. Zvýšený nárůst je patrný i v Čechách. „Zájem o rostlinné produkty roste raketovým tempem. Téměř třetina Čechů plánuje zařadit do svého jídelníčku více rostlinných výrobků na úkor těch živočišných. Zájem o tento typ produktů souvisí s tím, jak v populaci roste počet flexitariánů, tedy lidí, kteří snižují svou spotřebu živočišných produktů z etických, ekologických, zdravotních nebo jiných důvodů,“ potvrzuje nárůst zájmu manažerka projektu Rostlinně Marianna Slováková.

Alternativ masa je čím dál víc

Důvodů k omezení masa a dalších potravin může být celá řada, od duchovního přesvědčení přes zdravotní důvody a zájem o ekologii až po snahu žít v souladu s přírodou.

„Průmysl alternativ masa a masných produktů je jedním z nejrychleji rostoucích potravinářských odvětví na světě a i u nás můžeme zakoupit množství produktů, o kterých se vegetariánům či vegankám před deseti lety mohlo jen zdát. Překvapí svou autentickou chutí i konzumenty masa a oslovují širokou skupinu reduktariánů, tedy lidí, kteří cíleně omezují svou spotřebu masa a živočišných produktů,” uvedl pro portál iDnes předseda České veganské společnosti Martin Ranninger. Mezi nejběžnější náhražky patří tofu, tempeh, seitan, české robi maso či relativně nový Beyond Meat burger.

Vegetariánské výrobky ze supermarketů

Se zvyšující se poptávkou souvisí i širší nabídka. Alternativy masa a masných výrobků už nejsou k sehnání pouze ve specializovaných obchodech, ale také ve většině běžných obchodních řetězců. Většina z nich dokonce nabízí i své vlastní privátní značky, například K-take it veggie z Kauflandu, Albert Veggie či My Best Veggie z Lidlu.

Dle posledního výzkumu agentury Ipsos již více než 68 % českých zákazníků zaznamenalo v obchodech širší nabídku rostlinných produktů. Co se týče dostupnosti bezmasých alternativ, v hodnocení se na prvním místě umístil hypermarket Globus.