Jak vybrat běžecký pás? Zaměřte se na 6 důležitých parametrů

Žena s úsměvem běhá na pásu Canva

Uvažujete nad koupí běžeckého pásu? Je ideální pro všechny, které neláká běhání v chladnějším počasí, chtějí si zajistit pravidelný trénink nebo jen efektivně využívat čas při sledování televize, či dokonce sportovat při práci z domova. Máme pro vás přehled toho nejdůležitějšího, co při výběru běžeckého pásu sledovat i podle čeho ho vybírat. Mezi stroji totiž existují velké rozdíly.

Přečtěte si také

Jak provonět domácnost během chvilky? Nechte se inspirovat
Jak provonět domácnost během chvilky? Nechte se inspirovat

Chodící vs. běžecký pás

V první řadě je důležité zjistit, zda chcete fitness pás s motorem, či bez motoru. U bezmotorových mechanických docílíte jejich rozpohybování vlastní silou. Není potřeba jejich připojení k elektřině, mají menší plochu a nabízí méně funkcí. Jsou proto vhodné především na chůzi a rehabilitační cvičení. Jsou také skladnější a lehčí. Pro klasické běhání jsou ovšem jednoznačně lepší ty s motorem. A na co se při jejich výběru zaměřit?

Pořiďte si nezbytné oblečení v akci

1. Hmotnost a nosnost

Základním parametrem výběru je nosnost pásu – ta by měla být správně asi o 20 % vyšší, než je hmotnost běžce. V závislosti na váze člověka i plánové zátěži je dobré brát v potaz také celkovou hmotnost stroje a kvalitu použitého materiálu.

  • TIP: Pokud víte, že budete stroj častěji přemísťovat nebo ho uskladňovat, vybírejte takový, který disponuje pístovým mechanismem sklápění, nebo je vybaven pomocnými kolečky.

Těžší robustnější celokovové modely jsou odolnější, mají delší životnost a zvládnou i vyšší zátěž. Na druhou stranu vám doma zaberou více místa a manipulace s nimi může být obtížnější. Plánujete-li spíše kratší a občasnější tréninky, vystačíte si i s lehčími pásy se součástkami z tvrzeného plastu.

Čtyři lidé na běžeckém pásu ve fitness centru Canva

2. Výkon motoru

Ovlivňuje plynulost chodu stroje i nabídku možných rychlostí, které se většinou pohybují od 0,8 do 25 km/h. Výkon motoru se uvádí jako HP (horse power) a jeho hodnoty bývají mezi 16 HP. Pro představu: 1 je pro chůzi, 2–3 je ideální pro rekreační běh, 4–5 pro časté užívání s vyšší zátěží a 6 pro pravidelné tréninky a těžší váhy.

3. Velikost běžecké plochy

Od šířky a délky běžecké plochy se odvíjí nejen pohodlí při tréninku, ale také rychlostní limit. Délku volte podle výšky běžce a délky jeho kroku. Čím delší pás je, tím pohodlnější a bezpečnější je jeho užívání a umožňuje běh i při vyšších rychlostech. Podobně je to s šířkou – u té se řiďte také účelem vybíraného stroje:

  • šířka od 40 do 45 cm – vodné pouze pro kondiční chůzi,
  • šířka od 45 do 48 cm – vhodné pro rekreační domácí běh s nižší rychlostí (max. do 10 km/h),
  • šířka nad 50 cm – plnohodnotná běžecká plocha pro komfortní a bezpečný běh i při vyšších rychlostech.

4. Sklon běžecké dráhy

Nejčastěji se uvádí v procentech. U levnějších mechanických modelů se sklon dráhy nastavuje ručně, u těch s motorem elektronicky. Při výběru proto myslete na to, jak moc budete chtít během svých tréninků zvyšovat zátěž. Některé pásy dokonce v rámci nastavitelných programů umožňují měnit úhel běžecké plochy v průběhu cvičení, a tím simulovat obtížnější nerovný terén.

5. Odpružení

Je velmi důležitým prvkem s ohledem na minimální zatížení kloubů a páteře. U strojů určených pro chůzi nebo jen občasný pomalejší běh postačí jednoduché odpružení ve formě gumových vložek. Dobrý běžecký pás by měl být vybaven gumovými bloky, které tlumí celý rám. Dražší modely potom disponují komplexním odpružením, u kterého je navíc možné nastavovat požadovanou tvrdost došlapu.

K běžeckému pásu je vhodné pořídit si domů také silnější pryžovou protiskluzovou podložku, která chrání podlahu, tlumí nárazy a eliminuje hlučné otřesy.

Žena se sluchátky a pitím běhá na pásu Canva

6. Dodatečné funkce a vybavení

Ať už chcete běháním doma zhubnout, zlepšit svou kondičku nebo jen udržovat aktivní životní styl, řada běžeckých pásů nabízí plno funkcí a vychytávek, které udělají vaše tréninky zajímavější a praktičtější. Základem je pás s velkým a přehledným displejem. Užitečné je měření uběhnuté vzdálenosti a času, tepové frekvence i počítání množství spálených kalorií.

Mnohé pásy zvládají bezdrátové propojení s mobilním telefonem a různými sportovními aplikacemi nebo připojení hrudního pásu. Hodit se může také zdířka pro audio kabel, zabudované reproduktory, integrované ventilátory a další.

  • Tip: Pro chodící pásy jsou skvělou vychytávkou výškově nastavitelné polohovací psací stoly, které umožňují během chůze také pohodlně pracovat na počítači nebo notebooku. V nižší cenové kategorii najdete stoly, které se zvedají mechanicky (začínají na 5000 Kč a seženete je i v Ikee nebo v e-shopu Lidlu), dražší mají zabudovaný motorek (cena se pohybuje od 10 tisíc korun výše).

Mějte svůj pohyb pod kontrolou

Kolik vás bude chodící nebo běžecký pás stát?

Nejlevnější jsou modely bezmotorové, tedy určené na chůzi. Ty zvládnete pořídit i do 6000 Kč. Jednoduché motorové pásy na běhání stojí kolem 10 000 Kč. S vyšším výkonem, lepším odpružením, vyšší nosností, pevnější konstrukcí a bohatší nabídkou funkcí samozřejmě stoupá i cena – pokud hledáte stroj v této kategorii, připravte se na cenové rozpětí 10–20 000 Kč. Jednou tak drahé potom bývají profesionální stroje pro trénované běžce.

  • Tip: v mnoha městech existují půjčovny fitness vybavení. Na měsíc si tak můžete za určitý poplatek (od cca 500–2000 Kč) zapůjčit nejen běžecké a chodící pásy, ale třeba i rotopedy a další cvičební stroje, které vám služba doručí až domů. Vyzkoušíte si tak, zda vám trénink na nich vyhovuje ještě před tím, než do nich investujete nemalé částky. Mrkněte na internet, zda se nějaká půjčovna nenachází i ve vašem okolí.