Příjem přidaných cukrů ve stravě? Raději méně, potvrdili v novém výzkumu odborníci

Cukr v podobě kostek a krystalků na vařečce Canva

Podle vědců Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) by měl být obsah přidaných a volných cukrů v potravinách co nejnižší. Komplexní hodnocení bezpečnosti přineslo odpověď na otázku, zda jsou cukry v potravinách v určitém množství škodlivé a jak souvisí se zdravotními problémy. Díky výzkumu a zjištěním budou moci orgány veřejného zdraví aktualizovat rady pro spotřebitele.

Přečtěte si také

Nenápadný zabiják ve vaší domácnosti. Za otravou oxidem uhelnatým stojí špatně seřízený kotel
Nenápadný zabiják ve vaší domácnosti. Za otravou oxidem uhelnatým stojí špatně seřízený kotel

Čím méně cukrů, tím lépe

Strava zahrnuje hned několik zdrojů různých druhů cukrů. Zatímco některé z nich se v potravinách vyskytují přirozeně, jiné jsou přidané. A právě poměrem mezi volnými a přidanými cukry se zabýval úřad EFSA.

Cílem bylo hodnocení bezpečnosti velkého množství cukrů. Dominique Turck, předseda panelu odborníků na výživu provádějících hodnocení, uvedl: „Došli jsme k závěru, že příjem přidaných a volných cukrů by měl být jako součást nutričně vyvážené stravy co nejnižší; to je v souladu s aktuálními doporučeními. Vědecké důkazy nám však neumožnily stanovit tolerovatelnou horní úroveň příjmu cukrů ve stravě, což bylo původním cílem tohoto hodnocení.“

  • Co jsou vlastně přidané cukry? Jedná se o rafinované cukry, které bývají použity v kuchyni – nejznámější je klasický bílý cukr, jak jej známe.
  • Pojem volné cukry zahrnuje nejen přidané cukry, ale navíc i přirozeně se vyskytující cukry přítomné v medu, sirupech, ovocných a zeleninových šťávách (a jejich koncentrátech).
  • Celkové cukry jsou pak všechny cukry přítomné ve stravě – sem spadají také cukry, které přirozeně obsahuje například mléko, ovoce a zelenina.
Ruka držící nakousnutý donut Canva

Jasné stanovisko chybí u nižšího příjmu

Vědci z EFSA v rámci veřejné konzultace sice získali velké množství cenných informací, podle některých z nich však disponují pouze omezenými daty a nedostatkem studií u osob, které konzumují méně než 10 % přidaných a volných cukrů. „Zdůraznili jsme, že existují nejistoty ohledně rizika chronických onemocnění u lidí, jejichž konzumace přidaných a volných cukrů je nižší než 10 % jejich celkového energetického příjmu. To je způsobeno nedostatkem studií zkoumajících příjem cukru v tomto rozmezí hodnot. Omezená data také neumožnila porovnat účinky cukrů přidaných, cukrů volných a cukrů celkových,“ upřesnil předseda Turck.

Chystáte velikonoční pečení?

Kupte se slevou Cukr krystal.

Porovnat slevy

Jaké hrozí zdravotní problémy při nadměrné konzumaci cukrů?

Mezi nejznámější zdravotní komplikace a známku velkého množství přidaného a volného cukru v potravě patří zubní kaz. Vědci jej spojují také s konzumací oblíbených nápojů slazených cukrem, ale i džusů a nektarů. Nadměrná konzumace cukrů navíc může vést k různým chronickým metabolickým onemocněním, obezitě, ztučnění jater a cukrovce 2. typu.

„Ačkoli jsme nemohli posoudit dopad dalších potravin přispívajících k příjmu cukrů, národní úřady by je měly vzít v úvahu při stanovování dietetických pokynů pro potraviny," doplnil Turck. Takové potraviny nebyli schopni odborníci plně posoudit kvůli omezeným údajům. Patří k nim například dorty, zákusky, sladkosti, slazené mléko, sladké nápoje a mléčné koktejly či ochucené jogurty.

Různé druhy ovoce Canva

Víte, co jíte? A kolik cukrů vaše jídlo obsahuje?

Rozsáhlé hodnocení úřadu podpořilo vědce zejména v jejich snaze zjistit a stanovit priority, co se týče chybějících údajů. Zároveň jim umožnilo navrhnout a zrealizovat nové výzkumy, které by měly vést ke stanovení horní hranice tolerance příjmu cukrů v potravě.

„Prověřili jsme více než 30 000 publikací, a díky tomu jsme identifikovali několik oblastí, na které se mohou výzkumníci a technici zaměřit. Shromažďování a opětovné použití jednotlivých údajů z výzkumných studií u lidí by mělo být cenným zdrojem informací," dodal Turck. Nový výzkum se má zaměřit nejen na souvislost zdraví a množství konzumovaného cukru, ale i na zjišťování ověřených metod pro hodnocení tohoto příjmu nebo definici pro cukry přijímané ve stravě.

Žijte zdravě – vsaďte na kvalitní suroviny

Kde cukry najdete na etiketách produktů?

Cukry snadno najdete v tabulce výživových hodnot. Sacharidy – z toho cukry. Zde najdete číslo, které označuje celkové množství cukrů v produktu – nejen těch přirozeně se vyskytujících, ale také těch přidaných. Mnoho výrobců navíc nově označuje potraviny heslem „bez přidaných cukrů“. A co radí výživoví odborníci? Vsaďte na kvalitní stravu, vyhněte se sladkostem, průmyslově zpracovaným potravinám a nahraďte je opravdovým jídlem. Třeba sezónními surovinami.

Tip: Víte, že v mobilní aplikaci největšího nákupního rádce Kupi.cz při vyhledávání produktu v akci snadno najdete i tabulku s výživovými údaji?