Příjem přidaných cukrů ve stravě? Raději méně, potvrdili v novém výzkumu odborníci

Cukr v podobě kostek a krystalků na vařečce Canva

Podle vědců Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) by měl být obsah přidaných a volných cukrů v potravinách co nejnižší. Komplexní hodnocení bezpečnosti přineslo odpověď na otázku, zda jsou cukry v potravinách v určitém množství škodlivé a jak souvisí se zdravotními problémy. Díky výzkumu a zjištěním budou moci orgány veřejného zdraví aktualizovat rady pro spotřebitele.

Přečtěte si také

Koktejly z piva osvěží a povzbudí vaše chutě. Znáte black velvet nebo micheladu?
Koktejly z piva osvěží a povzbudí vaše chutě. Znáte black velvet nebo micheladu?

Čím méně cukrů, tím lépe

Strava zahrnuje hned několik zdrojů různých druhů cukrů. Zatímco některé z nich se v potravinách vyskytují přirozeně, jiné jsou přidané. A právě poměrem mezi volnými a přidanými cukry se zabýval úřad EFSA.

Cílem bylo hodnocení bezpečnosti velkého množství cukrů. Dominique Turck, předseda panelu odborníků na výživu provádějících hodnocení, uvedl: „Došli jsme k závěru, že příjem přidaných a volných cukrů by měl být jako součást nutričně vyvážené stravy co nejnižší; to je v souladu s aktuálními doporučeními. Vědecké důkazy nám však neumožnily stanovit tolerovatelnou horní úroveň příjmu cukrů ve stravě, což bylo původním cílem tohoto hodnocení.“

  • Co jsou vlastně přidané cukry? Jedná se o rafinované cukry, které bývají použity v kuchyni – nejznámější je klasický bílý cukr, jak jej známe.
  • Pojem volné cukry zahrnuje nejen přidané cukry, ale navíc i přirozeně se vyskytující cukry přítomné v medu, sirupech, ovocných a zeleninových šťávách (a jejich koncentrátech).
  • Celkové cukry jsou pak všechny cukry přítomné ve stravě – sem spadají také cukry, které přirozeně obsahuje například mléko, ovoce a zelenina.
Ruka držící nakousnutý donut Canva

Jasné stanovisko chybí u nižšího příjmu

Vědci z EFSA v rámci veřejné konzultace sice získali velké množství cenných informací, podle některých z nich však disponují pouze omezenými daty a nedostatkem studií u osob, které konzumují méně než 10 % přidaných a volných cukrů. „Zdůraznili jsme, že existují nejistoty ohledně rizika chronických onemocnění u lidí, jejichž konzumace přidaných a volných cukrů je nižší než 10 % jejich celkového energetického příjmu. To je způsobeno nedostatkem studií zkoumajících příjem cukru v tomto rozmezí hodnot. Omezená data také neumožnila porovnat účinky cukrů přidaných, cukrů volných a cukrů celkových,“ upřesnil předseda Turck.

Chystáte velikonoční pečení?

Kupte se slevou Cukr krystal.

Porovnat slevy

Jaké hrozí zdravotní problémy při nadměrné konzumaci cukrů?

Mezi nejznámější zdravotní komplikace a známku velkého množství přidaného a volného cukru v potravě patří zubní kaz. Vědci jej spojují také s konzumací oblíbených nápojů slazených cukrem, ale i džusů a nektarů. Nadměrná konzumace cukrů navíc může vést k různým chronickým metabolickým onemocněním, obezitě, ztučnění jater a cukrovce 2. typu.

„Ačkoli jsme nemohli posoudit dopad dalších potravin přispívajících k příjmu cukrů, národní úřady by je měly vzít v úvahu při stanovování dietetických pokynů pro potraviny," doplnil Turck. Takové potraviny nebyli schopni odborníci plně posoudit kvůli omezeným údajům. Patří k nim například dorty, zákusky, sladkosti, slazené mléko, sladké nápoje a mléčné koktejly či ochucené jogurty.

Různé druhy ovoce Canva

Víte, co jíte? A kolik cukrů vaše jídlo obsahuje?

Rozsáhlé hodnocení úřadu podpořilo vědce zejména v jejich snaze zjistit a stanovit priority, co se týče chybějících údajů. Zároveň jim umožnilo navrhnout a zrealizovat nové výzkumy, které by měly vést ke stanovení horní hranice tolerance příjmu cukrů v potravě.

„Prověřili jsme více než 30 000 publikací, a díky tomu jsme identifikovali několik oblastí, na které se mohou výzkumníci a technici zaměřit. Shromažďování a opětovné použití jednotlivých údajů z výzkumných studií u lidí by mělo být cenným zdrojem informací," dodal Turck. Nový výzkum se má zaměřit nejen na souvislost zdraví a množství konzumovaného cukru, ale i na zjišťování ověřených metod pro hodnocení tohoto příjmu nebo definici pro cukry přijímané ve stravě.

Žijte zdravě – vsaďte na kvalitní suroviny

Kde cukry najdete na etiketách produktů?

Cukry snadno najdete v tabulce výživových hodnot. Sacharidy – z toho cukry. Zde najdete číslo, které označuje celkové množství cukrů v produktu – nejen těch přirozeně se vyskytujících, ale také těch přidaných. Mnoho výrobců navíc nově označuje potraviny heslem „bez přidaných cukrů“. A co radí výživoví odborníci? Vsaďte na kvalitní stravu, vyhněte se sladkostem, průmyslově zpracovaným potravinám a nahraďte je opravdovým jídlem. Třeba sezónními surovinami.

Tip: Víte, že v mobilní aplikaci největšího nákupního rádce Kupi.cz při vyhledávání produktu v akci snadno najdete i tabulku s výživovými údaji?