Řetězec Billa přišel těsně před Vánocemi s nečekanou zprávou. Od nového roku postupně ukončí činnost vlastního e-shopu, který se naplno spustil teprve před dvěma lety. Přesto zákazníci o rozvážky nepřijdou, naopak obsloužených míst po republice přibude. Jak je to možné? A který další oblíbený řetězec potichu zrušil svůj internetový obchod s doručováním domů?
Společnost Billa v listopadu oznámila strategické plány na příští rok a jedním z nich je, pro mnoho zákazníků překvapivě, i konec provozu vlastního online shopu s rozvozem. K tomu by mělo dojít do 31. ledna 2026, letošní vánoční sezónu proto řetězec ještě odjezdí.
„Tento časový plán zajistí, že zákazníci budou plně obslouženi i během Vánoc a Silvestra, a zároveň umožní plynulý a zákaznicky bezproblémový přechod na doručování prostřednictvím expresních dovážkových služeb,“ uvádí v tiskovém prohlášení společnost.
Důvodem razantního kroku jsou pak nejen měnící se preference spotřebitelů, kteří dávají přednost expresním rozvážkovým službám, ale také snaha o větší pokrytí. V současnosti totiž Billa e-shop působí pouze v Praze, Brně a vybraných městech Středočeského a Jihomoravského kraje. Což v dnešní době prostě nestačí.
BILLA ČR
Rozhodně to ale neznamená, že by Billa úplně zanevřela na své zákazníky mimo kamenné prodejny. Právě naopak. Od příštího roku plánuje ještě více posílit spolupráci se stávajícími dovážkovými službami Wolt a Foodora, případně ji rozšířit na nové partnery. S jejich pomocí totiž dokáže obsloužit zákazníky po celé České republice a zajistit jim rychlé doručení nákupu na adresu.
Tento tzv. Quick Commerce „expresní“ model služeb je navíc u zákazníků oblíbenější. Ve větších městech umožňuje dovézt nákup domů už za pár desítek minut, navíc nastavuje přívětivější ceny za dopravu i nižší limit pro minimální hodnotu objednávky.
Podobně jako Billa testoval dříve svůj vlastní e-shop také řetězec Penny, i ten se ale nakonec rozhodl výhradně pro spolupráci s rozvážkovými kurýry Wolt a Foodora. S těmi spolupracují rovněž řetězce jako Tesco nebo Albert, které vedle toho provozují i vlastní online obchody, případně Globus, který zase vlastní e-shop teprve chystá.
A co si o konci online shopu myslí sami zákazníci? Změní se pro ně zrušením e-shopu něco? Pár z nich jsme se ptali přímo v brněnských prodejnách. A většina nám potvrdila, že pokud si nákupy z Billy objednávají, pak obvykle právě přes rozvážkové služby, které nabízí mnohem více benefitů.
Potichu se před pár týdny z českého trhu vytratil také e-shop diskontního řetězce KiK. Internetový obchod se spustil teprve před rokem. Nyní na překvapené zákazníky čeká v záhlaví webových stránek už jen upozornění: „Náš internetový obchod je nyní váš online katalog!“ Podle společnosti je ale změna pouze dočasná.
kik.cz
„E-shop KiK byl od svého spuštění velmi dobře přijat a počet objednávek trvale rostl. Rozhodli jsme se však službu na přechodnou dobu pozastavit, abychom mohli pracovat na jejím dalším rozvoji – zejména v oblasti rychlosti doručení a celkové kvality zákaznické zkušenosti. Zákazníci si mohou nadále prohlížet celý sortiment KiK online na našem webu. Samotné nákupy ale momentálně probíhají v kamenných prodejnách, kterých je po celé České republice více než 240,“ přiblížil na dotaz redakce Kupi Martin Šatný, jednatel společnosti KiK v Česku a na Slovensku.
Zájem si internetový KiK získal u Čechů i díky tomu, že jako jediný z oblíbených diskontů umožňoval online objednávání. Zákazníci si ale často stěžovali na omezený výběr dopravy, mezi možnostmi chyběly levnější varianty.
Konkurenční Pepco, Action nebo TEDi e-shopy v Česku zatím neprovozují a nakupovat je možné pouze v kamenných prodejnách.
Zdroje: Billa; KiK a respondenti pro redakci Kupi.cz