Konec falešným recenzím a slevám? Zákazníky má od května chránit nová EU směrnice, naše vláda ji zatím nestihla schválit

Muž prstem kliká na pětihvězdičkové hodnocení Canva

Provozovatelé e-shopů by si od této chvíle měli dát větší pozor na poctivé uvádění slev i pravost spotřebitelských recenzí. Nová směrnice Evropské unie má začít platit od 28. května 2022, u nás k tomu ale pravděpodobně dojde později. Vláda zatím opatření neprojednala. Doteď se v českém prostředí některá hodnocení falšovala a ani cenotvorba nebyla vždy transparentní. Směrnice by tomu měla zabránit. Naopak ceny vytvořené na základě zákazníkova předchozího chování řešit nebude.

Přečtěte si také

Espresso&Orange nebo Cold Brew. Připravte si doma osvěžující kávové drinky
Espresso&Orange nebo Cold Brew. Připravte si doma osvěžující kávové drinky

Podezřelé slevy

Jen zdánlivě výhodné nabídky se na českých e-shopech staly běžnou praxí. Zboží se na krátkou dobu zdražilo, aby se pak mohlo zase zlevnit. Tyto praktiky ale nové opatření neumožní. Nařizuje totiž uvádět předchozí cenu za celý měsíc, nikoliv za pár dní, nebo dokonce hodin. Personalizované ceny jsou naopak povoleny i nadále.

„Spotřebitel však bude muset být informován, pokud mu bude předložena cena vypočítaná pomocí algoritmu zohledňujícího jeho předchozí online chování,“ popisuje Petr Bláha, CEO firmy Disivo, který se zabývá optimalizací cenotvorby.

Usmívající se žena kouká na notebook a v ruce drží platební kartu Canva

Hodnocení jen na základě nákupu?

Další novinka se týká hodnocení produktů. Recenzi jste si zatím mohli celkem jednoduše zaplatit, případně napsat sami. Nyní ale bude nutné na stránkách e-shopu informovat o tom, jakým způsobem je pravost recenzí zajištěna. A v ideálním případě nebude možné psát hodnocení bez registrace.

Transparentní vyhledávání

Internetové obchody vám také nově musí umožnit nastavit filtry a seřadit produkty podle vybraných parametrů. Náhodné zobrazování zboží bude zakázáno, protože by mohlo ovlivňovat spotřebitelské chování. Výjimku ale samozřejmě mají jasně označené reklamy. A zákaz se netýká ani řazení podle oblíbenosti nebo doporučení prodejce.

Kdy začne směrnice platit v ČR?

Situace je zatím nejistá, do května se ale zřejmě nic nezmění. I když tehdejší vláda předložila návrh Poslanecké sněmovně Parlamentu už v září 2020, za celý rok se nedostalo ani na první čtení. Po loňských volbách pak muselo Ministerstvo průmyslu a obchodu připravit novelu k dalšímu projednání. Nyní tedy čekáme, kdy se jí bude věnovat nová vláda.