Obchodní řetězce zavádí nové účtenky: vydrží až 30 let a jsou ekologické

Pokladní předává zákazníkovi modrou účtenku Kaufland

Patříte k těm, kteří stvrzenku z obchodu ihned po nákupu vyhazují? V budoucnu už možná nebudete muset. Obchodní řetězce totiž zavádějí zkrácené účtenky vytištěné na ekologickém modrém papíře a budoucnost vidí ve zcela bezúčtenkovém nakupování, ke kterému mohou dopomoci chytré mobilní aplikace, ve kterých najdete všechny své nákupy na jednom místě.

Přečtěte si také

Vše o jarní cibulce: Proč by neměla chybět v žádném jídelníčku a jak ji vypěstovat?

Stvrzenky v novém kabátě

Někdo nad nimi mávne rukou, jiný je hned zmačká a vyhodí a někteří je poctivě sbírají, aby měli přehled o svých výdajích. Řeč je o dokladech o zaplacení, tzv. stvrzenkách, které dostáváme v obchodech.

V letošním roce totiž tyto dlouhé papírky se změtí písmen a čísel, jejichž inkoust se často rozmočil nebo po čase vybledl, prošly několika změnami, díky nimž jsou nejen ekologičtější, ale též přívětivější k zákazníkům.

Krátká nebo dlouhá?

První změnou, k níž některé řetězce přistoupily, je zkrácení účtenek minimálně o 20 %. Tyto obchody zákazníkům umožňují chovat se ekologicky a nechat si vyjet pouze zkrácený daňový doklad, na němž je sice uvedena částka k zaplacení, postrádá však dlouhý seznam jednotlivých položek. Tuto možnost nabídl svým zákazníkům jako první řetězec Albert.

Ani tak ale zákazník není ošizen o možnost zkontrolovat svůj nákup. Množství řetězců, mezi nimi například Globus, Lidl nebo Kaufland, totiž umožňuje zobrazit nákup v mobilní aplikaci, která je zdarma ke stažení. „V budoucnu bychom chtěli zákazníkům nabídnout výběr mezi vytištěním účtenky nebo pouze její archivací v mobilní aplikaci,” uvedla vedoucí externí komunikace Globus Lutfia Volfová. Řetězce navíc účtenky uchovávají v databázi, aby bylo možné vyřídit případnou reklamaci.

Muž stojí s plným košíkem u pokladny supermarketu Lizardflms / Shutterstock.com

Účtenky jsou nově recyklovatelné

Další novinkou je použití termostabilního papíru, v marketingové komunikaci řetězců označovaného jako „modrý papír“, který nejenže zajišťuje delší životnost vytištěných údajů, ale navíc je plně recyklovatelný a můžete jej vyhazovat do modrého kontejneru na papír, kam běžné účtenky nepatří. Tento papír, který u nás jako první začal používat řetězec Kaufland a nyní jej používají i obchody Lidl a Tesco, má kromě toho certifikaci FSC a pochází z odpovědného lesního hospodářství.

Nasazení modrých účtenek na prodejnách Kaufland je pozvolný postup, nejprve chce řetězec spotřebovat ruličky obyčejného papíru. Pokladní doklady navíc nově neobsahují zdraví škodlivou látku bisfenol A obsaženou v inkoustu. „Současně, pokud nová účtenka přijde do styku se zakoupeným jídlem, nemusí se zákazníci obávat, jelikož materiál je naprosto zdravotně nezávadný,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

Účtenka 2v1

Stvrzenku, na jejíž rubové straně zároveň najdete potvrzení o platbě kartou, začal v letošním roce nabízet obchodní řetězec Tesco. Zrušením tisku samostatných potvrzení ušetřil kilometry zcela zbytečných účtenek. Kromě toho účtenky zákazníkům zpřehlednil a začal značit bezlepkové produkty tak, aby zákazníci mohli jejich nákup bez problému vykázat pojišťovnám.

Budoucnost není na papíře, ale online

Budoucí podobou účtenek a jejich ekologickou stránkou se zabývají i řetězce Penny Market nebo COOP, které zatím na modrý papír nepřešly, svým zákazníkům však také nabízejí možnost vytisknout pouze zkrácenou účtenku. Všechny řetězce se ovšem shodují, že budoucnost ekologického nakupování není v použití modrého papíru, nýbrž v přechodu na online účtenky. V mobilních aplikacích by tak zákazníci našli nejen slevové akce a kupony, ale také všechny své účtenky pěkně pohromadě. Kromě toho by řetězce odesílaly účtenky zákazníkům na e-mail, jako to dělají třeba online obchody Košík nebo Rohlík.