Včely z Penny či zahrady Kauflandu. Obchodní řetězce jdou ekologii naproti

Žena drží v dlani hlínu se semenáčkem rostliny Canva

Ekologie a udržitelnost jsou velkými tématy moderní doby. Své o tom vědí i obchodní řetězce, které se v obou oblastech čím dál tím více angažují. V rámci nových projektů se obchody zabývají využitím odpadu i podporou přírody, a to nejen kvůli své atraktivitě pro zákazníky.

Přečtěte si také

Ne vždy je celozrnné pečivo zdravější než bílé. Jak se v nich vyznat?
Ne vždy je celozrnné pečivo zdravější než bílé. Jak se v nich vyznat?

Ekologická odpovědnost je v současnosti velikým tématem, které rezonuje společností. Znovuvyužívání materiálů i ochranu přírody podporuje mnoho lidí, a není proto divu, že se těmito oblastmi zabývají i obchodní řetězce.

Včelařství a zahradničení v rukou supermarketů

Pro přímou podporu přírody se rozhodl například obchodní řetězec Kaufland, který v současnosti provozuje již šest komunitních zahrad. Právě v červnu otevřel hned dvě z nich, a to poblíž svých pražských prodejen. Komunitní zahrady v sobě zahrnují ovocné stromy a keře, záhony či hmyzí hotely. Přínosem jsou jednak pro lidi, kteří na nich pěstují svoji úrodu, ale i celkově pro přírodu ve městě, například pro hmyz, který zde může najít potřebné zázemí.

Na ochranu a využití hmyzu se ostatně rozhodl zaměřit i další řetězec, Penny Market. Ten od letošního roku plánuje výstavbu včelích úlů kolem svých centrálních skladů – hned osmero úlů kolem každého z nich má napomoci k rozvoji a růstu včelí populace, která je pro zdravou biodiverzitu nezbytná.

Se včelami se navíc pojí i med a další včelí produkty, které jsou součástí mnoha výrobků a potravin běžně dostupných v obchodech. I na to chce tedy Penny Market svým projektem poukázat.

Včely létající kolem včelího úlu Canva

Recyklace nesmí chybět. Hodí se u tašek i trendy batohů

Je libo skutečný unikát? Pokud chcete ocenit snahu řetězců v oblasti recyklace, vyzkoušejte nový projekt Datartu. Prodejce elektroniky se chystá uvést na trh jedinečnou kolekci batohů vyrobených z již nepotřebných reklamních plachet. Batohy seženete přímo na jeho e-shopu, výdělek z jejich prodeje pak půjde na podporu mladých designerů, kteří se zabývají inovací materiálů.

Plachty jsme doposud ekologicky likvidovali, chtěli jsme k tomu ale přistoupit jinak, materiály znovu použít a současně při tom podpořit lokální výrobce a také mladé designéry, aby své nápady v oblasti znovuvyužití materiálů mohli realizovat,“ přiblížila mluvčí Datartu Eva Kočicová.

Z jedné plachty lze dle ní vytvořit i 50 batohů, záleží na jejím stavu. Kolik batohů bude celkem na prodej, však zatím není jisté – a tím spíš, jelikož řetězec nedávno poslal některé z plachet na Hodonínsko k zakrytí tamních budov poničených tornádem.

Batoh na léto přijde vhod

Využití recyklovaných materiálů je ostatně cestou i v řetězci Tesco. I ten využívá již nepotřebný odpadní materiál k výrobě nákupních tašek, a to už od roku 2020.

Je libo sušenky z piva nebo zbytků kávy?

Recyklace překvapivě nemusí fungovat pouze v papírnictví, ale i v oblasti potravinářství. Důkazem mají být jedinečné sušenky, které vzniknou spoluprací IKEA, Ugo nebo pivovaru Plzeňský Prazdroj a biopekárny Zemanka. Ta se v případě prvních dvou značek zaměří na výrobu sušenek ze zbytkových surovin z kávovarů či tvorby ovocných šťáv, u pivovaru pak z tzv. pivovarského mláta.

S pivovarem přitom pekárna spolupracuje již přes rok. Část výdělku z prodeje sušenek jde pak na podporu rozvoje komunit i přírody. Nadace pomáhá financovat různorodé projekty od investic do zanedbaných veřejných prostor, přes výsadbu městské zeleně až po různé formy programů setkávání lidí různých věkových kategorií,“ komentovala iniciátorka projektu Tereza Kamal.