Hromadný návrat zákazníků do kamenných prodejen a OC se nekoná. Čím je to způsobeno?

Žena s mužem před výlohou obchodního domu Canva

Trh je nepředvídatelný, a ačkoliv mohou mít obchodníci po ruce mnoho modelů, vždy je dokáže situace překvapit. Není se čemu divit, koronavirová pandemie je událostí, které prodejci ještě nikdy čelit nemuseli. Vliv covid-19 na trendy v nakupování je obrovský. Někteří očekávali, že rozvolnění opatření způsobí masové nakupování v kamenných obchodech. Jaká je ovšem realita?

Přečtěte si také

Chcete přečkat zimu bez nemocí? Začněte imunitu posilovat už teď. Musíte udělat víc, než jen doplnit Céčko

Nakupuje se málo, velmi málo

Není třeba zmiňovat, že pandemie mnoha lidem vysála úspory a řada z nich přišla o zaměstnání. Období dlouhé nejistoty donutilo lidi rovněž šetřit. Situace se sice zklidnila, ale pocit nejistoty z budoucnosti přetrvává.

V minulém roce se výrazně snížil meziroční obrat obchodních center i kamenných prodejen, což vedlo i k úpadku mnoha z nich. Když přestaly být restrikce tak přísné, očekával se masový zájem o nakupování v kamenných obchodech – to se však nestalo.

Nákupní vozík v supermarketu S_E / Shutterstock.com

Nakupuje se jinak

Před pandemií se lidé tolik nebáli brát zboží na splátky a bylo jiné i složení nákupů. Krize způsobila, že se obsah nákupních košíků změnil ze zbytečností na nutnosti, tedy zejména na potraviny s delší trvanlivostí, které umožní, aby zákazník nemusel navštěvovat prodejnu tak často.

Pokud pomineme prodej potravin, lidé v kamenných obchodech nejčastěji nakupují sortiment, který je třeba vyzkoušet, tedy oblečení a obuv. Ostatní sortiment stále častěji nakupují online. Některé od návštěvy prodejen odrazuje nutnost nosit ochranu dýchacích cest nebo fakt, že při setkávání s cizími lidmi pořád existuje riziko nákazy.

Buďte na podzim připraveni

U způsobů placení stále více lidí preferuje bezkontaktní platbu, což nahrává prodejnám, které ji umožňují.

Žně pro e-shopy?

Pro mnoho majitelů internetových obchodů znamená pandemie žně. Prodeje rostou a výrazně přibývá lidí, kteří nakupují online. Část z nich pandemie doslova naučila, jak si snadno objednat zboží z pohodlí domova. E-shopy situace využívají k tomu, že kromě běžné nabídky přidávají do sortimentu často také prostředky pro dezinfekci, ochranu dýchacích test a samotestování. Jelikož je budoucí vývoj trhu nejistý, disponovat kamennou prodejnou je pro obchodníky stále méně atraktivní a větší jistotou jsou internetové obchody.