Revoluce ve vzdušné přepravě: DHL objednává elektrická letadla. V provozu mají být už v roce 2024

Plně elektrické letadlo společnosti DHL DHL

Jaká je budoucnost přepravy? Většina lidí si představí velké lodě, naložené kamiony nebo dodávky. Přeprava se ale z velké část opírá také o letecký průmysl – a právě ten dost škodí životnímu prostředí. Motory letadel značně přispívají k uhlíkovým emisím, které znečišťují prostředí a vedou ke změnám klimatu. Aby se podpořila udržitelná budoucnost, rozhodl se jeden z největších přepravců, DHL, pro přepravu za pomoci elektrických letadel.

Přečtěte si také

Co vadí zákazníkům na prodavačích? Jsou neochotní a nejsou tam, kde mají být. Nejsme stroje, brání se prodavači

Elektrická revoluce ve vzdušné přepravě

Hromadné použití elektrických letadel by byl první krok, který by zajistil ekologicky šetrnou přepravu ve velkém měřítku. Ve světě se pro vzdušnou přepravu zásilek již běžně používají drony, ty však přepravují pouze menší zásilky na kratší vzdálenosti.

DHL Express začal spolupracovat s výrobcem elektrických letadel Eviation – společnost má u něj objednáno 12 plně elektrických letadel Alice eCargo. DHL tak chce být v oblasti letecké přepravy bezkonkurenční a elektrifikovaná flotila letadel by se o to měla postarat. Ve vzduchu by se měla objevit v roce 2024.

Nakládání letadla DHL od společnosti Eviaton DHL

Parametry letadel

Letadla Alice se pochopitelně budou lišit od běžných dopravních letadel, která křižují oblohu. V každém z nich bude jen jeden pilot a nosnost bude až 1 200 kilogramů. Nepůjde tedy o velká přepravní letadla, ale naopak o malé stroje, které dokážou rychle a efektivně přepravovat zásilky z bodu A do bodu B.

Jedna hodina letu si vyžádá 30 minut nabíjení a co se doletu týče, ten by měl dosahovat až 815 kilometrů. Jelikož mají elektrická letadla méně pohyblivých částí, budou mít levnější údržbu. Celá flotila bude pochopitelně neustále pod dohledem operačního softwaru, který bude kontrolovat letový výkon i všechny další důležité parametry. A aby se co nejvíce ušetřil čas, letadla budou nabíjena již během procesu nakládání a vykládání.

První z letounů Alice by měla společnost DHL získat již ke konci tohoto roku. Celá skupina DPDHL by ráda dosáhla nulových emisí uhlíku již do roku 2050. Tímto krokem se výrazně zvedne laťka ostatním přepravním společnostem.

Letadlo Eviaton před hangárem DHL

Jak je na tom konkurence?

Přepravní společnosti vědí, že se celá budoucnost dopravy bude opírat o elektřinu, a tak se snaží nezaostávat za tímto trendem. DHL chce ovládnout nebe s elektrickými letadly, ale i pro pozemní přepravu používá elektrické vozy. Elektřinu však využívá i konkurence:

  • FedEx chce mít do roku 2040 všechny vozy poháněné bateriemi.
  • Amazon chce objednat od startupu Rivian 100 tisíc elektrických dodávek.
  • UPS objednalo u společnosti Arrival 10 tisíc elektrických dodávek.
  • DPD již aktivně jezdí se stovkami elektrických dodávek, jejichž množství hodlá rozšířit.