Oblečte se udržitelně: Batohy z borovice, boty z ananasových listů a šaty z pomerančové kůry

Žena si prohlíží košile a šaty na věšáku Canva

Batohy z borovice, boty z ananasových listů nebo třeba šaty z pomerančové kůry. To není příručka pro trosečníky, ale skutečná nabídka současného oděvního průmyslu. Podívejte se s námi, jak se vkusně obléknout, aniž byste se museli trápit environmentálními výčitkami svědomí.

Přečtěte si také

Růžové čisticí pasty pobláznily celý svět. Stojí opravdu za to?

Liška ze dřeva

Fjällräven – kdo by neznal tuto švédskou módní značku s nezaměnitelnou polární liškou. Na udržitelnost tu dbají odnepaměti a nyní přišli s další novinkou, batohem Tree-Kånken. Jeho svrchní část a podšívku tvoří patentovaná látka Pine Weave, což je zjednodušeně řečeno upředené dřevěné vlákno. Fjällräven si od ní slibuje pevnost, voděodolnost, a především mimořádně dlouhou životnost.

Trojice batohů od značky Fjällräven Fjällräven

Dřevěné štěpky se rozvaří na buničinu, která se pomocí speciálního prostředku rozpustí na celulózu. Ta se protlačí zvlákňovacími hubicemi a nakonec se vlákna vyperou, usuší a spředou do příze. Z příze se pak utká plátnová vazba, která se potáhne směsí polyuretanu a vosku,“ přiblížila výrobní proces Johanna Mollbergová, která se ve Fjällräven stará o vývoj výrobků.

Na nové oblečení se bude hodit

Nůžky, nit a plátek ananasu

V přírodě se výrazně inspirovala i britská textilní společnost Ananas Anam. Její zakladatelka Carmen Hijosa si všimla, že po sklizni ananasů vždy zbyde obrovské množství opadaných listů, které nemají žádné využití. A tak spatřil světlo světa revoluční materiál Piñatex.

Proces jeho výroby je poměrně jednoduchý: ananasové listy se protřídí a nařežou na dlouhá vlákna. Ta se propláchnou a nechají uschnout na slunci. Suchá vlákna projdou procesem „purifikace,“ po které zůstane materiál vzdáleně připomínající chmýří. Ten je smíchán s kyselinou polymléčnou, získanou výhradně z kukuřičného škrobu. Směs pak projde mechanickým zpracováním, které dá tvar výslednému produktu.

Piñatex za dobu své existence zaznamenal řadu spoluprací s vyhlášenými módními domy, ať už to byl Hugo Boss nebo síť luxusních hotelů Hilton.

Moderní boty od značky Hugo Boss Hugo Boss

Pravá italská chuť

A u ovoce se ještě chvíli zdržíme, neapolský Orange Fiber totiž vyrábí udržitelné oděvní látky z citrusů. Ty mají stejně jako ananasy v průmyslových podmínkách poměrně malou výtěžnost, často až 60 % jejich objemu skončí jako odpad. Orange Fiber se to snaží napravit a z citrusových zbytků extrahuje celulózu o mimořádné kvalitě.

Za pouhých sedm let své existence tak má za sebou například spolupráci s oděvní legendou Salvatore Ferragamo či udržitelnou kolekci s řetězcem H&M.

Černobílé tričko značky Salvatore Ferragamo Orange Fiber

K límečku patří tenisák

Stranou nestojí ani americký Ralph Lauren, který ve své nejnovější kolekci, určené k příležitosti tenisového klání US Open, představil oděvy pocházející výhradně z recyklovaných zdrojů. Příznačně jde o plastové lahve a obaly od tenisových míčků, které se vysbíraly na předešlém ročníku tohoto turnaje.

Netradiční, a především recyklovatelné materiály zaujaly i výrobce luxusních kožených doplňků, francouzský Hermès. Ten se spojil s kalifornským start-upem MycoWorks, který se zaměřuje na výrobky z podhoubí. O materiálu s obchodním názvem Sylvania přitom prohlašuje, že pevností a odolností plně nahrazuje tradiční telecí kůži.

V síti

Jako z jiného světa pak působí japonská firma Spiber s materiálem Brewed Protein, který hrdě přirovnává k pavoučímu vláknu. Za pomoci fermentace jej získává z rostlinné biomasy.

Jeho použití je velmi rozmanité. Výrobce tvrdí, že jemností zastane i hedvábí a tepelnými vlastnostmi může směle konkurovat ovčí vlně.

Představení unikátní bundy The Moon Parka od společností Spiber a The North Face Spiber

Přínos svého materiálu však vnímá Spiber i v etické oblasti. Po úpravě jej lze využít jako nápodobu zvířecí kůže či slonoviny. Nesporné jsou zároveň i jeho environmetální benefity, Brewed Protein není závislý na derivátech ropy a po jeho rozložení nevznikají žádné mikroplasty.

V minulosti se Spiber spojil s japonským zastoupením značky The North Face, se kterým zosnoval unikátní kolekci padesáti zimních bund, symbolicky pojmenovaných „The Moon Parka. Zájemci o ně se nejdřív museli účastnit tomboly a pokud měli štěstí, bunda za bezmála třicet tisíc korun byla jejich.