7 překvapivých triků, díky kterým je jídlo v reklamách vždy hezčí než ve skutečnosti

Sklenice coly a hamburger s rajčaty, okurkou a salátem Tadeusz Wejkszo / Shutterstock.com

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak to výrobci dělají, že jídlo v reklamách vypadá vždy tak zdravě, čerstvě, šťavnatě a lákavě? A přitom realita je po rozbalení výrobků úplně jiná! Používají totiž speciální triky i obyčejné předměty, které ale rozhodně nemají s jídlem nic společného.

Přečtěte si také

Kokosové rohlíčky: Křehká dobrota pro každou příležitost

Proč nás musí v reklamách klamat?

Mnohé fotografie se podaří perfektně vyfotit až na několikátý pokus. Při točení videa zase musí jídlo vypadat stejně i po dobu několika desítek minut a pod nejrůznějšími osvětlujícími reflektory bývá poměrně teplo.

Jak si asi dokážete představit, pracovat v takových podmínkách se surovinami, které se rozpouštějí, není vůbec snadné. A tak si musí lidé tvořící reklamní snímky vypomoci.

Kamera i fotoaparát navíc přirozeně odhalují, hlavně při blízkých záběrech, všechny nedokonalosti surovin, což jako potenciální spotřebitelé vidět nechceme (nebo si to alespoň v reklamním průmyslu myslí). A proto se vše musí dobarvit, zafixovat, nadýchat, naleštit, a hlavně dobře naaranžovat. Jak? Podívejte se sami.

1. Lesk a zářivá čerstvost

Aby se jednotlivé kusy ovoce a zeleniny krásně leskly, přestříkávají se lakem na vlasy nebo deodorantem. Na nejrůznější hotové pokrmy i samostatné potraviny se často také používá glycerin nebo glukózový sirup. Jídlo je potom déle fixované, drží tvar, leskne se a vypadá čerstvě.

Reklamy nechte profíkům – použijte ho na svůj účes

2. Napěněné tajemství

Ani s pěnou a nadýchanými krémy to nemají při focení a natáčení jednoduché. Proto je nahrazují více stabilními materiály. Za bohatou a perfektně držící pivní pěnou většinou stojí mýdlové bubliny. A za nadýchanou šlehačkou na dortech a zákuscích zase pěna na holení.

3. Pár vrstev navíc

Při reklamním focení hamburgerů, zákusků a jiných vrstvených potravin si fotografové rádi vypomáhají lepenkou, kterou nastavují jednotlivé vrstvy, aby výsledný produkt vypadal větší a nadýchanější a dané suroviny náležitě vynikly. Často se navíc za takovými pokrmy na fotkách ukrývá důmyslná soustava špejlí, izolepy, lepidla a dalších pomocníků, kteří vše udržují ve stabilní poloze.

U polévek je zase potřeba udržet všechny ingredience viditelně nahoře. Aby se při focení zelenina, kousky masa nebo knedlíčky nepotopily, bývá v misce s polévkou ukryta další vrstva (malý talířek, menší miska apod.), která vše „vyzdvihuje“ na povrch.

4. Dokřupava obarvené

V reklamách se většinou využívá téměř syrového masa, které vypadá šťavnatější a větší. V uvařeném či upečeném stavu totiž ztrácí na objemu a mění svůj tvar. Tím pádem je ale potřeba ho náležitě dobarvit do „hotové podoby“. K tomuto účelu se často využívá hnědého krému na boty či jiného barviva.

Dobarvit se dá vše – proužky od grilu na burgerech i křupavá kůžička na kuřeti. A obdobně se na fotkách dobarvuje i pečivo, například bulky u již zmíněných hamburgerů

Váš domácí burger však bude jistě poctivý

5. Led a zmrzlina co nikdy neroztají

Lahodně vypadající zmrzlina z reklam by se hodila spíše ke kusu masa. Bývá totiž velmi často nahrazena bramborovou kaší nebo směsí kukuřičného škrobu a sádla, které mají stejnou konzistenci, a hlavně se rychle neroztečou. A dokonalé ledové kostky? Ty jsou většinou plastové nebo skleněné.

6. Nekonečný dým

Opačným problémem jsou horké pokrmy. Vzhledem k tomu, že na přirozený kouř se při focení spoléhat nedá (zvláště, když jsou tato jídla většinou syrová a udělaná jen na oko), musí se horký dým vyrobit. Až příště uvidíte na reklamní fotografii právě vytažené kuře z trouby, pečené brambory nebo šálek kávy, vězte, že se za nimi ukrývá vonná tyčinka, nahřátý kousek vlhké vaty, která vydrží doutnat dlouhou dobu, nebo suchý led.

Je libo křupavé a šťavnaté brambory přímo z trouby?

7. Hlavně se nepotopit

Misky s cereáliemi bývají často na fotkách místo mléka naplněné bílým lepidlem nebo směsí lepidla a nějakého hutného bílého krému, například tělového mléka, opalovacího krému apod. Díky husté konzistenci se cereálie nepotopí a nerozmočí. Fotografové pak mají dostatek času je zachytit na snímcích.