Zpátky do minulosti? Skleněné lahve od limonád na zálohu jsou zpět

PET lahve s pramenitou vodou a box chystaných nápojů ve skle od značky Kofola Kofola / Canva

Stále více společností přichází s nápady, jak odlehčit životnímu prostředí a jak se vypořádat s nadbytkem odpadů, které sužují planetu. Řešením mohou být třeba vratné obaly. Některé firmy již vyzkoušely vratné plastové lahve, jiné přicházejí s novinkou: limonádami ve vratném skle.

Přečtěte si také

Budou tyto Vánoce bez cukroví? Češi uvažují, že se vzdají pečení

Vratné lahve a inovativní hospodaření s použitými obaly od minerálních vod či limonád nejsou v Česku novinkou. Pilotní projekt před více než rokem představila například společnost Košík.cz.

On-line supermarket ve spolupráci s Mattoni testoval vratné PET lahve. Speciálně označené plastové lahve od nápojů byly zálohované částkou 3 Kč, cílem bylo sesbírání použitého materiálu a z něj vytvoření nových lahví. Lidé tak mohli nepomačkané lahve skladovat a při větším množství odpadu zdarma využít svozových služeb kurýrní služby, která je vrátila zpět k recyklaci, aby byly postupně vráceny do oběhu.

Třídění odpadů může být ještě lepší

Cirkulární ekonomika přitom opravdu může být cestou, jak snížit množství odpadů. Možná by ale stačilo lépe s nimi hospodařit – a informovat veřejnost o tom, jak správně odpad třídit. Lidé totiž dělají časté chyby, v některých místech navíc chybí kontejnery na kov a podobně. I to jsou důvody, proč efektivita třídění odpadů není v tuzemsku ideální.

Vratné láhve v bedýnce Nichcha / Shutterstock.com

Další problematikou, co se týče nakládání s odpady, je zvýšená obliba plechovek. Pivo, nealko, ale i vinné nápoje v plechovkách si Češi letos užívali více než obvykle. Podle webu Zalohujme.cz by mohlo zálohování plechovek pomoci cirkulární ekonomice i v tomto odvětí, Ministerstvo životního prostředí však zálohový systém odmítá – lidé prý mohou plechovky třídit díky sběrným kontejnerům na kovy. Ty však v některých obcích vůbec nejsou, plechovky tak mnohdy končí v plastovém či běžném odpadu.

Pilotní projekt zálohování plechovek rovněž spustila společnost Mattoni, ke zvažujícím patří například pivovar Bernard, ale i další společnosti a malé pivovary.

  • Bernard dokonce jako jeden z mála pivovarů využívá speciální uzávěr na skleněné vratné lahve, který nahrazuje běžné korunkové uzávěry. Protože tím dochází k navýšení nákladů na pořízení lahve, je i samotný uzávěr zálohován.
Dvě přepravky Cirkulka s vrátnými skleněnými lahvemi od značky Kofola Kofola

Kofolu ve skle koupíte už na jaře

Také společnost Kofola chce jít cestou udržitelnosti. Novým projektem Cirkulka dokazuje, že lze snoubit uživatelský komfort s cirkulární ekonomikou. Na milovníky nápojů této společnosti tak čekají skleněné vratné lahve.

„V Kofole věříme tomu, že s každou změnou je potřeba začít u sebe. Se snižováním zátěže životního prostředí zvyšujeme v Kofole nároky na využívané obaly, aby naše cesta vedla k bezodpadovému řešení,“ vysvětluje Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola. „Ctíme princip RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle. Česky omez, znovupoužij, zrecykluj, který tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady,“ dodává.

Kde sehnat oblíbenou limonádu v akci?

Kupte se slevou Kofola.

Porovnat slevy

Kofola přitom pouze navazuje na to, co jsme v Česku dříve běžně využívali – na koupi nápojů v zálohovaných lahvích a přepravkách.

  • V modulární přepravce bude k dostání šest litrových lahví.
  • Na výběr bude nejen tradiční Kofola, ale i hroznová Vinea či pramenitá voda Rajec.

Po více než dvou letech práce by se Cirkulka měla dostat také do obchodních řetězců. Na nápoje ve skle se prý můžeme těšit na jaře roku 2022.