Vyměňte běžné mouky v kuchyni za jejich zdravější alternativy: Špaldovou, kokosovou nebo celozrnnou

Vyměňte běžné mouky v kuchyni za jejich zdravější alternativy: špaldovou, kokosovou nebo celozrnnou Canva

Existuje tolik druhů mouky, že v tom má člověk občas zmatek. Navíc v dnešním světě všemožných fit potravin se v tom dá lehce zamotat. V tomto článku si to ale jednou pro vždy vyjasníme. K čemu je kokosová mouka? A co špaldová a celozrnná? Dá se ze všech tří péct? A z čeho jsou složené? Nevěšte hlavu, dnes na všechny tyto otázky dostanete odpověď a získáte i pár tipů na nové recepty.

Přečtěte si také

Pomazánkové máslo vzniklo jako experiment, který si zamilovalo celé Československo
Pomazánkové máslo vzniklo jako experiment, který si zamilovalo celé Československo

Špaldová mouka: vysoký obsah minerálů, vitamínů a vlákniny

První si rozebereme mouku špaldovou, která teď zažívá asi ten největší „boom“. V minulosti ji přitom používaly i naše babičky, ale jakmile přišly na trh mouky z levnějších obilovin, začalo se na špaldovou mouku a její výhody zapomínat.

Z čeho je tato mouka vytvořená? Z pšenice špaldy, která není nijak šlechtěná, a tím pádem si zachovává všechny své minerály, vitamíny a vlákninu. Kvalitní špaldovou mouku zakoupíte například od značky Pernerka, Probio nebo Aktin.

Výhody:

  • je skvěle stravitelná
  • zdravější, vhodná do zdravého jídelníčku a pro redukci váhy
  • můžete ji využit na slané i sladké pokrmy

Tip na recept: Zdravější cookies

  1. První krok je předehřát si troubu na 175 °C.
  2. Máslo vyšleháme do husté pěnové konzistence, a poté k němu přidáme vejce.
  3. V 5 ml horké vody si rozpustíme jedlou sodu a sůl a vše následně přilijeme ke směsi.
  4. Celé těsto zahustíme špaldovou moukou, pro chuť přidáme skořici a nalámanou čokoládu.
  5. Celou směs odložíme na 15 minut do lednice a až vychladne, tvarujeme z ní kuličky a naskládáme je na plech.
  6. Cookies pečeme zhruba 10 minut – a je hotovo!
Zdravější cookies Pinterest

Kokosová mouka: bezlepková s nasládlou chutí

Jak už název napovídá, kokosová mouka je vytvořena z kokosové dužiny, která je po vysušení a vylisování najemno rozemletá. Je ideální alternativou pro ty, kteří musí držet bezlepkovou nebo klasickou dietu. Bojuje totiž proti nadýmání a vyplavuje z těla toxické látky a odpady. Kokosovou mouku můžete zakoupit například v drogeriích dm nebo z webů Aktin či Gymbeam.

Kokosová mouka je vhodná spíše na pečení, protože má nasládlou pachuť, což by ve slaných jídlech mohlo vadit. Dají se z ní připravit vláčné muffiny, palačinky nebo třeba i dort. Celkově je těsto z ní vláčnější a zkrátka lepší. Pokud skutečně momentálně dodržujete dietu, doporučujeme ji kombinovat i s kokosovým olejem nebo sprejem. Na něm můžete například smažit palačinky.

Výhody:

  • nízkokalorická
  • poskytuje dostatek energie k soustředění
  • pomáhá snižovat hladinu cholesterolu
  • příjemná sladká chuť

Tip na recept: Vafle z kokosové mouky s borůvkovým tvarohem

  1. V míse smícháme vejce a mléko.
  2. Poté ke směsí přidáme stévii, kokosovou mouku, jedlou sodu, rozpuštěné máslo a špetku soli.
  3. Necháme si rozpálit vaflovač a až bude dostatečně rozehřátý, vlijeme na něj těsto a budeme péct.
  4. V mezičase si můžeme smíchat tvaroh s borůvkami.
  5. Vafle necháme jen krátce vychladnout, přidáme k nim borůvkový tvaroh a můžeme podávat.
Vafle s borůvkami Canva

Celozrnná mouka: dá vám toho nejvíc

Celozrnná mouka je vytvořena z celých obilných zrn a také z obalové vrstvy a obilného klíčku, které se následně rozemlely. Díky tomu se pyšní nejvyšším podílem vlákniny a obsahuje spoustu minerálů, enzymů a tuků. Má však hrubší strukturu, a proto se nedá použít úplně do všech receptů. Je potřeba s ní zacházet správně.

Jak správně celozrnnou mouku využít? Stejně jako mouka kokosová je vhodnější spíše na pečení nebo na zahušťování omáček a polévek. Připravíte si z ní ale také chutné těsto na pizzu nebo na knedlíky. Zasytí vás navíc na mnohem delší dobu díky veškerým svým minerálům, vitamínům a tuků. Zároveň je však potřeba ji skladovat na tmavém místě, jelikož má nižší trvanlivost.

Výhody:

  • nejvyšší podíl prospěšných látek
  • zasytí na delší dobu (nižší pocit hladu)

Tip na recept: Quiche s červenou řepou a sýrem

  1. Do mísy od robota si připravíme celozrnnou mouku, kus změklého másla a sůl. Z těchto surovin umícháme drobenku. Poté směs vysypeme na pracovní plochu a vypracujeme z ní těsto. Zabalené jej odložíme na půl hodiny do lednice.
  2. Nakrájíme si červenou řepu na menší kostičky a přidáme k ní nastrouhaný sýr eidam. Do mísy dále rozklepneme vejce, přidáme sůl, pepř, smetanu a listy tymiánu a šleháme.
  3. Z lednice si vyndáme těsto a rozválíme si ho na tenkou placku, která musí být o trochu větší než průměr naší formy. Formu důkladně vymažeme máslem a těsto do ní vložíme.
  4. Nyní je důležité ho párkrát propíchnout vidličkou, pokrýt pečicím papírem a zasypat ideálně luštěninami. Pečeme zhruba na 15 minut v troubě předehřáté na 180 °C
  5. Po 15 minutách těsto vyndáme a sundáme z něj pečicí papír. Položíme na něj řepu, kterou zalijeme směsí z vajec. Navrch můžeme rozdrobit sýr feta a přidat například i vlašské oříšky pro chuť. Pak celý pokrm vrátíme do trouby a necháme péct nanejvýš 50 minut. Dobrou chuť!
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz