Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Znáte svou velikost porce? Odměřujte jídlo pomocí dlaně a zhubněte

Znáte svou velikost porce? Odměřujte jídlo pomocí dlaně a zhubněte

Víte, kolik kalorií denně přijmete? A kolik jídla už je víc, než vaše tělo potřebuje? Zamyslete se na chvíli nad tím, co servírujete na talíř. Zapamatujte si pár jednoduchých triků, díky kterým se už nikdy zbytečně nepřejíte!

Přečtěte si také

Máslo nebo margarín? Která varianta je zdravější?
Máslo nebo margarín? Která varianta je zdravější?

Jíte zdravá jídla, pravidelně snídáte a váš jídelníček obsahuje ovoce i zeleninu. Gratulujeme! Tak proč ale stále nejste spokojeni s vaší postavou? A jak je možné, že vám centimetry v pase spíš přibývají? Dost možná to může být tím, že i když jíte potraviny, které považujeme za zdravé, jíte jich jednoduše příliš moc. Většina lidí nemá ponětí, jak by měla správná a vyvážená porce jídla vypadat. Nebojte se, nebudeme vás nutit vážit každou mrkev a počítat její kalorie. Je to snadnější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Porce i my rosteme

Americká studie ukázala, že průměrný obyvatel Spojených států v roce 1970 přijal denně přibližně 2 160 kalorií. Dnes se toto číslo vyšplhalo až na 2 673 kalorií. Za posledních 50 let se tak energetický příjem zvýšil až o 25 %. Talíře a porce nám jednoduše rostou před očima. Procesované jídlo je levnější a výrobci nám nabízí na oko výhodnější a větší balení potravin. Častěji jíme v restauracích než doma a oblíbili jsme si koncepty „sněz, co můžeš“. Kontrolu nad kalorickým příjmem už jsme tak ztratili téměř úplně. 

Rozum do hrsti

Pomoc je ale na dosah ruky. A to doslova. Odhadnout správné množství potravin vám pomůže právě vaše vlastní ruka! Toto jednoduché měřítko máte vždycky u sebe a proporcionálně se zvětšuje či zmenšuje dle vašeho vzrůstu.

Například porce příloh by měla mít přibližně velikost pěsti. Maso na vašem talíři by se mělo rovnat velikosti vaší dlaně bez prstů. I pokud jste vegetarián, snažte se v každém jídle přijmout proteiny o tomto množství. Dáváte-li si k obědu bílou rybu, naservírujte si ji v délce dlaně včetně natažených prstů. U porce zeleniny nebo salátu můžete být štědří. Např. čerstvého špenátu, ledového nebo římského salátu si dopřejte dvě plné hrsti. Čerstvé ovoce je zdravé, u jeho konzumace ale buďte opatrnější. Kvůli vyššímu obsahu cukru se spolehněte na jednu plnou hrst.  

Ani zdravého jídla nemůžete jíst neomezené množství.

Palec nahoru

Co by to bylo za život, kdybyste si nemohli dopřát kousek čokolády nebo vyzrálého sýra? I u těchto malých hříchů ale nezapomeňte na jednoduchou míru. Tou jsou v tomto případě vaše prsty. Dožene-li vás neovladatelná chuť na čokoládu, ulomte si řádku v délce vašeho ukazováčku. Porce kvalitního sýra by neměla být větší než dva spojené palce a kus dortu či koláče by neměl překročit šířku ukazováčku a prostředníčku vedle sebe.

Chcete brát hubnutí vážně? Nebojte se poradit s nutričním specialistou.

Stále si nejste jistí?

Pokud chcete zdravé stravování brát opravdu vážně nebo potřebujete-li zhubnout, nebojte se konzultovat vaši konkrétní situaci s nutričním terapeutem. Ten při sestavování jídelníčku vezme v potaz všechny důležité informace. Nezbytnou součástí je vstupní analýza vašeho zdravotního stavu a odhalení chyb, které vám v hubnutí brání. Získáte tak jídelníček opravdu na míru, který bude vyhovovat přímo vám. Připravte se na to, že zvlášť na začátku se vážení a počítání jídla nevyhnete. Ale vaše zdraví za to přece stojí!