Víte, co je to mučenka a jak toto hříšné ovoce správně jíst?

Fialové plody mučenky Canva

V obchodech můžeme stále častěji narazit na plody mučenky jedlé. Nic vám to neříká? Možná pro vás bude známější jako marakuja. Na první pohled nezajímavý vejčitý plod v sobě ukrývá tak sladký a neodolatelný obsah, že budete jen slastně mlaskat. Není divu, že se jí anglicky říká passion fruit. Marakuja je nejen neuvěřitelně lahodná, ale také zdravá a můžete ji využít k mnoha receptům.

Přečtěte si také

Co jíst, když trpíte atopickým ekzémem
Co jíst, když trpíte atopickým ekzémem

Kde se mučenka vzala?

Samotná mučenka je rod rostlin, který čítá přes 500 druhů. Mnoho z nich se pěstuje k okrasným účelům, protože se vyznačují krásnými květy. Většinu lidí však zajímají spíše druhy, které plodí sladké bobule.

Plody mučenky mají tuhou vnější kůru a šťavnatý střed, který je plný semen. Toto tropické ovoce pochází z Jižní Ameriky, ale dnes se už pěstuje po celém světě. Svůj český název má mučenka poněkud bizarní – samotné květy připomínají trnovou korunu, deset lístků pak apoštoly, blizny zase hřeby. Konzumace tohoto ovoce ovšem mučením rozhodně není.

Pokud jste zdatní, můžete si mučenku pěstovat dokonce i u nás, třeba ve skleníku nebo na zimní zahradě. Existuje jí více typů, které plodí sladké bobule. Nejběžnější jsou:

  • Mučenka jedlá (Passiflora edulis) – Plodí malé kulaté nebo oválné plody s fialovou slupkou.
  • Mučenka žlutá (Passiflora flavicarpa) – Má kulaté nebo oválné plody se žlutou slupkou, které jsou obvykle větší než fialová odrůda.
Květ mučenky Canva

Nutriční informace

Možná vám bude marakuja připadat malá, ale navzdory své velikosti je plná antioxidantů a vitamínů. Také obsahuje mnoho rostlinných sloučenin, které prospívají zdraví, zejména karotenoidy a polyfenoly. Jeden plod dále představuje například:

  • Vitamíny: 9 % doporučení denní dávky vitamínu C a 8 % vitamínu A
  • 2 % doporučené denní dávky železa a draslíku
  • 17 kalorií, 2 gramy vlákniny

Mezi další významné složky patří i hořčík, fosfor, foláty a vitamíny skupiny B. Namísto čokoládového bonbónu je tedy marakuja rozhodně lepší – má jen minimum kalorií a je tak sladká, že vám bude stačit možná jeden jediný plod. Je v ní také více polyfenolů než v banánech, liči, mangu nebo i ananasu.

Žluté plody mučenky a nápoj z nich připravený Canva

Zdravotní přínosy marakuji

Díky vysokému množství účinných látek má toto tropické ovoce pozitivní vliv na mnoho zdravotních oblastí. Které jsou ty nejvýznamnější?

  1. Posiluje imunitu: Vysoký obsah vitamínu C a antioxidantů posílí vaši imunitu. Najdeme zde antioxidanty alfa-karoten a beta-kryptoxantin, které neutralizují volné radikály a snižují oxidační stres.
  2. Podporuje zdraví srdce a snižuje krevní tlak: Vláknina, vitamíny C a B6 a draslík jsou svou povahou vhodné pro ochranu srdce. Vysoký obsah draslíku a nízký obsah sodíku zase uvolňují krevní cévy a zlepšují průtok krve. Šálek mučenky obsahuje 821 mg draslíku.
  3. Udržuje hladiny inzulínu: Mučenka má nízký glykemický index 30 a cukr z ní se pomalu vstřebává do krevního oběhu, díky čemuž nedochází k prudkému zvýšení hladiny cukru v krvi.
  4. Podporuje spánek, léčí nespavost a stres: Díky léčivým alkaloidům mučenka uklidňuje, což se může promítnout nejen na spánku, ale i při pocitech neklidu či úzkosti.
  5. Podporuje růstu plodu: Marakuja je obzvláště vhodná pro nastávající maminky, protože obsahuje potřebné živiny pro zdravý vývoj plodu.
  6. Dále posiluje kosti, střeva a má pozitivní dopad na zdraví očí.

Pohlídejte si, aby vám akce na ni neutekla

Jak ji využít a k čemu se hodí?

  • Snězte ji syrovou: Jednoduše plod rozkrojte a sladký obsah vyjezte lžičkou
  • Přidejte ji do dezertu, smoothie nebo jogurtu: Díky své exotické chuti perfektně vylepší bílý jogurt či zdravé smoothie, při pečení ji zase využijete, abyste ušetřili na cukru – ať už u palačinek, muffinů či jiných zákusků.
  • Vyrobte si z ní zmrzlinu nebo džem: Pokud vás láká chladné osvěžení, rozmixujte dužinu z mučenky, kelímek řeckého jogurtu, šálek zahuštěné smetany, cukr a výslednou směs dejte zamrazit. Pro domácí džem zase postačí povařit dužinu z několika plodů, do které přidáte cukr a trochu citrónu.
  • Další využití: Dužinu můžete přidávat také všude, kde je potřeba zajistit sladkou chuť, tedy v ovocných salátech, sladkých omáčkách a mnoha sladkých receptech.