Plzeňský Prazdroj začal stáčet piva do plechovek se 75% podílem recyklátu a zbavuje se PET lahví

Skupina přátel si připíjí pivem Canva

Piva Plzeňského Prazdroje v plechovkách prošla v nedávné době velkou změnou. Nikoliv co se jejich obsahu týče, ale obalu. Společnost se v souladu s řešením dopadu obalových materiálů na životní prostředí rozhodla zvýšit podíl recyklátu na nejvyšší certifikovanou úroveň dostupnou na trhu, současně přestává svá piva stáčet do PET lahví. Jak se nová změna promítne do piv na trhu a jak se v poslední době mění obaly nápojů?

Přečtěte si také

McDonald’s představil první voňavý billboard na světě, který ve vás evokuje chuť na jídlo

Stejně kvalitní obal, nižší zátěž pro přírodu

Podle informací Plzeňského Prazdroje jsou plechovky třetím nejprodávanějším obalem pivovaru hned za skleněnými lahvemi a sudy, z hlediska využití jsou ovšem obalem nejrychleji rostoucím. I proto však roste i problém jejich náročné výroby, která zatěžuje životní prostředí.

Již nyní obsahují všechny plechovky Prazdroje v průměru téměř 50 % recyklovaného hliníku, pivovar se nicméně rozhodl jít dál a u plechovek Pilsner Urquell zvedl podíl recyklátu na aktuálně nejvyšších 75 %. Díky tomu by měly zanechávat až o 30 % nižší uhlíkovou stopu.

Jak uvádí společnost ve své tiskové zprávě, výhoda hliníku spočívá v tom, že ho lze prakticky donekonečna recyklovat, a to bez dopadů na jeho kvalitu. Pro pivo představuje stejnou ochranu. Rozdíl je ale v tom, že plechovka z recyklátu má výrazně nižší uhlíkovou stopu a podle jeho podílu v obalu se na její výrobu spotřebuje až o 95 % méně energie než u plechovky vytvořené z panenského materiálu.

„Naším cílem je maximální cirkularita obalů. To znamená využívat je opakovaně, jako to děláme u skleněných vratných lahví či sudů," uvedla Pavlína Kalousová, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje.

Infografika s parametry využití nových obalů piva Pilsner Urquel Prazdroj

Definitivní konec PETkám

V souladu s celkovou strategií cirkularity obalů a jejich opakovaného využívání ukončil Prazdroj od konce roku 2021 také stáčení svých piv do PET lahví. V obchodech se nyní doprodávají poslední kusy a zanedlouho budou piva značek Gambrinus, Radegast, Klasik, Kozel a Primus dostupné již pouze ve skleněných lahvích, plechovkách, sudech a tancích.

Důvodem je skutečnost, že plastové lahve od piva nelze znovu využít na výrobu nových, a to kvůli vnitřní ochranné membráně sloužící k zachování kvality nápoje. Jak blíže objasnila Pavlína Kalousová: „Materiál z pivních PETek lze recyklovat například pro výrobu koberců, ale nelze z nich znovu vyrobit lahve nové, tak, jako je tomu třeba u PET lahví pro vody či limonády.“ Dle ní je cílem společnosti, aby všechny obaly jejích výrobků byly do roku 2030 znovu použitelné či recyklovatelné a byly vyrobeny v maximální možné míře z recyklátu. „Ukončením stáčení piva do plastových obalů ušetříme ročně přes 1 300 tun plastu. To vydá na řadu PET lahví dlouhou 2 500 kilometrů, což odpovídá třeba trase z Plzně do Lisabonu,“ dodává Kalousová.

Je čas na jedno vychlazené

Bernard sází na klasiku v podobě vratných lahví

Razantně zamítavý postoj k PET lahvím zastává i další velký český pivovar, Bernard. V názoru ohledně stáčení piva do plechovek se ovšem s Prazdrojem rozchází. Jak v mnohých rozhovorech pro média vysvětlil majitel a zakladatel pivovaru, Stanislav Bernard, z jeho produkce pochází piva prémiové kvality, která se nepasterizují. Pivo stáčené do plechovek ovšem pasterizováno být musí.

Pivovar současně vnímá výrobu i následné zpracování hliníku za velmi neekologické (byť jde o mnohem lepší řešení než plastové lahve). O stáčení do plechovek proto ani do budoucna neuvažuje a za dlouhodobě udržitelnější řešení považuje klasické skleněné vratné lahve.

Pár si přiťukává skleněnými lahvemi s pivem Canva

Problém by v Česku měly vyřešit zálohy na plechovky

Další cestou, jak snížit dopad obalových materiálů na životní prostředí, je zálohování plechovek. Ty tvoří až polovinu pohozeného odpadu z nápojových obalů a lidé často nevědí, jak a kam je správně vyhazovat. Zálohový systém již roky funguje například v některých skandinávských a pobaltských zemích a nyní o jeho zavedení v Česku usiluje Iniciativa pro zálohování, za jejímž vznikem stojí velcí výrobci nápojů: Coca-Cola, Heineken, Kofola, Mattoni a Prazdroj.

Ani u nealka nezapomínejte na recyklaci

Kupte se slevou Kofola.

Porovnat slevy

Jako první se u nás do zálohování plechovek pustila společnost Mattoni, a to ve spolupráci s online supermarketem Košík.cz. Navázala tak na úspěšný projekt prvních zálohovaných PET lahví. „V lednu jsme s Mattoni zavedli 1. zálohovanou PET lahev, která v prodejích okamžitě překonala klasické PET lahve. Měli jsme z toho ohromnou radost, protože to byl jasný signál, že Češi mají o vratné obaly zájem a příroda jim není lhostejná. Proto představujeme minerální vodu Mattoni s citrónovou příchutí v zálohované 100% recyklovatelné plechovce," uvádí na stránkách Košíku CEO firmy Tomáš Jeřábek.

  • Jak to funguje? Při nákupu se vám za každou koupenou Mattoni Citron v plechovce (500 ml) naúčtují 3 koruny zálohy. Prázdné plechovky poté vrátíte kurýrovi při dalším doručení objednávky a výše zálohy se vám vrátí na účet.
  • Vyzvednuté plechovky od zákazníků se odesílají do recyklačního zařízení, kde se přemění (nejen) na plechovky nové.