Zboží z druhé ruky táhne. Prodává jej IKEA, Zalando a nově i Decathlon

Circular Hub v obchodním domě IKEA IKEA

Co je pro jednoho odpad, může být pro jiného poklad. V duchu cirkulární ekonomiky se firmy po celém světě snaží přeměnit odpad v nové zdroje a učí to i své zákazníky. Prvním z kroků, jak vyměnit lineární ekonomiku za cirkulární, je vrátit do prodeje použité zboží. Tento vzorec si už osvojila IKEA, která ve svých nábytkových domech nabízí kousky z druhé ruky, dále Zalando, které spustilo novou kategorii zboží Pre-owned, a nově například Decathlon, který vrací do oběhu zimní boty.

Přečtěte si také

Co vadí zákazníkům na prodavačích? Jsou neochotní a nejsou tam, kde mají být. Nejsme stroje, brání se prodavači

IKEA vykupuje zpět svůj nábytek

Předloni 27. listopadu spustil nábytkový řetězec IKEA program s názvem Buy Back, v rámci kterého začal od zákazníků vykupovat nazpět svůj nábytek. Týká se to příborníků, knihoven, regálů, jídelních a psacích stolů, židlí nebo třeba stoliček.

Za kousky v dobrém stavu získá zákazník jako protiúčet poukázku na nákup nového zboží, v případě nábytku téměř bez poškození 50 % původní ceny, v případě poškození pak od 40 do 30 % původní ceny. Vykoupené kusy prodá ve svých obchodních domech ve speciálních koutcích s názvem Circular Hub, případně daruje charitě nebo zrecykluje.

Výkup nábytku je součástí ekologického plánu firmy, která chce být do roku 2030 klimaticky neutrální a využívat co nejvíce cirkulární ekonomiku, která se snaží minimalizovat odpad a využívat jej k tvorbě nových výrobků.

Dva lidé cvičí jógu na oficiálním marketingovém materiálu společnosti Decathlon Decathlon

Decathlon bude vykupovat sněhule

Nabídku „ojetin” rozšiřuje i Decathlon, který zahájil na svých prodejnách výkup zimních bot od zákazníků. Primárně cílí na výkup bot po dětech a mládeži, kteří z bot většinou za jednu sezónu vyrostou. Výměnou za poukázku na nákup bude vybírat i boty značek, které běžně neprodává. Kolik zákazníci za výkup dostanou, závisí pak na stavu bot. Po kontrole stavu jsou boty vráceny do oběhu s bazarovou cenovkou a roční zárukou.

Decathlon by chtěl tímto projektem zpřístupnit sport všem, prodloužit životnost svých produktů, a přispět tak ke snížení dopadu sportu na životní prostředí.

Náš tradiční spotřební vzorec se musí změnit: kupovat méně nových produktů a opravovat nebo přeprodávat více použitého vybavení. Toto úsilí dokonale zapadá do naší strategie oběhového hospodářství, ve kterém chceme co nejvíce stimulovat opětovné použití produktů," uvedl projektový manažer projektu Second Life & Buyback Arnaud De Coster.

Pořiďte si oblečení na cvičení v akci

Společnost uzavírá své prodejny v USA

Další novinkou je uzavření prodejen Decathlon v kalifornském San Franciscu a Emeryville. Společnost otevřela svůj první americký obchod v roce 2017 a očekávala velkou expanzi. Představy se však nikdy nesetkaly s realitou. Firma se chce nyní soustředit především na oblast e-commerce a partnerství s dalšími maloobchodníky, v jejichž sítích jsou výrobky Decathlonu k zakoupení.

„Měníme náš obchodní model, abychom se přizpůsobili současným podmínkám na trhu a lépe vyhovovali potřebám našich zákazníků,“ řekl generální ředitel Decathlon USA Christian Ollier pro SF Chronicle. V Čechách se podobný scénář neočekává.

„Každá země je v jiné fázi rozvoje a dle toho reaguje na měnící se podmínky na trhu otevíráním nových, přemístěním či uzavřením stávajících prodejen,” uvedl Josef Kalous z Decathlon Česká republika. Prodejny v ČR rozhodně uzavírat neplánujeme, naopak pracujeme na rozšíření do dalších měst,” dodal.

Žena fotí na podlaze tričko Zalando

Zalando spustilo vlastní sekáč

O novou kategorii obnošené módy s názvem Pre-owned rozšířil loni v dubnu svou nabídku německý internetový obchod Zalando, který se v Čechách těší velké oblibě. Zákazníkům umožňuje prodávat na svém webu nepotřebné oblečení včetně zboží, které si pořídili v jiných obchodech. Lidem stačí nechtěné kousky nafotit, vyvěsit za požadovanou cenu a čekat na prodej. Za zboží však nedostanou peníze, ale kredity, které mohou uplatnit na nákup dalšího zboží nebo darovat na vybraný charitativní projekt.

Firma rozhodně nešetří ambicemi, dle svých slov se chystá postavit největší online bazar s módou v Evropě. Už nyní má ze 17 zemí, kde momentálně působí, se svým second handem pokryto 13 z nich. Zalando věří, že jde o krok správným směrem k udržitelné módě. Sama ředitelka Zalanda pro udržitelnost Kate Heiny uvedla, že bazar oblečení má potenciál a dokonce očekává meziroční nárůst 40 %.

Repasované iPhony mají potenciál

Ať už patříte v obdivovatelům jablečného brandu nebo je vaším favoritem jiná značka telefonů, určitě vám v posledních měsících neunikla reklamní kampaň finského e-shopu Swappie. Ten patří k předním evropským prodejcům tzv. repasovaných iPhonů. Ty jsou díky detailním technickým testům a komplexním opravám mnohdy odolnější než originální kusy. Podle dat společnosti Apple je při výrobě jednoho iPhonu 11 emitováno přes 56 kg CO2 a pouhé procento telefonů je správně recyklováno.

„Nákupem repasovaných iPhonů se prodlužuje životnost produktu, nevzniká tolik nebezpečných chemikálií a ušetří se i cenné zdroje,“ sdělil generální ředitel společnosti Swappie Sami Marttinen.

Swappie chce svým zákazníkům poskytnout vysoce kvalitní, cenově dostupný a ekologičtější způsob, jak upgradovat své zařízení. „Pokud během fáze testování zjistíme chybu, provedeme v naší specializované továrně všechny nezbytné opravy. Navíc získáte 12měsíční záruku, která pokrývá více než to, co nabízí Apple na nové telefony,“ doplnil Marttinen. Společnost použité telefony také vykupuje, stačí vyplnit online několik detailů týkajících se stavu.