Domácí kancelář, posilovna i odpočinková zóna. Průzkum IKEA ukazuje, jak se domácnosti proměnily během pandemie

Žena se učí s dcerou na tabletu, vzadu telefonuje muž Canva

Pandemie koronaviru změnila nespočet oblastí našeho života. Jednou z nich je i místo, kde žijeme. Domov se stal pro mnohé z nás nejen útočištěm, ale též kanceláří, soukromou posilovnou, místem zábavy i odpočinku, a proto jsme jej podle toho upravovali. Průzkum společnosti IKEA Life at Home ukázal, že stav domova sehrál v životě mnoha lidí v oblasti péče o duševní zdraví a pohodu během posledních let ohromnou roli. Ikeu především zajímalo, jakou roli hrály v zařizování našich domácností její výrobky.

Přečtěte si také

Víte, které kupujete? Rozdíl mezi sterilovaným a kysaným zelím není jen v ceně a chuti, ale obsahu cenných vitamínů

Domov jako nejdůležitější místo na světě

Průzkum, který pro společnost IKEA loni v létě provedl analytický institut YouGov, ukázal, že domov byl pro většinu lidí v posledních dvou letech skutečným přístavem naděje.

„Naše domácnosti se během pandemie covidu-19 staly multifunkčními místy, kde trávíme hodně času. V IKEA sdílíme nadšení pro život v domácnosti a věříme, že domov je pro každého z nás to nejdůležitější místo na světě. IKEA proto provedla další globální kvantitativní průzkum Life at Home ve 34 zemích s 34 387 dotazovanými. Naším cílem bylo poznat, co většina lidí doma zažívá, a přiblížit se tak našim zákazníkům,“ uvedla Lucie Žáková, Home Furnishing Direction Leader IKEA Česká republika.

Začali jste během pandemie cvičit doma?

Výsledky průzkumu jsou vyrovnané

Z průzkumu vyplynulo, že až 31 % lidí zaznamenalo zlepšení duševního zdraví a téměř polovina Čechů uvedla, že se zlepšily též jejich vztahy s rodinou a přáteli. 45 % respondentů navíc uvedlo, že blízkost milovaných osob je pro ně nyní důležitější než dříve.

„Díky výsledkům z Česka máme lepší přehled o neustále se vyvíjejících potřebách lidí v domácnosti. Můžeme tak našim zákazníkům lépe pomoci prostřednictvím různých tipů nebo nabídek,” uvádí Žáková.

Výsledky ale nejsou veskrze pozitivní, přes deset procent lidí vnímá svůj prostor doma jako nedostatečně naplňující a zhruba třetina respondentů nedokázala ve své domácnosti najít prostor pro své osobní koníčky a projekty.

Rodina doma sestavuje nábytek Canva

Lidé nad 50 utíkají ven, mladí mají pré

Více než čtvrtina respondentů z věkové skupiny 55+ v průzkumu uvedla, že jejich domov není vhodný ke společenskému setkávání, a proto tráví stále více času venku. Změnu života v pozitivním slova smyslu zaznamenalo 36 % mladých lidí ve věku 18 až 34 let. 24 % z nich oceňuje možnost mít vlastní pracovní a studijní prostor a pětina těch, kteří před pandemií dávali přednost spíše venkovním aktivitám, přiznává, že teprve nyní objevují možnosti, které jim jejich byt nabízí. Domácí prostředí pro práci a zábavu pak uspokojuje více než polovinu dotázaných.

„Domácnost, ve které se cítíte dobře, může pomoci i vašemu duševnímu zdraví. Proto doufáme, že naše praktické, přístupné a cenově dostupné výrobky našim zákazníkům pomohou znovu si vytvořit vztah k vlastní domácnosti a vyřešit mnoho složitých životních situací,“ uzavírá Žáková.

Ideální domov je bezpečný a pohodlný

Přestože zhruba třetina Čechů uvádí, že pandemie měla negativní vliv na jejich život a 46 % rodin s dětmi řešila finanční problémy, třetina respondentů se do budoucna dívá s optimismem.

Hlavními a nepostradatelnými prvky, které dotázaní na svých domovech oceňují, jsou soukromí (78 %), bezpečí (80 %) a pohodlí (75 %). Blízkost zeleně a kontakt s blízkými se pak stal za poslední dva roky ještě důležitější. Až 32 dotazovaných by chtěla vlastní zahradu20 % považuje za důležité mít doma dostatek prostoru pro každého člena domácnosti.

Žena sedí v obýváku a pracuje na počítači Canva

Home office jako běžný benefit

Ať už patříte k těm, kteří si práci z domova pochvalují, nebo jste milovníky starých pořádků a preferujete osobní kontakt, jisté je, že pandemie katalyzovala dlouho očekávanou proměnu pracovních pořádků. Potvrzuje to i průzkum společnosti Microsoft z loňského jara. Podle něj je pro zachování teleworkingu 73 % oslovených respondentů. Jen v Česku si možnost zachování práce na dálku přeje 65 % zaměstnanců.

„Žádná oblast nedoznala tak rapidních změn, jako způsob, kterým lidé pracují. Změnila se očekávání a budeme muset změnit pohled na to, jak má vypadat produktivita,“ uvedl zprávu Work Trend Index šéf Microsoftu Satya Nadella s tím, že musíme najít způsob, jak zahrnout spolupráci, vzdělávání a psychické zdraví každého zaměstnance.