Jídlo z restaurace je zboží jako každé jiné. Nebojte se reklamace!

Už se vám někdy stalo, že jste jídlo v restauraci museli reklamovat? Canva

Restaurace si za dobu pandemie prošly čirým peklem, sáhly si na dno a mnohé zanikly, a my rozhodně všem, které bojovaly i přes výdejní okénka, skládáme všechnu čest. Ale ani sebetěžší doba neopravňuje provozovatele restaurací šidit a zákazníci by se neměli bát ozvat se, pokud s jídlem nebylo něco v pořádku.

Přečtěte si také

Chybějící testery nutí zákazníky otevírat nové výrobky. „Nedělejte to,“ vzkazují obchody

Proč bychom měli jídlo restauraci reklamovat?

Zatímco práva na reklamaci zboží při nakupování on-line zcela bez ostychu a po právu využíváme, z reklamace jídla v restauraci máme respekt, ne-li obavy.

Ať už nám číšník přinese jídlo v restauraci ke stolu, nebo si ho vyzvedáváme z výdejního okénka a bereme domů, když je něco špatně, často nad tím nakonec i přes vlnu oprávněného naštvání mávneme rukou.

I když víme, že na reklamaci jídla z restaurace právo máme, nechce se nám pouštět do otevřeného konfliktu s personálem. Nakonec to v mnoha případech vypadá tak, že si člověk postěžuje partnerovi, ale při otázce číšníka, jestli bylo jídlo v pořádku, souhlasně odkývá – a provozovatel restaurace se pak nad žlučovitostí recenzí na svou restauraci nestačí divit.

Je něco s vaším jídlem špatně? Reklamovat pokrm můžete, ale nesmíte to udělat až poté, co jídlo sníte. Canva

Kdy byste rozhodně jídlo měli reklamovat?

V restauraci i při koupi jídla přes výdejní okénko má zákazník právo na reklamaci, pokud je například jídlo studené, nedovařené, připravované z potravin vykazujících kažení, byly použity jiné suroviny, než bylo napsáno v jídelním lístku nebo když se neshoduje se standardem povahy pokrmu. Ozvat byste se rozhodně měli i v případě, kdy je surovina bez předešlého upozornění zákazníka nahrazena jinou, typicky levnější složkou.

Reklamaci na jídlo nicméně musíte uplatnit ještě předtím, než pokrm sníte. Stěžovat si na snědené jídlo samozřejmě možné není.

Příkladem je svíčková na smetaně, pizza na smetanovém základu nebo těstoviny se smetanovou omáčkou, kdy je namísto smetany použita náhražka z rostlinného tuku. Podobně ke klamání zákazníka podle kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) dochází u mozzarelly, smaženého sýra, smaženého Eidamu, džusů, které by měly být 100%, ale nejsou, u piva, které by mělo být 12° ležákem, avšak ve skutečnosti je to pivo s nižší stupňovitostí, u vína deklarovaného jako z Moravy, které ale pochází ze Slovenska nebo Maďarska apod.

Bohužel, toto jsou prohřešky, které zákazník jen tak neodhalí.

Kontroly zavírají čím dál méně provozoven

Dobrou zprávou je, že v českých restauracích postupně dochází ke zlepšení, tedy alespoň pokud jde o oblast ohrožující zdraví spotřebitelů. SZPI totiž v průběhu let zavírá čím dál méně provozoven. Zatímco v roce 2015 uzavřela 144 provozoven kvůli neakceptovatelnému hygienickému stavu, v roce 2019, tedy v době před pandemií bylo uzavřeno 49 provozoven a v roce 2020 to bylo už „jenom“ 22.

Nejčastějšími důvody pro uzavření z důvodu ohrožení zdraví spotřebitelů bývá rizikový technický stav zařízení, plíseň, výskyt škůdců a absence jejich regulace, chybějící přívod teplé vody, nevyhovující skladovací podmínky apod.