Vzpomínáte, jak jste se jako děti těšili na smetanovou Polárku nebo jak jste sbírali tetovačky z žvýkaček Pedro? Některé chutě prostě zůstanou v našich srdcích napořád! I když dnes můžeme vybírat z tisíců zahraničních dobrot, stejně nás to táhne k těm starým známým, které jsme milovali už jako malí. Co je to za kouzlo, že i po desítkách let saháme po Hašlerkách, Májce nebo Kofole? Možná je to nostalgie, možná jedinečná chuť, kterou prostě nic nenahradí.
Pojďme si připomenout nejoblíbenější retro produkty, které nám vykouzlí úsměv na tváři vždy, když o ně v regálech zavadíme pohledem. Ten čas tak letí, viďte?
Značka Polárka poprvé spatřila světlo světa před 72 lety – a pro většinu z nás byla tato zmrzlina sladkostí našeho dětství. Název Polárka získala po prvním ledním medvědovi, který se choval v pražské zoo. Pražské mrazírny údajně využily jeho popularity a začaly v roce 1949 do obchodů dodávat mražený smetanový krém.
Byť by se někomu mohlo zdát, že po roce 1989 tyto výrobky vymizely, není tomu tak. I po revoluci se na trhu stále objevovaly, jen ne v takové míře jako dříve. V roce 2018 zažila Polárka velký comeback a nabídla svým zákazníkům zbrusu novou tvář – a spolu s ní hned několik druhů zmrzliny a různých zmrzlinových dobrot.
Ať už se řadíte mezi milovníky, či naprosté odpůrce tohoto bylinkového produktu s výraznou anýzovou chutí, určitě nám dáte za pravdu, že se jedná o naprosto originální pamlsek, který nemá ve svém prodejním segmentu konkurenci. Řeč je samozřejmě o Hašlerkách, které se vyrábí už téměř 100 let a zachovávají si i nadále svou originální recepturu.
Unikátní chuť anýzu je doplněná o mátu, jitrocel a meduňku, které dohromady vytváří jedinečný zážitek, který nás donutí sáhnout po dalším kousku z tohoto modrobílého pytlíku – anebo naopak už nikdy nic podobného neochutnat.
Už více než 50 let si můžete pochutnat na české paštice Májka, která patří k nejznámějším značkám na českém i slovenském trhu. Od roku 1965 se tato tradiční paštika s originální recepturou postupně stala v tuzemsku neodmyslitelnou součástí večeří, snídaní či svačin, ať už doma, nebo na výletech.
Asi každý z nás tuto paštiku alespoň jednou v životě ochutnal – a podle nedávného průzkumu ji skutečně zná téměř každý Čech. Na trhu je více než 20 druhů Májek, které se liší velikostí, obalem a příchutěmi.
Kdo by si nepamatoval tuto naprosto bezkonkurenční žvýkačku s „tetovačkou“? Pedro se u nás prodává od roku 1968, a to díky firmě Velim. Svůj největší boom zažívaly žvýkačky v 70. a 80. letech, kdy se jich vyrábělo nad 900 tun ročně. V 90. letech se však kvůli obrovské invazi potravin ze zahraničí z našich pultů vytratily.
Svůj opětovný návrat zažily v roce 2000, kdy si žvýkačky opět vybudovaly své jméno na trhu. Značka Pedro aktuálně zastřešuje širokou škálu dalších cukrovinek vyráběných v závodech v Rohatci a Petřvaldě u Karviné.
„Když ji miluješ, není co řešit…“ Tento slogan známe z televize a rádií, láká ke koupi jednoho z nejoblíbenějších nápojů v Česku. Řeč je samozřejmě o mnohými Kofole.
V roce 1960 odstartovala Kofola svou cestu českými dějinami – a okamžitě zachutnala snad každému. V průběhu 60. let její spotřeba údajně vzrostla tak, že v Československu došly byliny na její výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí. Kofola obsahuje dohromady směs 14 bylin a ovocných šťáv okořeněných lékořicí.
Zdroje: Zmrzliny Polárka, Forbes, Moje Pedro, Hamé, Kofola