Potřebujete rychle doplnit energii? Připravte si domácí energy drink

Žena drží v ruce bylinkový čaj s mátou Oksana Mizina / Shutterstock.com

Klasické energy drinky v plechovce jsou postavené na vysokém obsahu cukrů, taurinu, kofeinu a koktejlu chemických látek. Otázku, proč je jejich dlouhodobé užívání nevhodné, si proto jistě každý dovede zodpovědět sám. Jenže čím je nahradit, když tělo volá po povzbuzení? V článku vám představíme zdravější alternativy energy nápojů, které vám kromě energie do žil vlijí také dávku vitaminů!

Přečtěte si také

Jak vybrat aktovku pro prvňáčka: Na co při výběru nezapomenout
Jak vybrat aktovku pro prvňáčka: Na co při výběru nezapomenout

Vyměňte energeťák v ruce za šálek bylinkového čaje

Sáhnout po energetickém nápoji se může zdát jako dobrý nápad v případě, že se potřebujete okamžitě zbavit únavy. Svému tělu ale mnohem více prospějete, pokud chvíli svého času obětujete například přípravě konvice lahodného bylinného čaje.

Od bylinek totiž nemusíte očekávat žádné nepříznivé účinky, vyhnete se náloži chemických látek, a dokonce se dočkáte delšího přívalu energie, což o energy drincích říct nelze. Zároveň pomocí bylinných nápojů do těla dostanete užitečné antioxidanty, vitaminy a další prospěšné látky. A pokud by vám čaje z následujících přírodních stimulantů nechutnaly, je možné zvolit je ve formě tabletek nebo rozpustných dochucených prášků.

Louhující se čaj v konvi, čaj nalitý v pohárku, sušené lístky v miskách KMNPhoto / Shutterstock.com

Připravte si tradiční jihoamerický nápoj zvaný maté

Maté neboli Yerba maté je nápoj podobný čaji, který se v Jižní Americe tradičně připravuje z rozemletých sušených listů cesmíny paraguayské do nádoby z vydlabané tykve. Vy si jej však doma můžete připravit třeba do čajové konvičky.

O maté se ví, že funguje jako životabudič. Obsahuje totiž matein – látku, jež působí stejně jako kofein, velké množství vitaminů skupiny B, aminokyseliny a důležité minerály. Popíjením odvaru z listů cesmíny paraguayské tak tělu dodáte širokou škálu blahodárných látek a zároveň se zbavíte únavy. Zajímavé také je, že maté potlačuje pocit hladu, takže vám může pomoci při hubnutí.

Na přípravu nápoje do konvičky budete potřebovat 2–3 lžíce sušených listů maté, které nejdříve zalijte trochou vlažné vody. Až poté je přelijte horkou vodou ohřátou přibližně na 80 °C a nechte je maximálně 5 minut louhovat. Nápoj je nejlepší vypít v dopoledních hodinách. A pokud se s přípravou nechcete zdržovat, v supermarketu si můžete zakoupit maté v sáčcích.

I čaj vás dokáže dobře nakopnout

Zbavte se vyčerpání a stresu díky guaraně

Guarana neboli paulinie nápojná je další skvělý stimulant původem z Brazílie, který nejen nabudí, ale i zlepší paměť, posílí libido a umožní vám lépe se soustředit. Hlavní účinnou složkou v guaraně je kofein, kterého obsahuje 4× více než semena kávovníku. Díky tomu bohatě postačí vypít malý šálek a ihned pocítíte zlepšení. Kofein obsažený v nápoji z guarany se navíc do těla vstřebává rovnoměrněji, takže pocit nabuzení vydrží delší dobu.

V obchodech a lékárnách lze guaranu sehnat buď v tobolkách, anebo ve formě sypkého prášku. Příprava nápoje je velice snadná – jednu lžičku prášku stačí zalít horkou vodou nebo mlékem a dochutit medem či třtinovým cukrem.

Ženšen v celku, nakrájený ženšen v misce, ženšenový čaj tarapong srichaiyos / Shutterstock.com

Ženšenový čaj vám pomůže zahnat všechny chmury

Ženšen pravý je znám také pod názvy Panax ginseng nebo všehoj ženšenový, což prozrazuje jeho širokospektrální účinky na lidské tělo. Již dávní čínští léčitelé ho využívali k nastartování organismu, posílení obranyschopnosti a celé řadě různých neduhů. Ne nadarmo se mu proto říká „kořen života“.

Nejvíce aktivních látek se ukrývá v kořenu ženšenu. Jedná se zejména o vitaminy B, C, minerály a aminokyseliny. Celkově pozitivně ovlivňuje vitalitu těla, imunitní systém a kognitivní funkce. Po užití čaje z ženšenu se tak budete opět cítit plní energie! A jak na jeho přípravu? Ženšen zakoupíte v rámci bylinných směsí, kapek, tinktur nebo doplňků stravy. Porcované či sypané čaje se obvykle připravují přelitím vroucí vodou a čtvrthodinovým louhováním.