Zákaz prodeje energetických nápojů dětem? Poslanci se snaží prosadit omezení

Teenager hraje počítačovou hru a pije energy nápoj Monkey Business Images / Shutterstock.com

Debaty ohledně obliby energetických nápojů u dětí u nás probíhají už několik let. Nyní to ale vypadá, že se blíží jejich konec. Poslanci totiž ve spolupráci s odborníky vypracovali novelu zákona o regulaci prodeje těchto nápojů. Pokud ji vláda schválí, energetické nápoje bude možné si koupit až od 15 let. Zároveň poslanci pamatují i na omezení reklamy a podporu vzdělávání, tedy aspekty, které se už osvědčily v zahraničí.

Přečtěte si také

Co nejvíce štve zákazníky v obchodech? Neochotný personál i dlouhé čekání ve frontách u pokladen

Co může novela o regulaci energy nápojů změnit?

Členové sněmovního výboru pro zdravotnictví se v rámci několika kulatých stolů shodli na regulaci prodeje energetických nápojů.

Cílem je omezit věkovou hranici prodeje nejméně na 15 let a také stanovit nejvyšší možný limit potenciálně škodlivých látek, tedy cukru, kofeinu a taurinu. Navíc by poslanci chtěli zpřísnit i pravidla pro reklamu na tyto produkty a v plánu je i osvětová kampaň nebo fond.

Proč děti pijí energetické nápoje?

K problematice měli možnost se vyjádřit zaměstnanci Státního zdravotního ústavu, odborníci z řad pediatrů a obezitologů, ale i rodiče nebo učitelé. Všichni se shodli na tom, že děti energetické nápoje konzumují, protože jsou hitem sociálních sítí a ony je vidí u svých oblíbených influencerů. Rozhodně je ale nepotřebují. Naopak jim mohou škodit, a to hned v několika ohledech. Přispívají například k nárůstu obezity, diabetu a dalších onemocnění.

„Nevidím důvod, proč by to měly požívat děti. Ty mají ve svém věku energie dost. Jde pouze o trend,“ komentoval situaci poslanec za STAN Josef Flek.

Dítě ukazuje nápoj Prime 24K-Production / Shutterstock.com

Jaká je situace s energy drinky ve světě?

S rizikovou konzumací energetických nápojů se potýká každý desátý mladý Čech. Rozhodně ale nejde jen o tuzemský problém. Popularita těchto drinků roste po celém světě a mezi nejžádanější patří značka Prime, která je dostupná i u nás. A teenageři ji milují právě proto, že za ní stojí jejich oblíbení influenceři, konkrétně Američané Logan Paul a KSI.

V některých zemích, jako například v Polsku, tedy začínají platit věková omezení. Jinde zavádějí takzvanou daň z cukru, ze které by se měla platit léčba diabetu, obezity a dalších zdravotních problémů, které přeslazené nápoje a potraviny způsobují. Nově tento systém funguje třeba v Maďarsku. Další možností je, že na sebe vezmou odpovědnost samotní prodejci, jako se to stalo ve Spojeném království, kde dětem energetické nápoje neprodá Lidl ani Tesco. Ve Skotsku kromě toho zakázali ještě prodej energy drinků ve školních zařízeních.

Zdroj: SeznamZpravy.cz, Kupi.cz