6 zákeřných triků, jak z nás obchody tahají peníze a nutí nás utrácet. Vůně i velké koše umí divy

Žena se veze na nákupním košíku UfaBizPhoto / Shutterstock.com

Supermarkety a marketéři obecně jsou velmi šikovní lidé, kteří za pomoci psychologů a různých studií mění obchody v absolutní davové šílenství. Vytvoří atmosféru, ve které je zkrátka těžké se ovládat. Jejich triky se však často zakládají na lži. Ukážeme vám příklady a dostanete doporučení, jak se nákupním horečkám bránit.

Přečtěte si také

Zbylé dýně nevyhazujte. Poradíme, jak z nich vyrobit domácí kosmetiku
Zbylé dýně nevyhazujte. Poradíme, jak z nich vyrobit domácí kosmetiku

1. Slevy hned u vchodu

Takové fígle můžeme vidět například v prodejnách potravin, kde hned při vstupu máme sáhodlouhý regál se smíšeným zbožím, které je ve slevě. Nejen, že je to matoucí, protože pak vlastně ani nevíme, kde co hledat, ale také nás to naláká k většímu utrácení. Je to přece levné!

  • Tikající bomba – Když je akční nabídka časově omezena, vzbuzuje to v nás pocit, že musíme nabídku co nejrychleji využít.

Falešné slevy a pozor na Black Friday

Uměle navýšená sleva nebo dokonce čarování s cenou výrobku může spotřebitelům zamotat hlavu. Sama Česká obchodní inspekce varovala před hláškami typu: poslední tři kusy, tento produkt si prohlíží 25 zákazníků. Ceny už si ovšem obchodníci před slevovou akcí nesmí neúměrně navýšit. Stalo se tak od ledna 2023 novelou zákona o ochraně spotřebitele. Spolu se slevou musí obchodník uvést, za kolik se výrobek prodával v předchozím období.

Pokud se se smyšlenými slevy stále setkáváte, můžete prodejce nahlásit ČOI. Sama autorka se kdysi poučila při nákupu komody, kdy ji bez slevové akce zakoupila za čtyři tisíce korun. Poté ji stále měli podle letáku v nabídce, ale její cenu uváděli jako 4 500 Kč ve slevě s tím, že původní cena je sedm tisíc.

Žena si čte účtenku z obchodu a je z toho překvapená PERO studio / Shutterstock.com

2. Nejdražší zboží ve výšce očí

Nejdražší potraviny často televizí propagované značky najdeme ve výšce očí. Jsou to produkty, které máme neustále v zorném poli. A pokud nevíme, že existuje alternativa za méně peněz a leckdy i s kvalitnějším složením, nebo jen spěcháme, koupíme si to. A na to marketéři spoléhají.

Zboží ve výšce očí – výrobci dokonce platí obchodům takzvané regálné, aby jejich produkty umístili právě na nejvhodnější místo.

3. Sladkosti a nezdravé věci na každém kroku

Lákadla pro děti vidíme na každém rohu. Tu stojan s Coca Colou, hle, tady čokoládové tyčinky. Ledová káva zde… Nejčastěji nabízené produkty jsou nezdravé a pro děti skoro nevhodné, ale také drahé! A kolik rodičů zvládne vzdorovat svým dětem u deseti stojanů během jednoho nákupu? Většina z nich si skutečně něco z toho koupí.

4. Lákavá hudba a vůně

Například v obchodech s oblečením se spoléhají především na hudbu. Jsou to písničky, které můžeme najít v dívčích shopaholických filmech. Zkrátka získáme pocit, že nezdravě utrácet za nepotřebné věci je v pořádku. V supermarketech spoléhají na vůně. Zejména pak v oddělení s pečivem.

Zajímavost

Vůně čerstvě upečeného pečiva je cítit i v prodejnách, které nemají vlastní pekárnu. Supermarkety často vůni v klimatizacích upravují a zintenzivňují. Nejčastěji vůně ovoce a zeleniny, případně pečiva, která u lidí vzbuzuje ještě větší chuť nakupovat.

5. Změna prodejny

Velmi známým fíglem je pravidelná rekonstrukce prodejen. Když se pak po čase vracíme na nákup, nestačíme se divit. A co hůř, některé potraviny jsou u sebe tak nelogicky poskládané, že nemáme naději je ani najít. Svým způsobem má toto řešení pro obchodníky i značné nevýhody. Pokud totiž obvykle nemohu něco najít, odmítám se prát s marketingovými triky a odcházím ke konkurenci, kde k rekonstrukci ještě nedošlo.

  • Bludiště – Čím komplikovanější plocha prodejny je, tím víc se motáme kolem regálů a nakupujeme zboží, které vlastně ani nepotřebujeme!

6. Velký nákupní vozík

Trikem jsou hluboké obří koše, do kterých se pohodlně usadí dospělý muž s dítětem. Čím větší, tím lepší! No řekněte, necítili byste se trochu divně, kdybyste vezli v obřím košíku dvě housky?

Žena jede rychle s nákupním vozíkem Stokkete / Shutterstock.com

Jak odolat trikům obchodníků?

Choďte nakupovat s vlastní taškou

Pokud nepořádáme rodinnou sešlost, je zbytečné brát si košík na kolečkách. Noste si vlastní tašky a naplňte je jen těmi produkty, které potřebujete! V obchodech nabízí plátěné tašky od 25 Kč nebo nákupní košík od 299 Kč.

Pište si nákupní seznam, které potřebujete

Než vyrazíme na nákup, napišme si chybějící produkty. Pak jen kličkujme s taškou zavěšenou na předloktí a hledejme to, co opravdu chceme. Nikoli to, co nám chtějí prodat!

Nakupujte najezení

Před vstupem do obchodu si dopřejme malou svačinku. S kručícím žaludkem si zcela určitě nabereme plno jídla, o které bychom jindy ani okem nezavadili.

Opravdu to potřebujete?

Před cestou do supermarketu si ještě jednou projděme svůj seznam. Pokud v něm jsou i kousky oblečení či elektronika, položme si otázku: Opravdu to potřebuji? Větší nákupy si nechte projít hlavou. Ignorujme velké slevy, protože po nich přijdou další a další a další. A jak víme, některé z nich ani nejsou reálné!