Díky koronaviru jsme jiní. Lidé se naučili šít, péct chleba a ženy se přestaly líčit

Lidé během karantény začali péct domácí chleba fancycrave1 / Pixabay.com

Letošní Velikonoce byly jiné a mnozí si dozajista pochvalovali, že byly hlavně klidné. O tom svědčí i obsah našeho nákupního košíku. Co jsme během Velikonoc potřebovali nejvíc a který druh zboží je v tomto koronavirovém období spíše opomíjen?

Přečtěte si také

Egypt, Turecko, Španělsko: Kam všude si můžeme v létě zaletět na dovolenou a za jakých podmínek?
Egypt, Turecko, Španělsko: Kam všude si můžeme v létě zaletět na dovolenou a za jakých podmínek?

Koronavirus nám už před týdny určil, co budeme kupovat

Tyto Velikonoce byly také odlišné z pohledu obchodů, v nákupních košících jsme totiž měli jiný druh zboží než ve stejném období okolo Velikonoc vloni.

Jednotlivé týdny v koronavirovém období se od sebe však nijak zvlášť neliší, jak podle analýzy elektronických pokladních dat od společnosti Nielsen vyplývá. Data totiž naznačují, že my, čeští spotřebitelé, jedeme pořád na stejné vlně. Tedy alespoň co se nákupů týče.

Nejlukrativnějším zbožím je pro Čechy stále dezinfekce

Jak už jsme si z obchodů soudě dle prázdných regálů zvykli, nejvíce nedostatkovým zbožím jsou dezinfekční prostředky. Nárůst tržeb za dezinfekci do domácnosti je oproti stejnému období před rokem neuvěřitelný – tržby za její prodej se zvýšily o 600 %. Pozadu nezůstává ani dezinfekce na ruce, kde sledujeme nárůst o 554 %, už méně jsme kupovali dezinfekční prostředky na prádlo, tady se zvýšily tržby „jen“ o 181 %.

Dezinfekce? Ta je nejžádanějším zbožím posledních týdnů Engin Akyurt / Pixabay.com

Tržby za prodej alkoholu neklesají

Pozadu oproti předešlým týdnům nezůstáváme ani s alkoholem. Nejvíce se zvedly maloobchodní tržby za prodej alkoholických míchaných nápojů (170 %), za perlivá vína a šumivé nápoje narostly o 156 % a za cidery o 102 %.

Na velikonoční veselí se čeští spotřebitelé předzásobili hlavně brandy a koňaky, u nichž narostly tržby o 72 %. Za rum a tuzemák (i kvůli pečení) jsme utratili o 62 % víc a za pivo o 61 %. Aby si bylo čím přiťuknout na lepší časy, nakupovali jsme i šumivá vína a sekty, kde byl nárůst 60 %.

Krásné počasí nás přimělo grilovat a mlsat zmrzlinu

Protože bylo ukázkově nádherné počasí, nejedna domácnost rozpálila gril, o čemž svědčí také zvýšený zájem o marinády, u nichž tržby narostly o 111 %. Nadprůměrně se dařilo i majonézám, jejichž tržby se zvýšily o 84 %. Copak by to bylo za hamburger bez lahodné majonézy! Díky krásnému slunečnému počasí jsme také kupovali až o polovinu více zmrzlin než vloni.

Protože bylo před Velikonocemi, nejedna hospodyňka zatoužila po domácí vánočce, mazanci či beránkovi, o tři čtvrtiny se totiž navýšily tržby za kypřicí přísady, o dvě třetiny za vanilkový a vanilinový cukr a o 50 % narostly i tržby za potravinářská aromata.

Spousta Čechů se naučila šít roušky Willfried Wende / Pixabay.com

Co nám koronavirová krize dala?

Zjistili jsme, že si spoustu věcí zvládneme doma udělat sami a v mnoha případech také lépe. Kupodivu nás to zřejmě začalo i bavit. Kolik žen či mužů by napadlo, že dokážou sami ušít roušku? A nejen jednu, ale desítky a někteří možná i stovky. 

Roušky byly najednou potřeba, galanterie a obchody s látkami byly zaskočeny a během pár chvil tak byly vyprodány gumičky a v některých prodejnách i bavlněná plátna.

Obchody také hlásily zvýšený zájem o šicí stroje, které byly v některých e-shopech dokonce vyprodány, a to nejen ty levné okolo tří tisíc korun, ale také stroje nad deset tisíc korun.

Spousta lidí také zjistila, že pečení domácího pečiva není nic složitého, protože tržby za směsi na chleba narostly o 109 %. Lidl dokonce do svého sortimentu zařadil žitný kvásek (najdete jej v mrazicím boxu), protože Češi objevili kouzlo kváskového pečení, zejména pak kváskového chleba.

Proč bychom se na home office líčily?

Kolik žen si tuto otázku položilo, to nevíme, ale pokud sedíte doma za počítačem, líčení je skutečně zbytečné. Je zřejmé, že si svůj přírodní vzhled obhájilo značné množství žen, protože prodej dekorativní kosmetiky se výrazně propadl.

Vázne tak prodej make-upu, řasenek, tužek na obočí či očních stínů. Nejdou na odbyt ani toaletní a parfémované vody, deodoranty, přípravky na holení, pomády na rty, tužidla, laky a gely na vlasy.

To jistě není špatné, alespoň si pleť a vlasy odpočinou a možná si na svou pravou podobu zvykneme natolik, že ženy, které by nenalíčené nevyšly vynést ani odpadkový koš, se konečně odváží a dají to!

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!