Bílkoviny pod drobnohledem. Jsou proteinové tyčinky zdravé?

Proteinové tyčinky mohou být zdravou svačinou i podporou svalů. Pozor na kvalitu!

Každý, kdo se vrhl na hubnutí, se dozajista setkal s pojmem protein neboli bílkovina. A hned následoval názor, že čím víc jich zařadíme do stravy, tím lépe. Ano, bílkoviny jsou nedílnou součástí zdravého talíře, avšak jsou „jen“ jednou z jeho složek! Jak je to tedy s tím proteinem?

Přečtěte si také

Brambůrky Pringles v novém obalu: Za změnu může třídění odpadu
Brambůrky Pringles v novém obalu: Za změnu může třídění odpadu

Co je to protein?

Bílkoviny v organismu plní řadu velice důležitých funkcí, ale v běžné společnosti jsou nejvíce známé jako nezbytná složka pro tvorbu a udržení svalové hmoty. Protože součástí zmiňovaných diet bývá také cvičení, dostatek kvalitních bílkovin pomůže rychleji zpevnit tělo a vybudovat svaly (tělo opticky zeštíhlí). Bílkoviny jsou také tou složkou potravy, která zasytí nejvíce. Jejich nedostatek se projeví ztrátou energie, jež v nás probudí chutě na sladké.

Není protein jako protein

Když se bavíme o proteinu, je třeba si uvědomit, že ne každý je pro naše tělo prospěšný. Důvodem je, že existuje několik druhů bílkovin. Rozlišují se podle skladby aminokyselin, tedy látek, ze kterých se bílkoviny skládají, a které pak tělo využívá ke svým funkcím. A pozor, pokud organismus nemá k dané funkci všechny potřebné složky, bílkovina se z těla vyloučí celá! To, co tedy potřebujeme tělu dodat, jsou bílkoviny, které obsahují co nejvíce esenciálních aminokyselin (ty si tělo neumí vyrobit samo a musíme je dodat stravou).

Plnohodnotné bílkoviny pocházejí z živočišných zdrojů, například hovězího masa

Plnohodnotné vs. neplnohodnotné bílkoviny

Zdroje bílkovin jsou různé. Ty, které jsou považovány za plnohodnotné (obsahují nejvíce esenciálních aminokyselin), jsou obsažené převážně v živočišných zdrojích: maso, mořské ryby a plody, mléčné výrobky (cottage, tvarůžky), vejce/bílek. Výjimku tvoří tempeh/sója.

Neplnohodnotné bílkoviny jsou zpravidla rostlinného původu: dýňová semínka, ořechy, luštěniny, mořské řasy, obiloviny (oves, pohanka, žito) a nebo růžičková kapusta. Zde se musí kontrolovat jejich složení, aby tělo dostalo potřebné složky. Jak jsme upozornili, tělo si bílkoviny neumí uchovat do zásoby, takže je vyloučí. Vegetariáni by tedy měli zbystřit.

Kolik je denní dávka bílkovin?

Jednoduchá odpověď na otázku, kolik bílkovin bychom měli denně sníst, není. Vždy záleží na našem aktuálním zdravotním stavu, životním stylu a také na množství fyzické aktivity, kterou vykonáváme, tělesné hmotnosti a například i druhu zaměstnání. Obecně doporučená dávka je:

  • dospělí: 0,8–1,3 g/kg hmotnosti/den (vychází cca 56–91 g pro muže a 46–75 g pro ženu)
  • děti: 0,9–2,7 g/kg/den
  • senioři: 1,0–1,2 g/kg/den
  • kojící matky: 1,5 g/kg/den
  • sportovci: 1,6–2,2 g/kg/den

POZOR: Uvedené hodnoty jsou množství bílkovin v dané potravině, tzn. jestliže například 100 g krůtích prsou obsahuje 24 g bílkovin, pak by denní porce krůtích prsou měla být cca 200–250 g.

Plnohodnotným zdrojem bílkovin jsou také vajíčka, zejména bílky

Jak by měla vypadat skladba našeho jídla?

Již jsme mnohokrát upozorňovali, že zdravý talíř se skládá z bílkovin, sacharidů (rychlá energie), tuků (zásobárna energie) a také vlákniny. Správný poměr těchto složek je klíčem nejen ke štíhlé postavě, ale i ke zdraví. Pokud jednu složku navyšujeme na úkor jiné, rovnováha se rozbije a tělo hledá způsob, jak tuto situaci zvládnout. A my místo pohody bojujeme s chutí na slané, sladké, výkyvy nálad nebo trávicími potížemi. V těle totiž narůstá nepříjemný stresový koktejl.

Proteinové tyčinky – symbol moderního člověka

Spolu s boomem dietní stravy se na trhu objevilo velké množství proteinových výrobků. Je to dáno právě tím, že pomáhají tvořit svalovou hmotu a nasytí. Jenže ne každá proteinová tyčinka, kaše nebo prášek je vhodná. Kouzlo spočívá právě v aminokyselinách. Pokud nejsou produkty vyrobeny z plnohodnotných nebo správně poskládány z těch neplnohodnotných bílkovin, je proteinový výrobek spíše dodávkou rychlých cukrů.

Pokud proteinovou tyčinkou řešíme svačinu poté, co jsme měli ke snídani šunku, k obědu kuře a k večeři se chystáme „na kebab“ a maximum našeho pohybu bylo dojít z domova do auta, pak příjem bílkovin bude asi vyšší a našemu tělu dlouhodobě neprospěje. Vybírejte tedy proteinové výrobky obezřetně, kontrolujte obsah i dalších látek (cukr, aditiva, éčka, vitamíny, vláknina) a pamatujte, že ne vždy je víc lepší. Pokud jste v tréninku, konzultujte výběr produktů se svým trenérem či výživovým poradcem. Ceny poté zkontrolujte na Kupi.cz, budete překvapeni, kolik můžete ušetřit.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!