Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

5 potravin, kterým se musí těhotné ženy rozhodně vyhýbat

5 potravin, kterým se musí těhotné ženy rozhodně vyhýbat

Změna jídelníčku může být někdy hodně náročná. O to víc, když trpíte nechutenstvím, nebo vás naopak neustále kvůli těhotenství honí mlsná. Zdraví dítěte i maminky by však mělo být v těchto 9 měsících na prvním místě. Proto je lepší se vyvarovat potravin, které představují potenciální riziko.

Přečtěte si také

Nakličovací misky: Čerstvé vitamíny si vypěstujete doma za pár dní
Nakličovací misky: Čerstvé vitamíny si vypěstujete doma za pár dní

Jak je to s rybami?

O rybách často slýcháme, že by se v naší stravě měly objevovat více. Jedná se o vynikající zdroj důležitých omega-3 mastných kyselin, které prospívají nejenom tělu dospělého člověka, ale také pozitivně ovlivňují vývoj plodu. Pozor ovšem na ryby, u nichž hrozí, že obsahují velké množství rtuti. Většinou jsou to dravé ryby většího vzrůstu, protože spořádáním velkého množství menších ryb se do nich dostanou nebezpečné dávky rtuti z prostředí. Rtuť v našem těle působí jako neurotoxin a pro vývoj miminka je velmi nebezpečná. Vyhýbejte se proto třeba tuňákovi a královské makrele. Tepelně upravený losos je pro těhotné ženy ideální rybou. Pokud si potrpíte na jeho konzumaci za syrova v sushi, musíte na něj po dobu těhotenství zapomenout. Syrová či nedostatečně uvařená ryba může do vašeho těla dostat spoustu toxinů.

Jedna sklenka nevadí! Nebo?

I minimální konzumace alkoholu během těhotenství vystavuje vaše dítě riziku, že se narodí s fyzickým nebo mentálním postižením. Někteří lékaři rádi mluví o tom, že občasná sklenka vína nevadí, ovšem podle dostupných studií stačí i relativně malé množství alkoholu k napáchání škody. Alkohol se totiž dostane do placenty a všechno co vypijete, pak projde i systémem vašeho budoucího potomka. Raději se během těhotenství zcela zřekněte nápojů i jídel s obsahem alkoholu. Lepší než riskovat vrozenou poruchu plodu.

Ani kofein není zrovna dvakrát prospěšný pro těhotné ženy

Káva a kávové dezerty

Pravidelný přísun kofeinu mnoho z nás potřebuje a nedokáže si bez něj představit normální den. Odvyknutí si na kofein může být výrazným stresorem, a tak je lepší konzumaci kofeinu omezit, ale ne úplně vynechat. Pokud vypijete denně více než 200 mg kofeinu v kávě, čaji či jiném nápoji, hrozí vám zvýšené riziko potratu, zejména v prvním trimestru. Kofein je známý tím, že zadržuje vodu a může zapříčinit nedostatečný průchod krve placentou. Miminka žen, které pravidelně pijí velké množství kávy, mají obecně nižší porodní váhu. Pokud kofein potřebujete, ale chcete vyvážit jeho negativní účinky, pak dodržujte dobrý pitný režim, během něhož do sebe dostanete velké množství obyčejné vody. Na trhu existuje celá řada bezkofeinových káv a nápojů, tak proč zbytečně riskovat? 

Měkké sýry

Sýry patří mezi každodenní radosti i luxusní delikatesy. Některé z druhů sýrů jako například camembert, niva, hermelín či feta mají na sobě modrou či bílou plíseň. Existuje určité nebezpečí, že se na nich nachází také listerie, pokud byly tyto sýry zpracovány z nepasterizovaného mléka. Listerióza, nemoc z nakažení bakterií listerií, má podobné projevy jako chřipka, ale kromě zvracení či horečky může také vyvolat předčasný porod. Předem se tedy dobře informujte o všech sýrech, které se chystáte sníst, a rozhodně vyřaďte z jídelníčku všechny výrobky, které neprošly pasterizací.

Pozor na špinavá vejce

Vejce určitě během těhotenství jezte, jedná se o skvělý zdroj bílkovin a dalších důležitých živin. Vyhněte se ale těm, které na sobě mají praskliny či viditelné nečistoty. Salmonela je nepříjemná pro kohokoliv, ale pro těhotné ženy a jejich plod může být velmi nebezpečná. V obchodě také raději sáhněte po chlazených vejcích a doma je dobře skladujte.