Nákupní vozík budoucnosti? V Belgii zatím sklízí během testovacího provozu úspěch

Nákupní vozík, který někdo drží za madlo Stokkete / Shutterstock.com

Belgický řetězec s potravinami Colruyt testuje chytré nákupní vozíky, které dokážou automaticky naskenovat do nich vložené zboží. Prozatím si nákup s vozíky budoucnosti vyzkoušeli pouze zaměstnanci, po zpětné vazbě by se však mohly začít objevovat v ostrém provozu. Tento chytrý vozík by měl zrychlit a usnadnit nákup.

Přečtěte si také

Zlatá česká klasika: Na luxusní bramborový salát s majonézou nedáme dopustit

Inovace v nakupování

Nakupování v supermarketech doznalo v posledních letech mnoha změn. I v České republice najdeme už běžně v obchodech samoobslužné pokladny nebo speciální scannery, díky kterým se celý nákup urychlí. V Belgii zašel řetězec Colruyt ale ještě dál a začal testovat chytré nákupní vozíky. Podle společnosti by mohl v budoucnu tento vozík používat každý pátý zákazník, který by se tak obešel zcela bez pokladny.

Jak chytrý vozík vypadá?

Chytrý vozík má zabudované čtyři kamery, dvě čtečky čárových kódů a tři váhy. Díky tomu dokáže automaticky rozpoznat, co do něj zákazník vloží. Na obrazovce je potom zobrazen aktuální nákupní seznam.

Řetězec Colruyt uvádí, že se zatím jedná pouze o prototyp a na základě zpětné vazby je ochotný přistoupit ke změnám. Vozík se tak může například zvětšit, zároveň ještě pravděpodobně získá systém pro naskenování potravin bez čárového kódu.

Inovativní nákupní vozík zboku colruytgroup.com

Jaké jsou na vozík ohlasy?

Jako první si mohlo speciální vozík vyzkoušet 100 zaměstnanců, ti byli z nové technologie nadšeni. Celkem 92 % z nich uvedlo, že by chytrý nákupní vozík rádo využilo znovu. Hlavní výhodou byla podle respondentů úspora času, jako další pozitivum viděli možnost sledovat průběh nákupu na obrazovce a také to, že ke skenování nepotřebovali žádný ruční scanner a měli tak volné ruce.

Co na to konkurence?

Nejblíže chytrému nákupnímu vozíku od Colruyt je Dash Cart od společnosti Amazon. Funguje na téměř totožném principu, kdy vestavěné senzory a skenery hlídají, co zákazník vloží do vozíku. Rovněž se vše zobrazuje na obrazovce, díky které má nakupující přehled o zboží. Tento chytrý vozík zažil svoji premiéru už v roce 2020 v obchodech Amazon Fresh.

Nyní jsou k vidění také v supermarketech Whole Foods (dceřiná společnost od Amazonu - pozn. red.). Mezi další zahraniční společnosti, které vyvíjí chytrý vozík, patří Instacart nebo startup Veeve. V České republice si zatím na podobné inovace musíme ještě počkat.

Zdroje: Colruyt Group, RetailDetail, Kupi