Neplacené dálniční úseky v roce 2024. Kam se mohou řidiči dostat i bez dálniční známky?

Nákladní automobily jedoucí po dálnici Jaroslav Pachy sr / Shutterstock.com

V České republice je dlouhodobě řada dálničních úseků, na které se řidiči mohou vydat i bez elektronické dálniční známky. Jejich výčet se čas od času změní, při pohledu do minulosti je však zřejmé, že počet se spíše zvyšuje. Nachází se téměř ve všech krajích České republiky a motoristé si díky nim mohou legálně zkrátit trasu až o několik desítek minut.

Přečtěte si také

„Potraviny by neměly být jen prázdnými plnidly, které zasytí žaludek,“ říká novinář Jan Tuna

Zavedení neplacených dálničních úseků

K zavedení neplacených dálničních úseků v České republice poprvé došlo v roce 2016, a tedy v době, kdy byl ministrem dopravy Daniel Ťok za hnutí ANO.

Ten v té době argumentoval pro zavedení neplacených úseků tím, že mají pomoci odvádět problematickou dopravu v takových úsecích a částech České republiky, kde má doprava tendenci kolabovat. I proto se nejčastěji jedná o komunikace, jež se nacházejí zejména v blízkosti velkých měst.

Pokuta za jízdu bez dálniční známky

Pokud se motoristé bez viněty rozhodnou neplacený dálniční úsek využít, musí důkladně sledovat, kde takový úsek začíná, a kde zase končí. I proto je třeba sledovat dopravní značení, které se na dálnicích nachází. Jestliže by motoristé svou chybou vjeli i do placeného dálničního úseku, vystavují se riziku nepříjemné pokuty, která se v případě správního řízení může v krajním případě vyšplhat až na hranici 20 tisíc korun.

Zpoplatněné dálniční úseky

Zpoplatněné dálniční úseky jsou označovány speciální značkou s názvem „Dálnice (s časovým poplatkem) (IZ 1a)“. Nezpoplatněné úseky jsou při vjezdu označeny značkou „Dálnice bez časového poplatku (IZ 1a a E11)“.

I na nezpoplatněných dálničních úsecích ale musí motoristé počítat s tím, že pro ně budou platit stejná pravidla, jako je tomu v případě klasických dálnic s poplatky. Řidiči tedy nesmí zapomenout na to, že jejich auto musí dosáhnout rychlosti vyšší než 80 kilometrů v hodině. V opačném případě nemá na dálnici co dělat.

Záběr na dálnici z vrchu Nahlik / Shutterstock.com

Neplacené dálniční úseky v roce 2024

  • Hlavní město Praha, D0, úsek Slivenec – Ruzyně, 16–28 km
  • Hlavní město Praha, D0, úsek Satalice – Běchovice, 58–63 km
  • Hlavní město Praha, D1, úsek Spořilov – Průhonice, 0–5 km
  • Středočeský kraj, D5, obchvat Beroun (východ) – Beroun (západ), 14–22 km
  • Středočeský kraj, D6, úsek Praha – Řepy – Jeneč, 0–7 km
  • Hlavní město Praha, D7, úsek Ruzyně – Kněževes, 2–3 km
  • Středočeský kraj, D10, úsek Satalice – Stará Boleslav, 0–14 km
  • Středočeský kraj, D10, úsek Bezděčín – Mladá Boleslav, 39–46 km
  • Hlavní město Praha, D11, úsek Praha – Jirny, 0–8 km
  • Středočeský kraj, I/11 Český Těšín, Svibice – Ropice, 2,1 km
  • Plzeňský kraj, D5, úsek státní hranice – Rozvadov – odpočívadlo (pouze ve směru na Plzeň), 151–150 km
  • Plzeňský kraj, D5, obchvat Ejpovice – Sulkov, 67–89 km
  • Jihomoravský kraj, D1, úsek Kývalka – Holubice, 182–210 km
  • Jihomoravský kraj, D2, úsek Brno – Chrlice, 0–3 km
  • Jihomoravský kraj, D2, úsek státní hranice – Lanžhot – odpočívadlo (pouze ve směru na Brno), 61–58 km
  • Jihomoravský kraj, D52, obchvat Pohořelice, 23–26 km
  • Karlovarský kraj, D6, úsek Karlovy Vary – Cheb (sever), 129–169 km
  • Moravskoslezský kraj, D1, Ostrava (Rudná) – státní hranice CZ/PL, 354–374 km
  • Zlínský kraj, D1, Kroměříž (západ) – Kroměříž (východ), 258–260 km
  • Zlínský kraj, D55, obchvat Otrokovice (sever) – Otrokovice (jih), 30–32 km
  • Ústecký kraj, D6, úsek Lubenec – Bošov, 75–83 km
  • Ústecký kraj, D7, úsek Postoloprty – Chomutov, 56–82 km
  • Ústecký kraj, D7, úsek Panenský Týnec – Toužetín, Sulec, 36–40 km
  • Ústecký kraj, D8, úsek Řehlovice – Knínice (pouze směr k Ústí nad Labem), 65–80 km
  • Ústecký kraj, D8, úsek Knínice – státní hranice CZ/DE, 80–92 km
  • Jihočeský kraj, D3, úsek Čekanice – Měšice, 76–79 km
  • Jihočeský kraj, D3, úsek Veselí nad Lužnicí (sever) – Veselí nad Lužnicí (jih), 104–107 km
  • Jihočeský kraj, D4, úsek Mirotice – Třebkov – Nová Hospoda, 77–84 km
  • Olomoucký kraj, D35, úsek Křelov – Holice (Olomouc jih), 261–276 km
  • Olomoucký kraj, D46, úsek Hněvotín – Olomouc – Slavonín, 37–39 km
  • Olomoucký kraj, D48, úsek Prostějov (jih) – Držovice, 21–26 km

Zdroj: SFDI