Velké řetězce bojují proti plýtvání potravin slevami před zavíračkou a výprodejem potravin přes aplikace

Nákupní koš plný potravin, které podléhají rychlé zkáze KOTOIMAGES / Shutterstock.com

Obchodní řetězce se rozhodly zatočit s abnormálním plýtváním potravinami. Velmi často totiž dochází k situaci, kdy se jim nahromadí zásoby, které neprodají a musejí se vyhodit. Někteří se tak rozhodli tuto situaci co nejrychleji řešit. Co vymysleli?

Přečtěte si také

Olej, brambory i arašídy: 7 úplně obyčejných potravin, o kterých by vás možná ani nenapadlo, že jsou tak zdravé

Kolik potravin se zbytečně vyhodí?

Podle nejnovějších informací se až třetina všech vyrobených potravin nakonec vyhodí, protože pro ně není další využití. Samotné domácnosti jsou zodpovědné za polovinu této ztráty. Na druhou stranu obchodní řetězce přispívají k celkovému množství potravinového odpadu pouze sedmi procenty, což ukazuje, že do odpadu se dostává minimální množství poživatelných potravin.

OSN upozorňuje na ztráty a plýtvání

Mezinárodní den povědomí o plýtvání jídlem se slaví 29. září. Vyhlásila jej Organizace spojených národů (OSN), a to poprvé v roce 2020. Cílem je upozornit na ztráty a plýtvání potravinami, a podnítit tak veřejnost i firmy ke snaze snížit množství vyhozených potravin.

Jak moc se plýtvá v EU?

Podle údajů Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) se na celém světě znehodnotí až třetina veškerého vyprodukovaného jídla. V rámci Evropské unie dosahuje množství potravinového odpadu na osobu 127 kg ročně, přičemž více než polovina tohoto odpadu pochází z domácností.

Veřejné stravovací služby nebo obchodní domy mají na tomto plýtvání nejmenší podíl. I tak se někteří z nich rozhodli zatočit s plýtváním a chtějí potraviny využít efektivněji.

„Konec plýtvání!“ rozhodli se v Tescu

Také prodejní řetězec Tesco se letos zapojil do Mezinárodního týdne boje proti plýtvání potravinami, který se odehrál v termínu 18.–24. března.

„Péče o planetu je součástí DNA našeho podnikání, proto se zapojujeme do Mezinárodního týdne boje proti plýtvání potravinami a podporujeme snahy o omezení potravinového odpadu. Obracíme se na naše zákazníky i zaměstnance, aby se společně s námi podíleli na vytváření udržitelnější budoucnosti a nakupovali pouze to, co opravdu spotřebují,“ vysvětluje důvody Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro ČR.

Vyhazují o polovinu méně

Tesco jako jediný obchodní řetězec v České republice již sedmým rokem zveřejňuje informace týkající se potravinových přebytků ve svém provozu. Už v roce 2019 se mu podařilo dosáhnout cíle a snížit množství plýtvání potravinami ve svých prodejnách o 50 %.

Prodavači doplňují zboží v supermarketu Dusan Petkovic / Shutterstock.com

Penny zavádí zvýhodněné balíčky

Do boje proti zbytečnému plýtvání se zapojila i síť maloobchodních prodejen Penny. Ta zavedla speciální program takzvaných Nesnězeno balíčků, v nichž lidé naleznou sortiment, který by se jinak musel znehodnotit. Tyto balíčky společnost nabízí od dubna minulého roku. V balíčku se nachází mix čerstvých potravin, kterým brzy uplyne doporučená doba spotřeby.

Aplikace Nesnězeno

Po přihlášení do platformy Nesnězeno si zákazník vybere nejbližší prodejnu a objedná si předpřipravený balíček potravin, kterým se blíží doba spotřeby. Za 79 korun získá balíček obsahující ovoce, zeleninu, pečivo nebo chlazené zboží, kterému ten den končí trvanlivost. Hodnota zboží v balíčku přitom činí minimálně 160 korun, takže zákazník získává slevu nejméně 50 procent. Skladba balíčku se odvíjí od aktuálně neprodaných, ale stále kvalitních produktů s blížícím se datem spotřeby.

Ovoce, zelenina a pečivo vyhozené v kontejneru ArieStudio / Shutterstock.com

Zapojily se dokonce i hotely a pekárny

Aplikace a webová platforma Nesnězeno umožňuje restauracím, pekárnám, hotelům a potravinovým obchodům nabízet neprodané, avšak stále kvalitní potraviny za výrazně snížené ceny. Hotely a pekárny se do této aplikace zapojily poté, co jejich neprodané pečivo a jiné výrobky zbytečně skončilo v koši a docházelo tak k velkému plýtvání s potravinami. Od té doby, co jsou zapojeny v projektu Nesnězeno, zachrání až polovinu potravin, které dříve museli vyhodit. Proto chtějí pokračovat a nadále snižovat podíl zbytečně vyhozeného jídla.

Jiné obchody bojují po svém

Do boje proti plýtvání se ale zapojily i jiné řetězce, které ještě projekt Nesnězeno nevyužívají. Například Lidl se stal průkopníkem v iniciativě nabízet zákazníkům bedýnky s ovocem a zeleninou, a to za velmi výhodné ceny. Na začátku března minulého roku došlo k modernizaci konceptu, kdy byly bedýnky nahrazeny taškami.

Levnější pečivo před zavíračkou

Krátce po zavedení této služby se inspiroval i řetězec Albert, který rovněž začal nabízet podobné bedýnky ve svém sortimentu za opravdu zvýhodněnou cenu. V Albertu se dá pravidelně i před zavírací dobou pořídit pečivo ve slevě. Společnost Kaufland sice nenabízí zlevněné balíčky zboží, ale naopak spoléhá na svůj IT systém, který má správně regulovat skladové zásoby a zmírnit plýtvání.

Zdroje: Tesco, Akademie věd České republiky, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Zachraň jídlo, Nesnězeno