Ruský diskont Mere se vrací jako MyPrice: Proč je tak tajemný?

Nákupní vozík v obchodě Mere Grabowski Foto / Shutterstock.com

Mere, Svetofor a nyní i MyPrice, to všechno jsou názvy pro jeden a ten samý řetězec, který pochází z ruského Krasnojarsku. Vznikl v roce 2009 a postupně expandoval do dalších zemí střední a východní Evropy včetně České republiky, Slovenska, Polska nebo Rumunska. V západní Evropě se mu ale zatím příliš nedařilo a v roce 2022 jeho velkolepé plány na čas ztroskotaly. Nyní se ale na tamní trh vrací pod názvem MyPrice.

Přečtěte si také

Jak se liší výživové hodnoty slepičích vajec z velkochovů ve srovnání s těmi z volného výběhu? Rozdíl je ohromující

Do západní Evropy v novém

„MyPrice je největší řetězec diskontního formátu z východní Evropy. Působí ve více než deseti evropských zemích“. Takto se zatím zcela neznámý prodejce potravin prezentuje na vlastním webu, který funguje v pěti jazycích a nepůsobí příliš aktuálním dojmem.

V západní Evropě přitom společnost otevřela teprve tři prodejny, a to v belgických městech Boom, Boussu a Opwijk, kde z něj zatím nejsou příliš nadšení. Už nyní se ale chystá znovu expandovat i do Německa, konkrétně do Severního Porýní-Vestfálska, kde má brzy vyrůst až devět poboček MyPrice.

Recept na úspěch, nebo zastaralý koncept?

MyPrice patří do skupiny Svetofor, kterou založili dva bratři Sergej a Andrej Schneiderovi ze sibiřské oblasti Ruska. Díky prodeji zboží přímo z palet ve strohých halách za městem mohli nabídnout výrazně nižší ceny než konkurence, která se zaměřuje i na design prodejen a snaží se zákazníkovi nákupní zážitek zpříjemnit.

Lidé u nich tedy nakoupili až o čtvrtinu levněji, což jim vyneslo úspěch v domovském Rusku a později i v dalších zemích. V roce 2022 tak dosáhly tržeb ve výši 400 miliard rublů (tehdy zhruba 5,5 miliardy eur).

V zemích západní Evropy ale diskontní řetězec narazil. Zákazníci zřejmě očekávali příjemnější prostředí, lepší dopravní dostupnost a nabídku kvalitnějšího zboží včetně čerstvého ovoce a zeleniny, které v Mere zcela chybí. Základ sortimentu tvoří trvanlivé potraviny a nechybí ani mražené maso a uzeniny nebo drogerie a úklidové prostředky, zpravidla od neznámých značek.

Žena drží vodku v obchodě Mere Milos Momcilovic / Shutterstock.com

Odchod z trhu byl jen krátkodobý

Po začátku ruské agrese na Ukrajině došlo ke zhoršení situace a firma se ze západní Evropy musela na čas někde úplně stáhnout. Problémem nebyla jen špatná reputace, ale především mezery v dodavatelském řetězci a nedostatek financí kvůli neochotě bank poskytovat půjčky.

Otázkou v každém případě zůstává, jestli nyní s názvem MyPrice přijde i změna sortimentu a přístupu ke klientům. Jisté je to, že v českých pobočkách Mere zatím zůstává vše při starém.

Zdroje: retaildetail.eu, retaildetail.eu