Tuzemský e-commerce sektor se loni propadl o 6 %. Rok před výraznějším neúspěchem zachránily hlavně Vánoce

Muž s mobilem v ruce, nad displejem mobilu symbol nákupního košíku Marko Aliaksandr / Shutterstock.com

Během koronavirové pandemie se tuzemský e-commerce sektor těšil z velmi výrazných tržeb. Po jejím odeznění se ale obraty začaly výrazně propadat. Pár dnů stará data ukázala, že v roce 2023 tento pokles pokračoval. Česká e-commerce oblast zakončila rok 2023 s celkovými tržbami ve výši 185 miliard korun, což je meziroční pokles o zhruba 6 %.

Přečtěte si také

Barborky jsou za dveřmi! Co symbolizuje tato tradice a jak zajistit, aby větvičky barborek rozkvetly do Vánoc?

E-commerce firmy napříč sektory několik měsíců v řadě bojovaly s citelným propadem spotřeby domácností. Řada rodin kvůli vysoké inflaci uzavřela své peněženky. Zbytné artikly se dostaly na druhou kolej, některé e-shopy kvůli tomu musely ukončit i svou činnost. Rok před tím totiž e-commerce odvětví v meziročním porovnání vykázalo propad dokonce o 12 %.

Tržby obchodníků se dočkaly částečného oživení až koncem loňského roku, kdy většina zákazníků tradičně sháněla vánoční dárky. Pro řadu e-shopů toto období znamenalo v podstatě záchranu celého roku, solidní tržby vykázali hlavně velcí hráči, kteří dobře pracovali s reklamami a slevami, na které Češi dlouhodobě slyší.

Vánoce jako záchrana celého roku

Ve čtvrtém kvartálu loňského roku se každopádně ukázalo, jaký význam mají v tuzemsku Vánoce. Češi se totiž dlouhodobě řadí mezi národy, které rády obdarovávají své blízké, což se potvrdilo i loni.

Výsledky z posledního kvartálu loňského roku každopádně naznačují, že situace s ohledem na spotřebu domácností se začíná pomalu otáčet k lepšímu. Přispět by k tomu mohl i očekáváný růst mezd, který by podle mnoha predikcí měl v roce 2024 přijít.

On-line nakupování na notebooku. Před počítačem je nákupní vozík Achira22 / Shutterstock.com

Analýzy České národní banky a dalších renomovaných institucí rovněž ukazují, že v letošním roce se povede výrazně přiblížit inflačnímu cíli, průměrná inflace za rok 2024 by se měla dostat k úrovni 3 %. Vnější vlivy tedy naznačují, že ekonomická situace v České republice by se již mohla otáčet k lepšímu, na což čeká i tuzemský e-commerce sektor.

Loni nefungovaly ani tradičně silné povánoční výprodeje

Při pohledu do podrobných čísel z loňského roku je každopádně patrné, že největší potíže s tržbami měli čeští e-commerce obchodníci v prvních třech měsících. Tehdy se totiž meziroční propad tržeb dostal až na úroveň 13 %. Z toho plyne, že Češi nevyhledávali ani dříve velmi oblíbené povánoční výprodeje, což bylo pro řadu obchodníků opravdu velké překvapení.

Při pohledu do zajímavostí loňského roku je rovněž zřejmé, že na loňských útratách se velkou měrou podílelo počasí. Třeba ve třetím čtvrtletí loňského roku stouply tržby za prodej bazénů meziročně o 106 %, za celý rok 2023 pak o 33 %. K oživení prodejů došlo i na trhu s vysavači, zájem měli Češi také o sněhové frézy, lopaty na sníh nebo boby. Netáhlo naopak investiční zlato, elektrokoloběžky nebo izolační materiály.

Četné prodeje v online světě vykázaly také veterinární přípravky nebo krmiva pro mazlíčky. Oproti období před vypuknutím pandemie nemoci covid-19 se rovněž citelně zvýšil zájem o oblast kosmetiky a drogerie.

Zdroj: APEK