Rekordní počty podvodů v e-commerce zvyšují oblibu odložené platby. Třetina lidí chce platit až po rozbalení

Žena se dívá do mobilu insta_photos / Shutterstock.com

Nejen pohodlné placení, ale především bezpečnost. Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně opět vzrostla, a to takřka o pětinu. Z dat Skip Pay, jednoho z největších českých poskytovatelů této služby, vyplývá, že v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy, které si své jméno teprve budují. Jejich zájem o tuto službu podle dat Skip Pay meziročně stoupl až čtyřnásobně.

Přečtěte si také

Vyrobte si vánoční ozdoby jednoduše a levně: Studený porcelán zvládnete ze 2 surovin!

Podvody v e-commerce nejsou neobvyklé

Opatrnost při online platbách je na místě. Češi totiž patří v počtu ohrožení e-commerce podvody mezi evropskou špičku. Podle společnosti Avast bylo v rámci povánočních výprodejů zachyceno přes 4 000 podvodných e-shopů.

Z 21 000 upozornění na podvod pak 1 000 putovalo právě k českým zákazníkům. Češi se přitom chovají rizikověji než v minulosti – například tím, že častěji využívají doposud nevyzkoušené e-shopy. Podle dat Skip Pay je kvůli lepší ceně ochotno nakoupit na neznámém e-shopu 64 % zákazníků. A přestože třetina uživatelů nedokáže rozpoznat podvodnou nabídku na první pohled, potenciální riziko si dnes uvědomuje většina zákazníků.

Tabulka k tématu odložená platba společnosti Skip Pay Skip Pay

Kyberkriminalita je na vzestupu

Vlna podvodů, kterou si z minulých let pamatujeme například z bazarových platforem, se nyní dostává i mezi e-shopy. „Právě proto v letošním roce tak výrazně roste význam bezpečných platebních služeb, které podvodům umí předcházet,“ říká Tomáš Krásný, šéf marketingu Skip Pay.

To se projevilo i v číslech: v meziročním srovnání odloženou platbu v průběhu ledna – tedy zejména při vánočních výprodejích – využilo o 18 % Čechů více. Více než třetina z nich deklaruje, že tak činí hlavně kvůli bezpečnosti, a každý druhý podle analýzy Skip Pay považuje bezpečnost za důležitý benefit odložené platby.

„Počet zákazníků, kteří si chtějí zásilku pro jistotu rozbalit a zboží si osahat a vyzkoušet, než ho skutečně zaplatí, roste. Bojí se platit za zalepenou krabici jako v případě dobírky. A e-shopy se jim snaží vycházet vstříc,“ dodává Tomáš Krásný. A i z toho důvodu se odložená platba těší zvýšenému zájmu provozovatelů e-shopů. Zejména pro ty, které chtějí nalákat nové zákazníky, je to způsob, jak neztratit jejich důvěru v momentě samotné platby. Počet e-shopů, které zařadily odloženou platbu do svých košíků, se loni zvýšil o vyšší stovky.

Podmínky odložené platby

„Skip Pay v košíku e-shopu vždycky znamená, že se e-shop podrobil našemu náročnému auditu. A pro zákazníka to je jasné potvrzení toho, že se na něm nemusí bát nakupovat,“ vysvětluje Tomáš Krásný. „Komunitu bezpečných e-shopů chceme nadále rozšiřovat – jednak tím chráníme naše klienty, jednak podporujeme hlavně malé e-shopy v získávání dalších zákazníků, kteří si jich všimnou právě proto, že u nich uvidí Skip Pay,“ doplňuje.

Součástí přijímacího procesu Skip Pay pro e-shopy je povinnost prověření podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, kontrola sankcí, které obchodu mohla udělit finanční správa, kontrola evidence statutárních orgánů, konfirmační platba a kontrola toho, jestli e-shop není v insolvenci. Toto prověření buď dělá sám Skip Pay, nebo provozovatel platební brány, kterou obchod využívá. Pokud by v kterémkoli bodě nastal problém, obchod nemůže službu Skip Pay získat. Jakmile je vše v pořádku, naváže Skip Pay s obchodníkem spolupráci.