Amazon pokořil rekord a prodává použité zboží za miliardy

Krabice Amazonu pixinoo / Shutterstock.com

Ačkoliv jsme dlouho žili ve spotřební době, která nás nutila nakupovat stále nové a nové zboží, časy se změnily a s tím i preference zákazníků. O změnu modelu se postaraly zejména rostoucí životní náklady, inflace v kombinaci s rostoucími cenami způsobila to, že lidé méně utrácí a snaží se vyhledávat zboží z druhé ruky. Tyto preference nemohly uniknout největším hráčům v obchodní sféře. Svou příležitost vycítil i Amazon, kterému prodej zboží z druhé roky přináší rekordní zisky.

Přečtěte si také

TEDi plánuje otevřít až 10 000 prodejen. O tom, kde budou rozhodnete i vy

Amazon vidí v použitých produktech potenciál

Amazon už dávno neprodává jen nové zboží. Když v Londýně otevřel dočasný fyzický second-hand, ukázal se velký zájem ze strany spotřebitelů. Spotřebitelská poptávka po renovovaném a použitém zboží v Británii a v celé Evropě vytvořila pro Amazon obchod v hodnotě 1,3 miliardy dolarů, tedy v přepočtu 29 miliard korun.

Jen ve Spojeném království prodal gigant online maloobchodu v loňském roce více než 4 miliony použitých nebo renovovaných produktů se slevou. Za prvních devět měsíců roku 2023 vzrostl prodej použitého zboží Amazonu ve Spojeném království o více než 15 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Nedávno otevřel Second Chance Store, vánoční pop-up obchod s více než 4 000 vrácenými a renovovanými položkami, který zůstane otevřený až do 12. prosince.

Telefon s logem Amazon a Black Friday Lukasz Michalczyk / Shutterstock.com

„Zákazníci nám říkají, že nakupují zboží z druhé ruky, aby ušetřili peníze v době probíhající krize životních nákladů a protože chtějí nakupovat udržitelněji,“ uvedl šéf britských operací Amazonu John Boumphrey.

Dosažení rekordních prodejů

V posledních několika týdnech dosáhl Amazon rekordních prodejů použitého zboží. Období od 17. do 27. listopadu označil jako největší nákupní událost všech dob, která překonala stejní 11denní období minulého roku. Konkrétní údaje o zisku Amazon neuvedl, ale údajně prodal během tohoto krátkého období přes miliardu položek po celém světě.

Ekologie nebo zisk?

Mnoho maloobchodníků a výrobců očekává, že tento trend bude pokračovat, protože je stále více lidí zasaženo rostoucími životními náklady a uvítá, když si může pořídit zboží levněji, byť z druhé ruky. Prodejci se rádi ohání slovy o udržitelnosti, ekologii a uhlíkové neutralitě. Podle mnohých kritiků jsou mnohdy takové cíle nedosažitelné a jsou využívány pouze pro účely marketingu a vyššího zisku. Prodej z druhé ruky je i tak na vrcholu popularity a podle všeho o něj bude velký zájem i v následujícím roce.

Zdroje: retaildetail.eu, reuters.com