Šumivá vína přijdou o svou fóliovou „korunu“. Podle vinařů je zákazníci už v regálech nenajdou

Lahve šumivého vína Oleg Elkov / Shutterstock.com

Taky v obchodě vždy bezpečně poznáte víno od sektu díky špuntu potaženém fólií? Možná budete mít brzy smůlu. Evropská unie totiž schválila nové nařízení, podle kterého bude možné prodávat šumivá vína bez zlatého, stříbrného či jinak barevného potahu. Na první pohled je tak nebude tolik snadné rozpoznat. A zatímco někteří vinaři řešení oceňují, jiní se bojí, že taková vína si nikdo nekoupí. Proč k nařízení došlo a jak může u zákazníků ovlivnit nákupní chování?

Přečtěte si také

10 největších chyb, kvůli kterým naše pleť stárne mnohem rychleji. Jak se jich vyvarovat?

Vinaři novinku vítají, ušetří prý peníze i planetu

Evropská komise novým nařízením odsouhlasila, aby se šumivé víno smělo prodávat i bez fólie, která obaluje připevnění zátky lahve a obvykle se vyrábí ze směsi hliníku a polyethylenu.

Vinaři, kteří rozhodnutí vítají, nebo se dokonce aktivně snažili o jeho prosazení, argumentují hned několika důvody. V první řadě se jedná o ekologický aspekt a potřebu ochrany životního prostředí.

Podle mluvčího Německého vinařského institutu DWI, Ernsta Büschera, má volitelné upuštění od používání fólie smysl pro členské státy a producenty z různých provozních důvodů, zejména ušetření nákladů a zamezení plýtvání, u nás o tom informovala Česká televize.

Muž otevírá láhev šampaňského dotshock / Shutterstock.com

Proč vinaři upouští od fólií?

Vinař Volker Raumland zase oceňuje nařízení, protože dříve podle něho měly stanioly na vršku lahví praktický smysl. Umožňovaly odlišovat šumivá vína při tradičním kvašení v lahvi od dalších produktů. Dnes ale pro vinařství představují spíše zátěž. Protože jeden z jejich největších dodavatelů sídlí na Ukrajině, kvůli probíhající válce se nyní řada producentů potýká se zpožděnými dodávkami materiálu, což brzdí i uvádění vín do prodeje. „To vše znamenalo, že jsme museli částečně přerušit prodej některých sektů nebo použít jednoduchý fóliový obal,“ přiblížil pro zahraniční média Raumland.

Najdou teď zákazníci sekty v regálech?

Někteří velcí výrobci se nicméně obávají, že šumivá vína přijdou s novým nařízením o svou typickou značku. Jednou ze současných výhod je podle nich výraznější vizuální rozmanitost na trhu, protože existují větší designové možnosti prezentace. „Spotřebitelé okamžitě rozpoznají šumivé víno z vnějšku podle charakteristické skleněné lahve na šumivé víno a fóliového obalu na hrdle lahve,“ vysvětlil pro agenturu DPA Oliver Hennes ze Svazu německých producentů šumivého vína.

Angelina Demeuthová ze společnosti Henkell & Co zase médiím potvrdila, že staniol byl vždy optickým znakem prémiových šumivých vín. Proto by mělo být důležité tradiční vzhled, který se spotřebitelé naučili vnímat jako znak kvality, i nadále zachovat jako pomůcku pro lepší orientaci při nákupu.

Muž nakupuje víno v obchodě BearFotos / Shutterstock.com

U vín se spoléhá na tradiční balení

Jak také již před lety uvedl mimo jiné Martin Fousek, marketingový ředitel společnosti Bohemia Sekt, zákazníci jsou co se balení vín u nás poměrně konzervativní a v regálech nejčastěji sahají po tradičním balení, na které jsou zvyklí.

„Tato kategorie je opravdu poměrně konzervativní a je vnímána jako hodně tradiční,“ uvedl tehdy Fousek v rozhovoru pro časopis Svět balení s tím, že „existují různé vývojové trendy i v oblasti balení sektů a vín, které souvisejí s typy uzávěrů a láhví či barvou skla.“

Je tak možné, že při uvedení nařízení do praxe budou spotřebitelé automaticky dávat v obchodech přednost klasicky baleným sektů se staniolem, tedy upřednostňovat intuitivně určité značky právě díky jejich obalu a designu.

Zdroje: iDNES.cz, CT24.ceskatelevize.cz, EU-info.de