Jalovec je zázrakem nejen pro likéry a kančí. Pomáhá s trávením, hubnutím i mládnutím

Jalovec v dřevěné misce, větvičky jalovce Melica / Shutterstock.com

Známe ho z ginů, pálenek i receptů. Věděli jste ale, že je dobré čas od času pár kuliček jalovce z kořenky zapít, uvařit si z nich čaj nebo udělat koupel? Jalovec má blahodárný vliv na trávení, hubnutí i na pohybový aparát. Jak užívat čerstvé či sušené plody? Který druh jalovce použít pro zdraví a který na vaření?

Přečtěte si také

Milovaný smažený květák trochu jinak: Květákové řízky za něj s radostí vyměníte

Co je jalovec?

Jalovce jsou skupinou stálezelených jehličnatých (cypřišovitých) keřů či stromů, kterých existuje až 70 druhů. Plody neboli šištice se nazývají jalovčinky a mezi nejběžnější u nás patří ty z jalovce obecného, který je možné pěstovat i na našich zahradách. Má typické kulovité, aromatické šištice tmavě modré barvy.

Sušené kuličky jalovce jsou běžně dostupné v prodejnách s kořením a na internetu. Koupíte je také ve většině supermarketů, velkoobchodů a ve zdravých výživách (např. od značek Vitana, SanusVia, Metro Chef, GurmEko apod.). Za balení 20 g dáte kolem 30 Kč.

Kromě nejběžnějších sušených šištic jalovce obecného, které se hodí na vaření i pro medicínské využití, jsou obvykle k dostání také další dva druhy:

  • Jalovec červenoplodý: sušené červené plody jsou pro své zajímavé aroma a antibakteriální, antiseptické a antiparazitické účinky vyhledávané především pro výrobu kosmetiky i pro aromaterapii, vonné směsi, olejíčky a svíčky.
  • Jalovec černý: používá se hlavně v kuchyni, je neodmyslitelnou ingrediencí britských ginů, používá se k nakládání masa před uzením, do marinád i džemů a podobně jako jalovec obecný se užívá pro své četné příznivé účinky na zdraví.
Modrý a červený jalovec v dřevěných miskách usmee / Shutterstock.com

Jaké má jalovec využití?

A proč je dobré jalovec užívat preventivně nebo při zdravotních potížích? Má diuretické (močopudné) účinky a napomáhá odvodňování organismu, navíc snižuje hladinu krevního cukru. Příznivě působí na trávení, zabraňuje nadýmání a plynatosti, detoxikuje a eliminuje škodlivé bakterie ve střevech.

Při nachlazení ulevuje od kašle a uvolňuje dýchací cesty. Koupele s jalovcem blahodárně působí na pohybový aparát, pomáhají od otoků i bolestí svalů, kloubů a revmatu. V neposlední řadě je jalovec považován za silný antioxidant – zpomaluje stárnutí buněk, bojuje proti volným radikálům i oxidačnímu stresu.

Mějte ovšem na paměti, že se jeho užívání nedoporučuje těhotným a kojícím ženám a lidem s onemocněním ledvin.

Co z jalovce připravit?

  • Suché plody: lžičku nadrcených lze zapít vodou, případně z nich uvařit čaj (2 lžičky povařte na tři minuty ve 300 ml horké vody a poté nechte ještě 15 minut louhovat). Pijte po dobu 2–3 týdnů při nachlazení, hubnutí nebo odvodňovací kúře.

Tip: Máte-li čerstvé otrhané šišky, ty co nejdříve doma rozprostřete do jedné vrstvy na plech či plát a nechte větrat nebo sušit, mají totiž tendenci se velmi rychle zapařovat.

  • Čerstvé: nejčastěji se užívají pro podporu trávení před a po těžkém jídle i při zažívacích potížích. Denně stačí požvýkat pár čerstvých plodů.
  • Koupel: cca 4 až 8 hrstí sušených nebo čerstvých šištic (někdy se též používají mladé výhonky) 15 minut povařte ve 1–2 litrech vody. Odvar pak přilijte do vany.
  • Tinktura nebo olej: ideální k potírání a masírování bolavých svalů a kloubů, otoků a kožních problémů. Sušené kuličky jalovce naložte do kvalitního oleje nebo alkoholu (min. 60%) a nechte s občasným protřepáním po dobu několika týdnů louhovat. Alkoholovou tinkturu pak můžete užívat i vnitřně, třeba při nachlazení a trávicích potížích.
Výroba masti z jalovce iva / Shutterstock.com

Použití jalovce v kuchyni

Kromě zajímavé pryskyřičné, pikantní, lehce palčivé a hořkosladké chuti a vůně se jalovec do jídel přidává také díky tomu, že zvyšuje stravitelnost těžších pokrmů. Klasikou je například jeho kombinace s kančím, zvěřinou či drůbežím (divokým). Maso se dokonce do drceného jalovce nakládá, aby dozrálo a uleželo se.

Používá se také k dochucení omáček (zejména tmavých nebo rajské), nádivek, gulášů, dušených a zapékaných masových či zeleninových jídel, a dokonce i ovocných marmelád. Velmi dobře se chuťově doplňuje s kysaným zelím, koriandrem, jablky, tymiánem, kmínem či saturejkou.

A samozřejmě je nedílnou součástí řady lihovin, jako jsou giny, likéry nebo bylinné borovičky.

Zdroje: Bylinkyprovsechny.cz, Zdravi-liftea.cz, iReceptar