Blumy jsou plné vitamínů a pomáhají při hubnutí. Co z nich připravit?

Žluté blumy rostoucí na stromě Orest lyzhechka / Shutterstock.com

Blumy často považujeme za druhořadé ovoce a dáváme přednost známějším švestkám. To je ale velká škoda, protože jsou velmi chutné a zdraví prospěšné. V sezóně se navíc dají sehnat za skvělou cenu a využijete je ve sladké i slané kuchyni. Které důležité látky obsahují a co dalšího o nich možná nevíte?

Přečtěte si také

Smradlavá, nebo výborná? Výroba rybí omáčky budí rozpaky, světoví kuchaři na ni ale nedají dopustit
Smradlavá, nebo výborná? Výroba rybí omáčky budí rozpaky, světoví kuchaři na ni ale nedají dopustit

Blumy versus švestky

V obou případech jde o plody slivoní, ale rozdíl mezi nimi poznáte na první pohled. A zdaleka nejde jen o barvu. Blumy jsou kulatější, větší a mají měkčí slupku. Díky přirozené svěžesti a šťavnatosti jsou ideální do koláčů, zatímco tvrdší a pevnější švestky se častěji zavařují nebo kompotují.

Cenově jsou blumy o něco dražší, záleží ale na konkrétní odrůdě. V akci se během sezóny dají sehnat za 45 Kč za 500 g, a to ve všech větších supermarketech a na farmářských trzích.

Čtyři tmavé blumy v košíčku OnlineGardeningSolutions / Shutterstock.com

Jednotlivé odrůdy

Špendlíky

Už název napovídá, že špendlíky patří k nejmenším druhům. Připomínají žluté třešně. Jsou velmi sladké a mají malou pecku.

Blumy

Klasické blumy mají žluté, zelené i fialovočervené plody se žlutou dužinou. Existuje totiž asi osm druhů, které spojuje jen kulovitý tvar a podobná velikost.

Mirabelky

Velmi známé jsou i mirabelky – drobné, kulaté plody, které zaujmou výraznou vůní a žlutou barvou se zlatým nádechem. Jejich slupka je pevná a dužinu snadno oddělíte od pecky.

Ringle

Tuto odrůdu poznáte podle tužší dužiny. Navíc jsou ringle poměrně velké a mají různé barvy, od zelené přes žlutou až po červenou.

Pro zdraví i štíhlou linii

Velký přínos představují blumy pro náš organismus. Obsahují velké množství vody a vlákniny, a tak mají jen 61 kalorií na 100 gramů. Nenechte se tedy zmást jejich sladkou chutí a dopřejte si je i při redukční dietě.

Zároveň jsou blumy velmi bohaté na důležité látky. Konkrétně v nich najdeme vitamíny A, B a C, které mají čisticí účinky a podporují naši imunitu. Za zmínku ale stojí i silně antioxidační vitamín E. Dále nechybí nenasycené mastné kyseliny, které chrání lidské tělo před bakteriemi. Mezi nejdůležitější minerály patří železo, vápník, draslík a fosfor. Tyto látky snižují krevní tlak, zlepšují činnost srdce a cév a pozitivně působí i na svaly, zuby nebo některé vnitřní orgány.

Červenofialové blumy v kastrolu Africa Studio / Shutterstock.com

Nejlepší jsou čerstvé

Sezóna blum probíhá od poloviny srpna do začátku září. Nejlépe tedy budou chutnat právě v této době, a to samotné nebo v salátu, ale i ve formě čerstvých šťáv, smoothie a domácích zmrzlin. A pokud hubnutí řešit nemusíte, budou se vám hodit také jako základ lahodných moučníků a dezertů.

Zásoby másla na pečení kupte v akci

Kupte se slevou Máslo.

Porovnat slevy

Recept na hrnkový koláč z blum

Co budete potřebovat?

Na těsto:

  • 2 hrnky polohrubé mouky
  • 1 hrnek špaldové mouky
  • prášek do pečiva
  • 3 hrnky cukru krystal
  • lžička strouhané citronové kůry
  • hrnek podmáslí
  • hrnek slunečnicového oleje

Na náplň:

  • 1 kg blum
  • polovina kostky másla
  • hrnek hrubé mouky
  • hrnek cukru krystal
  • hrnek nahrubo nasekaných ořechů
Tři kostky koláče z blum naskládané na sobě, žluté blumy Elena Wein / Shutterstock

Postup:

Nejprve promíchejte obě mouky s cukrem, citronovou kůrou a práškem do pečiva. Potom přilijte podmáslí a olej a lehce promíchejte, aby se směs dokonale spojila. Pak už stačí jen vyložit plech pečicím papírem a těsto na něj rozprostřít.

Následně rozehřejte troubu na 180 stupňů. Blumy umyjte, vypeckujte a nakrájejte na čtvrtky, abyste je mohli naskládat na těsto. Nakonec už stačí jen vytvořit drobenku, a to z másla, cukru, ořechů a hrubé mouky. Nasypte ji na koláč a pečte zhruba půl hodiny. Po vychladnutí můžete podávat.