Americký řetězec s nízkými cenami 7-Eleven míří na hlavní evropské trhy

Obchod 7-Eleven v New Yorku zvenku Tupungato / Shutterstock.com

Zatímco běžné obchody v krizi sotva přežívají, prodejny s levným zbožím se v takové situaci cítí jako ryba ve vodě. Některé z nich rozšiřují své pobočky neuvěřitelným tempem a patří mezi ně nadnárodní řetězec obchodů s nízkými cenami 7-Eleven. Založen byl před 96 lety, po celém světě má přes 70 tisíc poboček a nyní se chystá dobýt Evropu. Jelikož mnoho obchodů v krizi mizí, jde o dobrou zprávu pro spotřebitele, ale zároveň o noční můru ostatních obchodníků.

Přečtěte si také

„Potraviny by neměly být jen prázdnými plnidly, které zasytí žaludek,“ říká novinář Jan Tuna

Kde se vzaly obchody 7-Eleven?

Nejedná se o nového hráče na trhu, společnost 7-Eleven, Inc., začala v roce 1927 jako malá prodejna v Dallasu. Postupem času měnila názvy a rozšiřovala množství poboček.

Její růst nelze nazvat jinak než rychlé dobývání trhu, protože k listopadu 2021 provozovala 78 029 prodejen v 19 zemích. Sortimentem obchodu je smíšené zboží za výhodné ceny. Jelikož se společnosti extrémně daří, chce svůj úspěch naplno rozvíjet i na starém kontinentu. Pro obchodníky to může znamenat skutečnost, že je čeká velký konkurenční boj.

Zajímavý název společnosti má prostý původ, otevírací doba jednotlivých obchodů je většinou od sedmi ráno do 11 večer, proto byla později značka přejmenována z původního Tote’m Stores na 7-Eleven. Název je stylizován jako 7-ELEVEn – malé „n“ na konci je jednoduše proto, že to má působit moderně a zajímavě.

Sortiment řetězce 7-Eleven, oddělení se sladkostmi TY Lim / Shutterstock.com

Do kterých zemí síť obchodů zamíří?

Společnost má v hledáčku největší evropské trhy, tedy Francii, Německo, Irsko, Itálii, Polsko, Španělsko, Turecko a Spojené království. Uvažuje se také nad Rakouskem a Švýcarskem. Výjimkou jsou země Beneluxu, které společnost zatím nemá v plánu. Není jisté, jestli se uvažovalo i o zemích, jako jsou Česko a Slovensko, ale pokud bude mít společnost úspěch v okolních státech, možná se jejích poboček dočkáme i u nás. Mnoho lidí by to ocenilo, protože řada obchodů se smíšeným zbožím kvůli krizi zmizela.

Pohlídejte si akce na své oblíbené produkty

Příchod tohoto řetězce by znamenal také mnoho pracovních míst, protože již nyní zaměstnává více než 135 tisíc lidí po celém světě. Sice je v plánu dobývat Evropu, ale ve skutečnosti už řetězec v některých evropských státech najdeme. První evropský obchod 7-Eleven byl otevřen ve Stockholmu ve Švédsku v roce 1978. Společnost má nyní přes 500 franšízových jednotek ve Švédsku, Dánsku a Norsku.

Svítící logo 7-Eleven withGod / Shutterstock.com

Co stojí za úspěchem 7-Eleven?

Společnost se rozšiřuje díky své geniální franšíze, a než se vrhne do hlavních trhů Evropy, chce vyhledat zkušené franšízanty, kteří již provozují maloobchod, gastronomii nebo hotelnictví. Pro svůj osvědčený franšízový model a podporu, kterou poskytuje franšízantům, je trvale řazena mezi pět nejlepších poskytovatelů franšízy. Nabyvatelé franšízy mohou založit a provozovat svůj vlastní obchod 7-Eleven za tři až šest měsíců po podání žádosti o franšízu. Na rozdíl od některých franšízorů se řetězec dělí o zisky s majiteli franšízy.

Jestliže si někdo myslí, že není vhodná doba pro podnikání a rozšiřování byznysu, tento řetězec je důkazem toho, že se správným záměrem lze budovat úspěch i přes celosvětovou finanční krizi. Bude zajímavé sledovat úspěch tohoto giganta, který roste tak rychle, že otevírá hned několik poboček denně.