Kamenné obchody Amazonu skončily fiaskem, nyní se bude osm z nich zavírat

Obchod Amazon Go Lets Design Studio / Shutterstock.com

Technologický gigant Amazon se proslavil svým portálem, kde mohou lidé z celého světa pořídit téměř cokoliv. To mu ovšem nestačilo a kromě internetu chtěl získat i zákazníky, kteří preferují kamenné obchody. V roce 2016 spustil v Seattlu obchod Amazon Go pro své zaměstnance a o dva roky později ho otevřel pro veřejnost. Následně počet prodejen rozšiřoval a těšil se na vysoké tržby. Jeho plány však nedopadly podle představ a řada obchodů se bude zavírat.

Přečtěte si také

Vláda zdražuje cigarety. Odhodlají se kuřáci konečně ke změně?

Co se mění v Amazonu?

V Amazonu dochází k velkým změnám. První z nich bylo velké propouštění, tento gigant se rozhodl, že velkou část zaměstnanců raději nahradí umělou inteligencí. Nyní přichází další velká změna, uzavírání kamenných prodejen. Nejprve byly s velkou slávou otevírány a nyní jsou zase zavírány.

Kamenné obchody společnosti se nazývají Amazon Go. Jde o celý řetězec obchodů se smíšeným zbožím ve Spojených státech a Spojeném království. Prodejny jsou bez pokladny, tedy částečně automatizované, a do technologií v prodejnách byly investovány nemalé finance, aby tu mohli zákazníci pohodlně nakupovat.

Lidé nakupující v Amazon Go Shachima / Shutterstock.com

Proč se prodejny zavírají?

Amazon trvale zavírá osm fyzických obchodů, všechny v USA. Dne 1. dubna Amazon natrvalo uzavře dva obchody Amazon Go v New Yorku a čtyři v San Franciscu. Dva obchody v Seattlu byly uzavřeny už dříve, což vyvolalo mezi pozorovateli mnoho otázek o budoucnosti jeho dalších bezhotovostních obchodů. Důvodem je pravděpodobně skutečnost, že tyto obchody nejsou dostatečně profitabilní. Ještě minulý měsíc měl Amazon 31 těchto prodejen, v dubnu už jich bude jen 23.

Obchody Amazon Go nejsou jediným projektem, který čelí zavírání. V Londýně byl také uzavřen bezpokladní supermarket Amazon Fresh. V loňském roce prodejce ukončil i prodej nepotravinářských přípravků Amazon Books a Amazon 4-Star. Zatímco internetové impérium generuje miliardy, o fyzických obchodech se to říci nedá. Amazon situaci bagatelizoval a prohlásil, že pouze optimalizuje portfolio svých prodejen.

Mluvčí společnosti prohlásil: „Zůstáváme oddáni formátu Amazon Go, provozujeme více než 20 obchodů Amazon Go po celých Spojených státech a budeme i nadále zjišťovat, která místa a funkce u zákazníků nejvíce rezonují, protože naše obchody Amazon Go neustále vyvíjíme.“

Prodejna Amazon 4-Star zvenku Cascade Creatives / Shutterstock.com

Bude chtít společnost změnit strategii?

Během čtvrtého čtvrtletí Amazon oznámil, že jeho kamenné obchody zaznamenaly šestiprocentní nárůst, je tedy zvláštní, že se rozhodl je zavírat. Možná čekal, že nárůst bude větší, nebo se připravuje, že se krize prohloubí. Nasvědčuje tomu současné chování tohoto giganta, který jen od loňského listopadu propustil přes 18 tisíc zaměstnanců.

Nervozita na trhu roste, ani bohaté společnosti v současnosti příliš neinvestují a spíše se snaží rušit projekty, propouštět a šetřit, kde se dá. Teprve čas ukáže, jestli bylo zavírání z důvodu úspor, nebo jestli jen Amazon potřebuje zhodnotit svou strategii, aby mohl přijít s řešením, které lépe osloví potenciální zákazníky.